Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner»
[kontrollert revisjon] | [ukontrollert revisjon] |
(Nytt avsnitt med krav til fall fra plattformkant - ref 530 2013 Endringsartikkel 712) |
(Tilpasset tekst til mal iht håndbok) |
||
Linje 24: | Linje 24: | ||
|} | |} | ||
− | For plattformer mot rettlinje | + | a) For plattformer mot rettlinje skal horisontal avstand fra spormidt til plattformkant være i henhold til <xr id="tab:Plattformhøyder og avstand - rett linje" />: |
<figtable id="tab:Plattformhøyder og avstand - rett linje"> | <figtable id="tab:Plattformhøyder og avstand - rett linje"> | ||
Linje 38: | Linje 38: | ||
</figtable> | </figtable> | ||
− | Ved bygging av ny plattform skal det velges høy plattform | + | b) Ved bygging av ny plattform skal det velges høy plattform. |
− | Byggetoleranser for plattformer er gitt i <xr id="tab:Byggetoleranser for plattformer" />. | + | c) Dersom det i særskilte tilfeller er behov for å bygge normal plattform, skal dette behandles i hovedplanprosessen, i tillegg til alminnelig avviksbehandling etter [[Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser]]. |
+ | |||
+ | d) Byggetoleranser for plattformer er gitt i <xr id="tab:Byggetoleranser for plattformer" />. | ||
<figtable id="tab:Byggetoleranser for plattformer"> | <figtable id="tab:Byggetoleranser for plattformer"> | ||
Linje 54: | Linje 56: | ||
</figtable> | </figtable> | ||
− | Ved utforming av plattformen | + | e) Ved utforming av plattformen skal det sikres god drenering. |
− | For lasteramper mot rettlinje | + | f) For lasteramper mot rettlinje skal horisontal avstand være i henhold til <xr id="tab:Rampehøyder og avstand - rett linje" />. |
<figtable id="tab:Rampehøyder og avstand - rett linje"> | <figtable id="tab:Rampehøyder og avstand - rett linje"> | ||
Linje 85: | Linje 87: | ||
Størrelsen Ai, Hi, Ay og Hy bestemmes ved hjelp av beregningsunderlag gitt i [[Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner/Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver|Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver]] og regler for kurveutslag, jf. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Kurveutslag|Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt]]. | Størrelsen Ai, Hi, Ay og Hy bestemmes ved hjelp av beregningsunderlag gitt i [[Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner/Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver|Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver]] og regler for kurveutslag, jf. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Kurveutslag|Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt]]. | ||
− | Ved prosjektering av plattformer i kurve skal det tas hensyn til avstanden som vil oppstå mellom togsett og plattformkant. Dersom plattformer må anlegges i så krappe kurver at denne avstanden oppleves som for stor for det aktuelle togmateriellet, bør ekstra tiltak iverksettes individuelt. Slike tiltak kan være: | + | g) Ved prosjektering av plattformer i kurve skal det tas hensyn til avstanden som vil oppstå mellom togsett og plattformkant. Dersom plattformer må anlegges i så krappe kurver at denne avstanden oppleves som for stor for det aktuelle togmateriellet, bør ekstra tiltak iverksettes individuelt. Slike tiltak kan være: |
*fallrist langs plattformkant | *fallrist langs plattformkant |
Revisjonen fra 11. aug. 2014 kl. 09:27
Innhold
1 Hensikt og omfang
Kapitlet fastlegger bygningstekniske og geometriske regler for
- plattformer
- nummerering av spor på stasjoner
2 Plattformer
2.1 Plattformhøyder og avstand spormidt - plattformkant
Hp | plattformhøyde målt vinkelrett på sporplanet |
A0 | avstand fra spormidt til plattformkant når sporet er rettlinjet |
Ai/Ay | horisontal avstand fra spormidt til plattformkant når sporet ligger i kurve |
Hi/Hy | vertikal avstand fra overkant laveste skinne til overkant plattform |
a) For plattformer mot rettlinje skal horisontal avstand fra spormidt til plattformkant være i henhold til Tabell 1:
Plattformtype | Hp [mm] | A0 [mm] |
---|---|---|
Lav | 550 | 1680 |
Høy | 760 | 1680 |
b) Ved bygging av ny plattform skal det velges høy plattform.
c) Dersom det i særskilte tilfeller er behov for å bygge normal plattform, skal dette behandles i hovedplanprosessen, i tillegg til alminnelig avviksbehandling etter Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser.
d) Byggetoleranser for plattformer er gitt i Tabell 2.
Plattformtype | Toleranse i side [mm] | Toleranse i høyde [mm] |
---|---|---|
Lav | - 10, + 20 | - 20, + 20 |
Høy | - 10, + 10 | - 20, 0 |
e) Ved utforming av plattformen skal det sikres god drenering.
f) For lasteramper mot rettlinje skal horisontal avstand være i henhold til Tabell 3.
Rampetype | Hp [mm] | A0 [mm] |
---|---|---|
Ramper mot togspor | 700-1400 | 2240 |
Ramper mot depotspor | 350-1180 | 1700 |
Vanlige lasteramper | 1100 | 1700 |
Godshusramper | 1180 | 1700 |
Ramper hvor det behandles varme- eller kjølegods som fremføres i vogner med utoverslående dører | 1150 | 1700 |
Større avstand fra spormidt trengs når det er KP eller OB i nærheten av plattformen, eller når det er en sporveksel foran plattformen/rampen.
Størrelsen Ai, Hi, Ay og Hy bestemmes ved hjelp av beregningsunderlag gitt i Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver og regler for kurveutslag, jf. Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt.
g) Ved prosjektering av plattformer i kurve skal det tas hensyn til avstanden som vil oppstå mellom togsett og plattformkant. Dersom plattformer må anlegges i så krappe kurver at denne avstanden oppleves som for stor for det aktuelle togmateriellet, bør ekstra tiltak iverksettes individuelt. Slike tiltak kan være:
- fallrist langs plattformkant
- kameraovervåking
2.2 Plattformlengde
Den normale plattformlengden er gitt i Tabell 4.
Plattformtype | Plattformlengde [m] | |
---|---|---|
Normale krav | Minstekrav | |
Nærtrafikk utenom østlandsområdet | 175 | 100 1 |
Nærtrafikk i østlandsområdet | 250 | 220 |
Fjerntrafikk | 350 2 | 220 3 |
Baner spesielt bygget for høyhastighetstog | 400 |
1) | For plattformer med trafikk avgrenset til én eller få bestemte materielltyper, kan kortere plattformer enn 100 m etableres og opprettholdes så lenge alminnelig av- og påstigning til tog kan gjennomføres. |
2) | For fjerntrafikk gjelder kravet for minst én av plattformene. |
3) | For stasjoner med begrenset trafikkgrunnlag kan plattformlengde reduseres til minimum 220 meter |
For tilfellet 1) og 3) skal konsekvensen av redusert plattformlengde mht. infrastrukturkapasitet på banen/strekningen vurderes og dokumenteres. For tilfellene 1), 2) og 3) skal tiltak for å kompensere for økt risiko ved kortere plattform dokumenteres.
2.3 Spor mot plattformer
For spor mot plattformer gjelder følgende:
- For nye plattformer skal spor mot plattform ha radius ≥ 2000 m
- Ved plattformforlengelse og økning av plattformhøyde skal spor mot plattform ha radius ≥ 300 m
- plattform mot kurvens ytterside bør unngås på grunn av siktforhold. Dersom plattform i ytterkurve er påkrevd og siktforholdene samtidig redusert skal plattformen utrustes slik at føreren, evt. i samarbeid med ombordpersonalet, har oversikt langs hele toget ved av- og påstigning
- sporets overhøyde skal ikke overstige 80 mm (nye baner) / 130 mm (eksisterende baner)
- sporveksler bør unngås
- sporene skal ikke ha større stigning/fall enn 12,5 ‰. Dersom det forekommer skifting av passasjervogner ved plattform, skal stigning/fall ikke overstige 2 ‰.
Det vises for øvrig til Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver, samt avsnitt Plattformhøyder og avstand spormidt - plattformkant.
2.4 Atkomst til plattform
Plattformer skal være tilgjengelige for snøryddingsutstyr. Fri høyde under samtlige konstruksjoner på plattformen skal være minst 2,70 m.
Fjerntogplattformer skal være tilgjengelige for bagasjetraller og mindre postbiler. Ved store stasjoner kreves planskilt atkomst for disse.
For atkomst til plattform gjelder bestemmelsene i Tabell 5 med tilhørende tallfesting for passasjer- og trafikkmengde gitt av Figur 3.
Kombinasjon av passasjer- og trafikkmengde | Tiltak for sikker ferdsel over spor på stasjon |
---|---|
grønt område (minimumstiltak for alle stasjoner) | *Planoverganger på stasjoner skal plasseres hensiktsmessig mht. kjørendes og gåendes sikt til hhv. planovergangene og sporet
|
gult område (utvidede tiltak) | *Ferdsel over sporene skal sikres med lyd- og lyssignaler
|
rødt område | *Planskilt kryssing (over- eller undergang) skal benyttes |
2.4.1 Ledelinjer
Ledelinjer for svaksynte og blinde på plattform skal anlegges i oppholdssonen. Prinsipper for utforming av ledelinjer på plattform er vist i Figur 4 Ledelinjer skal ikke legges inn i sikkerhetssonen. For utforming av ledelinjer på øvrige områder av stasjonen / holdeplassen se Håndbok for stasjoner, kap. 11 STY-602998.
2.5 Plattformbredde
Plattformbredde er summen av sikkerhetssone og oppholdssone. Minste plattformbredde er 2,5 meter for en sideplattform og 3,3 meter for en mellomplattform. I tillegg skal plattformen tilfredsstille krav til sikkerhetssone og oppholdssone. For mellomplattform kan bredde avtrappes til min. 2,5 meter ved plattformendene.
2.5.1 Sikkerhetssone
Sikkerhetssonen (Si) utgjør den del av plattformen som er nærmest sporet. Bredden av denne sonen er gitt i Tabell 6.
Tillatt hastighet [km/h] | Si [m] |
---|---|
V ≤ 50 | 0,5 |
50 < V ≤ 140 | 1,0 |
140 < V ≤ 200 | 1,5 |
Sikkerhetssonen skal markeres med en 100 mm bred, varselgul, heltrukken linje 1. I tillegg skal en 100 mm bred, varselgul, heltrukken linje markere plattformkanten.
Hele sikkerhetssonen skal belegges med taktil varselindikator. Det taktile belegget skal være utformet i henhold til Vedlegg/Utforming av sikkerhetssone på plattformer.
Sikkerhetssonen skal være fri for hindringer.
2.5.2 Oppholdssone
Oppholdssonen utgjør den del av plattformen som ikke er sikkerhetssonen.
Breddekravene skal oppfylles i en lengde av minst 200 m. Ved plattformender får bredden minskes med maks. 2 m, dog ikke ved plattformsovergang eller trappehus.
Nødvendig bredde av oppholdssonen bestemmes av nedenstående faktorer og fås gjennom en summering av disse.
- gangplass for reisende = 1,8 m
- tillegg for trafikk med servicebil eller lignende = 1,0 m
- øvrig plass for reisende (forhøyes opp til nærmeste halve meter) = n/200 m,
for n<50 settes n = 0
n = maksimalt antall ventende personer
2.5.2.1 Krav til bredde for bruk av mobil rullestolrampe
- På sideplattformer hvor det skal anvendes mobil rullestolrampe skal plattformbredde være minimum 3,5 meter ved høy plattform (760 mm) og minimum 4,5 meter ved lav plattform (550 mm).
- På midtplattformer hvor det skal anvendes mobil rullestolrampe skal bredde fra plattformkant til motstående sikkerhetssone være minimum 3,5 meter ved høy plattform (760 mm) og minimum 4,5 meter ved lav plattform (550 mm).
2.5.3 Minste avstand mellom faste gjenstander/bygninger og sikkerhetssonen
Bygninger, hus, benker, trappeoppganger o.l. med lengde over 1 meter skal plasseres med følgende minimumsavstander fra sikkerhetssonens innerkant:
- 2,0 m
- 2,5 m når trafikk med servicebil forekommer
Master, søyler og andre formål av utstrekning mindre enn 1 meter, får plasseres med følgende minimumsavstand fra sikkerhetssonens innerkant:
- 1,5 m
- 2,0 m når trafikk med servicebil forekommer
2.6 Plattformender
2.6.1 Merking av plattformender
Plattformender skal merkes både visuelt og taktilt
2.6.2 Avfasing av plattformendene
Plattformkanten skal avfases med minst 50 mm i endene av plattformen. Avfasingen fra opprinnelig bredde skal ha en stigning på 1:40 eller mindre (dvs. 2 m lengde eller mer).
2.7 Plattformens tverrprofil
- Nye plattformer skal bygges med 2% fall fra plattformkant.
- Ved forlengelse og/eller forhøyning av plattform skal det bygges 2% fall fra plattformkant dersom det er mulig å sikre god drenering av overflatevann uten omfattende inngrep i eksisterende konstruksjoner.
- Området med fall skal minimum dekke sikkerhetssonen + nødvendig bredde av oppholdssonen.
3 Nummerering av spor på stasjoner
Spor på stasjoner skal nummereres med arabiske tall. To spor innen samme stasjon skal ikke ha samme nummer. Nummereringen bør følge retningslinjene under. For nummerering av sporveksler, se Overbygning/Prosjektering/Sporveksler.
- Parallelle spor i samme sporgruppe gis fortløpende nummer med laveste nummer for sporene nærmest stasjonsbygning/plattform
- Spor med km-retning fra Oslo gis de laveste nummer på strekninger med dobbeltspor/4 spor
- Spor med km-retning til Oslo gis de høyeste nummer på strekninger med dobbeltspor/4 spor
Togspor nummereres med lavere nummer i forhold til sidespor
- Ved flere sporgrupper innen stasjonen foretas nummereringen – bortsett fra togsporgruppa – fra den ende av stasjonen som ligger nærmest Oslo