Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner»
[kontrollert revisjon] | [kontrollert revisjon] |
(Tilføyd definisjon av begrepet dimensjonerende time - ref endring#2158) |
(Tilføyd unntak til krav om automatisk bomanlegg i gul sone - Ref endring #2375) |
||
Linje 223: | Linje 223: | ||
* Ferdsel over sporene skal sikres med automatisk bomanlegg | * Ferdsel over sporene skal sikres med automatisk bomanlegg | ||
+ | ** Unntak: bomanlegg kan utelates ved overgang over ett spor til midtplattform dersom alle tog stopper ikke mindre enn 10, og ikke mer enn 35 meter foran overgangen. | ||
*Gjerder/beplantning bør benyttes for å sikre at passasjerer kun benytter tilrettelagt ferdselsveg over sporene på stasjonen | *Gjerder/beplantning bør benyttes for å sikre at passasjerer kun benytter tilrettelagt ferdselsveg over sporene på stasjonen |
Revisjonen fra 5. sep. 2019 kl. 12:36
Innhold
- 1 Hensikt og omfang
- 2 Plattformer
- 3 Nummerering av spor på stasjoner
- 4 Vedlegg
1 Hensikt og omfang
Kapitlet fastlegger bygningstekniske og geometriske regler for
- plattformer
- nummerering av spor på stasjoner
2 Plattformer
2.1 Plattformhøyder og avstand spormidt - plattformkant
Hp | plattformhøyde målt vinkelrett på sporplanet |
A0 | avstand fra spormidt til plattformkant når sporet er rettlinjet |
Ai/Ay | horisontal avstand fra spormidt til plattformkant når sporet ligger i kurve |
Hi/Hy | vertikal avstand fra overkant laveste skinne til overkant plattform |
a) For plattformer mot rettlinje skal horisontal avstand fra spormidt til plattformkant være i henhold til Tabell 1:
Plattformtype | Hp [mm] | A0 [mm] |
---|---|---|
Lav | 550 | 1680 |
Høy | 760 | 1680 |
b) Ved bygging av ny plattform skal det velges høy plattform.
c) Dersom det i særskilte tilfeller er behov for å bygge lav plattform, skal dette behandles i hovedplanprosessen, i tillegg til alminnelig avviksbehandling etter Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser.
d) Byggetoleranser for plattformer er gitt i Tabell 2.
Plattformtype | Toleranse i side [mm] | Toleranse i høyde [mm] |
---|---|---|
Lav | - 10, + 20 | - 20, + 20 |
Høy | - 10, + 10 | - 20, 0 |
e) Ved utforming av plattformen skal det sikres god drenering.
f) For lasteramper mot rettlinje skal horisontal avstand være i henhold til Tabell 3.
Rampetype | Hp [mm] | A0 [mm] |
---|---|---|
Ramper mot togspor | 700-1400 | 2240 |
Ramper mot depotspor | 350-1180 | 1700 |
Vanlige lasteramper | 1100 | 1700 |
Godshusramper | 1180 | 1700 |
Ramper hvor det behandles varme- eller kjølegods som fremføres i vogner med utoverslående dører | 1150 | 1700 |
Større avstand fra spormidt trengs når det er KP eller OB i nærheten av plattformen, eller når det er en sporveksel foran plattformen/rampen.
Størrelsen Ai, Hi, Ay og Hy bestemmes ved hjelp av beregningsunderlag gitt i Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver og regler for kurveutslag, jf. Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt.
g) Ved prosjektering av plattformer i kurve skal det tas hensyn til avstanden som vil oppstå mellom togsett og plattformkant. Dersom plattformer må anlegges i så krappe kurver at denne avstanden oppleves som for stor for det aktuelle togmateriellet, bør ekstra tiltak iverksettes individuelt. Slike tiltak kan være:
- fallrist langs plattformkant
- kameraovervåking
2.2 Plattformlengde
a) Plattformlengde skal være i henhold til Tabell 4.
Plattformtype | Dimensjonerende toglengde [m] | Plattformlengde [m] | |
---|---|---|---|
Normale krav | Minstekrav | ||
Nærtrafikk utenom østlandsområdet | 110 | 175 | 110 1 |
Nærtrafikk i østlandsområdet | 220 | 250 | 220 |
Regionekspress (Intercity) trafikk | 330 | 350 4 | |
Fjerntrafikk | 280-350 2 | 280-350 2 | 220 3 |
Baner spesielt bygget for høyhastighetstog | 400 | 400 |
1) | For plattformer med trafikk avgrenset til én eller få bestemte materielltyper, kan kortere plattformer enn 100 m etableres og opprettholdes så lenge alminnelig av- og påstigning til tog kan gjennomføres. |
2) | Lengde på plattform tilpasses den til enhver tid gjeldende fjerntogsstrategi. Ansvaret for en slik strategi er tillagt Jernbanedirektoratet. |
3) | For stasjoner med begrenset trafikkgrunnlag kan plattformlengde reduseres til minimum 220 meter |
4) | Plattformlengde kan reduseres til 250 meter for å tilpasse til dagens trafikk, dersom det tilrettelegges for fremtidig utvidelse av plattformlengde til 350 meter. |
b) For tilfellet 1) og 3) skal konsekvensen av redusert plattformlengde mht. infrastrukturkapasitet på banen/strekningen vurderes og dokumenteres.
c) For tilfellene 1), 2) og 3) skal tiltak for å kompensere for økt risiko ved kortere plattform dokumenteres.
2.3 Spor mot plattformer
a) For nye plattformer skal spor mot plattform ha radius ≥ 2000 m
b) Ved plattformforlengelse og økning av plattformhøyde skal spor mot plattform ha radius ≥ 300 m
c) Plattform mot kurvens ytterside bør unngås på grunn av siktforhold. Dersom plattform i ytterkurve er påkrevd og siktforholdene samtidig redusert skal plattformen utrustes slik at føreren, evt. i samarbeid med ombordpersonalet, har oversikt langs hele toget ved av- og påstigning
d) Sporets overhøyde skal ikke overstige 80 mm (nye baner) / 130 mm (eksisterende baner)
e) Sporveksler bør unngås
f) Sporene skal ikke ha større stigning/fall enn 12,5 ‰.
g) Der det planlegges for skjøting og deling av passasjervogner, med eller uten egen trekkraft, skal stigning/fall skal ikke overstige 2,5 ‰.
Det vises for øvrig til Vedlegg/Plattformer og lasteramper mot spor i kurver, samt avsnitt Plattformhøyder og avstand spormidt - plattformkant.
2.4 Tillatt hastighet for passerende tog
a) Største tillatte hastighet for tog som passerer plattform er begrenset av bredden av Sikkerhetssone og Varsling av passerende tog.
b) Ved hastighet > 200 km/h skal prosedyre og fysiske barrierer hindre at passasjerer kan oppholde seg nærmere enn 2 meter fra plattformkant ved togpassering.
2.4.1 Varsling av passerende tog
a) Passerende tog skal varsles visuelt og med høyttaler i henhold til Tabell 5.
Tillatt hastighet [km/h] | Visuell varsling | Varsling med høyttaler |
---|---|---|
V ≤ 50 | - | - |
50 < V ≤ 140 | Ja | - |
v > 140 | Ja | Ja |
2.5 Atkomst til plattform
a) Plattformer skal være tilgjengelige for snøryddingsutstyr.
b) Fri høyde under samtlige konstruksjoner på plattformen skal være minimum 2,70 m.
c) Fjerntogplattformer skal være tilgjengelige for bagasjetraller og mindre postbiler. Ved store stasjoner kreves planskilt atkomst for disse.
d) For atkomst til plattform skal tiltak i Tabell 6 med tilhørende tallfesting for passasjer- og trafikkmengde gitt av Figur 3 legges til grunn.
e) Krav til utforming av personovergang er gitt i Planoverganger#Plattformatkomst i plan
f) Krav til utforming av mekanisk stengsel er gitt i Vedlegg/Mekanisk stengsel ved plattformadkomst i plan
Signal/Prosjektering/Forriglingsutrustning#Samtidige togbevegelser fastsetter betingelser for samtidige togbevegelser på stasjoner med planoverganger.
Kombinasjon av passasjer- og trafikkmengde | Tiltak for stasjoner uten samtidige togbevegelser | Tiltak for stasjoner med samtidige togbevegelser |
---|---|---|
grønt område (minimumstiltak for alle stasjoner) |
|
|
gult område (tiltak som skal utføres i tillegg til tiltak i grønt område) |
|
|
rødt område | *Planskilt kryssing (over- eller undergang) skal benyttes |
Når adkomsten krysser bare ett spor og gir adkomst bare til én plattform, skal ikke tog som passerer i tidsrom hvor det ikke ventes tog med passasjerutveksling som krever bruk av adkomsten, tas med i beregningsgrunnlaget.
Eksempler på kryssinger som ikke skal regnes med:
- Kryssing mellom to tog uten passasjerutveksling
- Kryssing mellom et tog med passasjerutveksling og et tog uten passasjerutveksling når toget med passasjerutveksling kjøres til den plattformen som ikke benytter adkomsten.
Med dimensjonerende time menes den timen i henhold til ruteplan som har flest kryssinger, og antall av- og påstigende, ved stasjonen. Det vil si at ekstra togavganger i forbindelse med arrangementer, høytider o.l. som ikke er oppgitt i ruteplan, ikke skal regnes med.
2.5.1 Ledelinjer
a) Ledelinjer for svaksynte og blinde på plattform skal anlegges i oppholdssonen. Prinsipper for utforming av ledelinjer på plattform er vist i Figur 4
b) Ledelinjer skal ikke legges inn i sikkerhetssonen.
For utforming av ledelinjer på øvrige områder av stasjonen / holdeplassen se Håndbok for stasjoner, kap. 11 STY-602998.
2.6 Plattformbredde
a) Minste plattformbredde skal være 2,5 meter for en sideplattform og 3,3 meter for en mellomplattform.
b) I tillegg skal plattformen tilfredsstille krav til sikkerhetssone og oppholdssone. For mellomplattform kan bredde avtrappes til min. 2,5 meter ved plattformendene.
2.6.1 Sikkerhetssone
a) Bredden sikkerhetssonen skal være i henhold til Tabell 7.
Tillatt hastighet [km/h] | Si [m] |
---|---|
V ≤ 50 | 0,5 |
50 < V ≤ 140 | 1,0 |
140 < V ≤ 200 | 1,5 |
V > 200 | 2,0 + fysisk barriere |
b) Sikkerhetssonen skal markeres med en 100 mm bred, varselgul, heltrukken linje 1.
c) Plattformkanten skal markeres med en 100 mm bred, varselgul, heltrukken linje.
d) Hele sikkerhetssonen skal belegges med taktil varselindikator. Det taktile belegget skal være utformet i henhold til Vedlegg/Utforming av sikkerhetssone på plattformer.
e) Sikkerhetssonen skal være fri for hindringer.
2.6.2 Oppholdssone
a) Bredde av oppholdssonen skal bestemmes ved å summere nedenstående faktorer.
- gangplass for reisende = 1,8 m
- tillegg for trafikk med servicebil eller lignende = 1,0 m
- øvrig plass for reisende (forhøyes opp til nærmeste halve meter) = n/200 m,
for n<50 settes n = 0
n = maksimalt antall ventende personer
b) Breddekravene skal oppfylles i en lengde av minst 200 m, med unntak av gangplass for reisende som skal oppfylles langs hele plattformen.
c) Ved plattformender får bredden minskes med maks. 2 m, dog ikke ved plattformovergang eller trappehus.
2.6.2.1 Krav til bredde for bruk av mobil rullestolrampe
a) På sideplattformer hvor det skal anvendes mobil rullestolrampe skal plattformbredde være minimum 3,5 meter ved høy plattform (760 mm) og minimum 4,5 meter ved lav plattform (550 mm).
b) På midtplattformer hvor det skal anvendes mobil rullestolrampe skal bredde fra plattformkant til motstående sikkerhetssone være minimum 3,5 meter ved høy plattform (760 mm) og minimum 4,5 meter ved lav plattform (550 mm).
2.6.3 Minste avstand mellom faste gjenstander/bygninger og sikkerhetssonen
a) Bygninger, hus, benker, trappeoppganger o.l. med lengde over 1 meter skal plasseres med følgende minimumsavstander fra sikkerhetssonens innerkant:
- 2,0 m
- 2,5 m når trafikk med servicebil forekommer
b) Master, søyler og andre formål av utstrekning mindre enn 1 meter, kan plasseres med følgende minimumsavstand fra sikkerhetssonens innerkant:
- 1,5 m
- 2,0 m når trafikk med servicebil forekommer
2.7 Plattformender
2.7.1 Merking av plattformender
a) Plattformender skal merkes både visuelt og taktilt
2.7.2 Avfasing av plattformendene
a) Plattformkanten skal avfases med minst 50 mm i endene av plattformen.
b) Avfasingen fra opprinnelig bredde skal ha en stigning på 1:40 eller mindre (dvs. 2 m lengde eller mer).
2.8 Plattformens tverrprofil
a) Nye plattformer skal bygges med 2% fall fra plattformkant.
b) Ved forlengelse og/eller forhøyning av plattform skal det bygges 2% fall fra plattformkant dersom det er mulig å sikre god drenering av overflatevann uten omfattende inngrep i eksisterende konstruksjoner.
c) Området med fall skal minimum dekke sikkerhetssonen + nødvendig bredde av oppholdssonen.
2.9 Nødvendig avstand til kontaktledning
a) Minimum avstander fra plattform og konstruksjoner på plattform til kontaktledning skal ivareta krav gitt i Kontaktledning/Prosjektering og Bygging/Generelle tekniske krav#Beskyttelse mot direkte berøring av spenningsførende deler.
3 Nummerering av spor på stasjoner
a) Spor på stasjoner skal nummereres med arabiske tall.
b) To spor innen samme stasjon skal ikke ha samme nummer.
c) Nummereringen bør følge retningslinjene under.
- Parallelle spor i samme sporgruppe gis fortløpende nummer med laveste nummer for sporene nærmest stasjonsbygning/plattform
- Spor med km-retning fra Oslo gis de laveste nummer på strekninger med dobbeltspor/4 spor
- Spor med km-retning til Oslo gis de høyeste nummer på strekninger med dobbeltspor/4 spor
d) Togspor skal nummereres med lavere nummer i forhold til sidespor
- Ved flere sporgrupper innen stasjonen foretas nummereringen – bortsett fra togsporgruppa – fra den ende av stasjonen som ligger nærmest Oslo
For nummerering av sporveksler, se Overbygning/Prosjektering/Sporveksler.
4 Vedlegg
Plattformer og lasteramper mot spor i kurver