Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Prosjektering/Plattformer og spor på stasjoner/Vedlegg/Mekanisk stengsel ved plattformadkomst i plan»

[ukontrollert revisjon][kontrollert revisjon]
m (Utforming av mekanisk stengsel ved plattformadkomst i plan)
m (Utforming av mekanisk stengsel ved plattformadkomst i plan)
 
Linje 4: Linje 4:
 
* Stengsel kan bestå av en eller 2 bommer (for sikk-sakk passering)
 
* Stengsel kan bestå av en eller 2 bommer (for sikk-sakk passering)
 
* Bommer skal være utstyrt med fjærbelastet mekanisme som automatisk lukker bommen etter bruk
 
* Bommer skal være utstyrt med fjærbelastet mekanisme som automatisk lukker bommen etter bruk
* Bom bør utstyres med skilt  
+
* Bom bør utstyres med skilt [[Skilt/Plassering av skilt langs sporet/Skiltoversikt#Stopp ved planoverganger for veg og stasjoner|Stopp ved planoverganger]]
 
* Utforming og plassering av bommer skal i minst mulig grad å hindre sikt mot spor
 
* Utforming og plassering av bommer skal i minst mulig grad å hindre sikt mot spor
 
* Avstand til spor skal sikre at bom ikke kommer i konflikt med minste tverrsnitt.
 
* Avstand til spor skal sikre at bom ikke kommer i konflikt med minste tverrsnitt.

Nåværende revisjon fra 18. jan. 2018 kl. 15:45

Utforming av mekanisk stengsel ved plattformadkomst i plan

  • Mekanisk stengsel skal bestå av manuell bom med enveis 900 slagretning
  • Stengsel kan bestå av en eller 2 bommer (for sikk-sakk passering)
  • Bommer skal være utstyrt med fjærbelastet mekanisme som automatisk lukker bommen etter bruk
  • Bom bør utstyres med skilt Stopp ved planoverganger
  • Utforming og plassering av bommer skal i minst mulig grad å hindre sikt mot spor
  • Avstand til spor skal sikre at bom ikke kommer i konflikt med minste tverrsnitt.
Figur 1: Mekanisk stengsel - enkel bom
Figur 2: Mekanisk stengsel - dobbel bom