Overbygning/Prosjektering/Sporkonstruksjoner
Innhold
- 1 Hensikt og omfang
- 2 Sporkonstruksjoner
- 3 Skinner
- 4 Sviller
- 5 Befestigelse
- 6 Ballastfritt spor
- 7 Isolerte skjøter
- 8 Sporstoppere
- 9 Andre sporkomponenter
- 10 Vedlegg
1 Hensikt og omfang
Kapitlet fastlegger krav til prosjektering av sporkonstruksjoner. I tillegg beskrives her sporkonstruksjoner som for øvrig forekommer i sporet. Sporkonstruksjonen består av følgende komponenter:
- skinner
- sviller
- befestigelse
- isolerte skjøter
2 Sporkonstruksjoner
2.1 Sporombygging og nyanlegg
a) Svilleavstand skal være 600 mm
- Unntak: For JBV60 FE HAL og OB35 FC HAL skal svilleavstand være 520 mm. Tabell 1
Navn | Skinner | Skinnebefestigelse | Sviller | Overbygningsklasse |
---|---|---|---|---|
JBV60 FE | 60E1 | Pandrol FE 1404 Fastclip | Betongsville JBV 60 | d |
JBV60 FE HAL | 60E2 | Pandrol FE 1504 Fastclip | Betongsville JBV 60 | Ofotbanen |
OB35 FC HAL | 60E2 | Pandrol FC 1604 Fastclip | Betongsville OB35 HAL | Ofotbanen 35t |
JBV54 FE | 49E1/54E3 | Pandrol FE 1404 Fastclip | Betongsville JBV 54 | c |
Figurer som viser overbygningskonstruksjoner finnes i Vedlegg/Sporkonstruksjoner
2.2 Sporkonstruksjoner som kan oppgraderes
Svilleavstand skal være 600 mm.
Navn | Skinner | Skinnebefestigelse | Sviller | Overbygningsklasse |
---|---|---|---|---|
JBV60 FE "Dual Rail" | 49E1/54E3 | Pandrol FE 1404/1408 | Betongsville JBV 60 | c (kan oppgraderes til d) |
JBV54 FE "Dual Rail" | 35,7 kg/NSB40 | Pandrol FE 1404/1408 | Betongsville JBV 54 | b (kan oppgraderes til c) |
Figurer som viser overbygningskonstruksjoner finnes i Vedlegg/Sporkonstruksjoner
2.3 Spesielle sporkonstruksjoner
Svilleavstand skal være 600 mm.
Navn | Skinner | Skinnebefestigelse | Sviller | Overbygningsklasse |
---|---|---|---|---|
VIPA 54 Tre | 54E3 | Pandrol VIPA | Tresville X | c |
VIPA 54 Stål | 54E3 | Pandrol VIPA | Direkte til bru uten sviller | c |
VIPA 54 Railfree | 54E3 | Pandrol VIPA | Direkte til bru uten sviller | c |
Tre 54 Fastclip | 54E3 | Pandrol Fastclip FC | Tresville X for 30 tonn aksellast | Ofotbanen |
Tre 60 e-clip | 60E1 | Pandrol e1877 | Tresville X | d |
Ballastfritt spor | d |
Eksempler på unntak er
- spor med manglende ballasthøyde
- spor i tunneler
- spor med høye aksellaster (> 25 tonn) og dårlig ballastkvalitet
Figurer som viser overbygningskonstruksjoner finnes i Vedlegg/Sporkonstruksjoner.
2.4 Eksisterende spor
Figurer som viser overbygningskonstruksjoner finnes i Vedlegg/Sporkonstruksjoner.
2.5 Sporveksler
Navn | Skinner | Befestigelse | Sviller | Overbygningsklasse |
---|---|---|---|---|
SPV 60 FC | 60E1 | Pandrol FC 1501 Fastclip/Pandrol e2039 | Betongsville for sporveksel | d |
SPV 54 e2039 | 54E3 | Pandrol e2039 | Betongsville for sporveksel | c |
SPV 54 e2039 TRE | 54E3 | Pandrol e2039 | Tresville for sporveksel | c |
Figurer som viser overbygningskonstruksjoner finnes i Vedlegg/Sporkonstruksjoner.
2.6 Kompatibilitet med hvirvelstrømbremser
a) Sporkonstruksjoner i ballastspor som er angitt i Sporkonstruksjoner er ikke dimensjonert for bruk av hvirvelstrømbremser (Eddy current).
2.7 Bruk av ledeskinner for å redusere avsporingsfølger
a) Ledeskinner skal vurderes der sannsynlighet og konsekvens av en avsporing er store. Ved følgende tilfeller skal det gjennomføres en risikoanalyse for å bestemme nødvendigheten av ledeskinner
- i kurver med små radier (< 400 meter)og tilhørende overgangskurver på steder med bratt sideterreng/høye fyllinger.
I tillegg kan det være andre steder hvor spesielle forhold gjør at konsekvensene ved en avsporing blir svært høy og hvor man må vurdere bruk av ledeskinner.
b) Beslutning om bruk av ledeskinner skal baseres på kost/nytte-analyse i henhold til retningslinjer gitt i [Jernbaneverkets Sikkerhetshåndbok].
c) På bruer gjelder egne regler for bruk av ledeskinner, se Overbygning/Prosjektering/Spor på bruer.
3 Skinner
3.1 Formål og krav
- fungere som bærebjelke
- fungere som kjørevei
- fungere som returleder for kjørestrømmen
- sørge for en jevn, stabil og slitesterk kjørevei for det rullende materiell
- overføre belastningene fra det rullende materiell til svillene
a) Tekniske krav til skinner er gitt i Teknisk spesifikasjon for skinner
3.2 Skinneprofiler
Profil | F.nr. |
---|---|
49E1 | 101.149.xx |
54E3 | 101.154.xx |
60E1 | 101.160.xx |
60E2
(for Ofotbanen) |
101.854.200 |
Profil | F.nr. |
---|---|
35 kg | 101.035.xx |
NSB40 | 101.140.xx |
S41 | 101.141.xx |
54E1 | - |
54E2 | 101.153.xx |
S64 | 101.164.xx |
Tegninger på skinneprofiler finnes i Vedlegg/Skinneprofiler.
3.3 Skinnekvalitet
a) Standard skinnekvalitet i Bane NOR er R260Mn, men avhengig av trafikkbelastning og kurveradius skal det velges skinnekvaliteter i henhold til tabell 8.
Kurveradius (m) | Trafikkbelastning (MBT/år) | Stålkvalitet |
---|---|---|
r > 500 m | R260Mn | |
250 m < r < 500 m | < 5 MBT/år | R260Mn |
> 5 MBT/år | R350HT | |
r < 250 m | R350HT |
b) På baner med aksellaster > 24t skal det anvendes skinner i en av følgende kvaliteter uavhengig av kurveradius:
- R350HT
- R370CrHT
- R400HT
- R200 med strekkfasthet min. 680 N/mm2
- R260 med strekkfasthet min. 880 N/mm2
- R320Cr med strekkfasthet min. 1080 N/mm2
- Spesialkvaliteter med strekkfasthet min. 1200 N/mm2
3.4 Lengder
a) Ved valg av skinnelengder skal det legges vekt på å minimere antall aluminiotermiske sveiste skjøter, se Helsveist spor#Sveisemetoder
b) For minste avstand mellom to sveis, vises til Overbygning/Prosjektering/Helsveist spor.
3.5 Gjenbruk
a) Ved gjenbruk skal skinnene kontrolleres for defekter med ultralyd før skinnene tas ut av sporet.
b) Kontrollen skal utføres i henhold til Arbeidsanvisning for ultralydkontroll av skinner.
c) Partier med skinnefeil som klassifiseres i klasse 0,1 og 2 (jf.Overbygning/Vedlikehold/Skinner) skal kappes vekk.
d) Gamle Smw-sveiseskjøter ("4-hullssveiser") skal kappes vekk før gjenbruk.
e) Ved innlegging av brukte skinner skal det tas hensyn til at det skal være minimum 5 m avstand mellom to sveiser i spor med hastighet > 40km/h.
f) Slitasje av skinnehodet skal kontrolleres i forhold til største tillatte slitasje som er angitt i Overbygning/Vedlikehold/Skinner
g) Ved avvik tett opp til den tillatte grense (2-3 mm) bør skinnen ikke benyttes i kurver med radius < 700 m.
h) Ved gjenbruk bør det videre legges vekt på:
- Den aktuelle overbygningsklasse på strekningen hvor skinnene skal innlegges
- Kapping i egnede lengder (100 - 160 m) for transport med langskinnetoget
- Skinnene bør etter vurdering reprofileres ved høvling eller sliping
- Ved legging i sporet må den brukte skinne tilpasses naboskinnenes eksisterende profil ved helsveising. Overgang kan eventuelt gjøres ved innlegging av profilert passkinne.
3.6 Overgangsskinner
Overgangsskinne | Skinnekvalitet | Lengde | F.nr. |
---|---|---|---|
60E1 / 54E3 Høyre | R260Mn | 12000 mm | 101.965.150 |
60E1 / 54E3 Venstre | R260Mn | 12000 mm | 101.965.160 |
60E1 / 54E3 Høyre | R350HT | 12000 mm | 101.965.170 |
60E1 / 54E3 Venstre | R350HT | 12000 mm | 101.965.180 |
60E1 / 49E1 Høyre | R260Mn | 12000 mm | 101.965.190 |
60E1 / 49E1 Venstre | R260Mn | 12000 mm | 101.965.200 |
Høyre og venstre angir hvilken skinnestreng overgangsskinnen er tilpasset sett i retning fra det største mot det minste profilet.
Overgangsskinner i Tabell 9 anvendes også ved overgang fra 60E2 skinneprofil til mindre profil.
a) Regler for overgang mellom skinneprofiler er gitt i Helsveist spor#Overgang mellom skinneprofiler
4 Sviller
4.1 Formål og krav
a) Betongsviller skal anvendes ved nyanlegg, sporombygging og gjennomgående utskifting av sviller. Tresviller skal bare anskaffes for stikkbytte i eksisterende spor med tresviller. I tillegg kan de anvendes ved unntaksforhold nevnt i Spesielle sporkonstruksjoner
4.2 Betongsviller
a) Tekniske krav til betongsviller er gitt i Teknisk spesifikasjon for betongsviller
Svilletype | Tegning | Anker | F.nr. |
---|---|---|---|
JBV 60 | OB 800136 | OB 800122 | 116.003.1301) |
JBV 60 "Dual rail" | OB 800136 | OB 800122 | 116.003.2102) |
JBV 54 | OB 800135 | OB 800122 | 116.003.1202) |
OB35 HAL | KO-064966 | SK 3165 | 116.003.3003) |
1) m/ komplett Pandrol Fastclip FE befestigelse for 60E1 skinner påmontert
2) m/ komplett Pandrol Fastclip FE befestigelse for 49E1/54E3 skinner påmontert
3) leveres bare med svillematte 0,25 N/mm3
Svilletype | Tegning | Anker | F.nr. |
---|---|---|---|
NSB 95 | Sk 3180 | Sk 3165a | 116.003.071) |
JBV 97 | Sk 3181 | Sk 3165a | 116.003.061) |
JBV 54 "Dual rail" | OB 800135 | OB 800122 | 116.003.2002) |
NSB 93 | Sk 3130 | Sk 3106b | 116.003.05 |
NSB 90 | Sk 3105 | Sk 3106b | 116.003.04 |
NSB Enhetssville i spesialutførelse | Sk 1619b | Sk 1622a | 116.001.01 |
Betongsville type 2 for Pandrol | Sk 1599 | Sk 1622a | 116.003.02 |
Betongsville type 2 for Hey-Back | Sk 998 | - | 116.003.03 |
Betongsville type 2 med støpejernsanker | Sk 1589 | Sk 1621 |
1) m/ komplett Pandrol Fastclip FC befestigelse påmontert
2) m/ komplett Pandrol Fastclip FE befestigelse påmontert for 35,7 og NSB40 skinner
Tegninger på betongsviller finnes i Vedlegg/Sviller.
4.2.1 Betongsviller med svillematter
a) Betongsviller JBV 54 og JBV 60 kan leveres med elastisk belegg pålimt svillens underside, "svillematter".
Svilletype | tegning | anker | Statisk stivhet | F. nr |
---|---|---|---|---|
JBV 60 | OB 800136 | OB 800122 | 0,10 - 0,15 N/mm3 | 116.003.150 |
JBV 60 | OB 800136 | OB 800122 | 0,25 - 0,30 N/mm3 | 116.003.140 |
OB35 HAL | KO-064966 | SK 3165 | 0,25 - 0,30 N/mm3 | 116.003.300 |
JBV 60 Ofotbanen | OB 800136 | OB 800122 | 0,30 - 0,35 N/mm3 | 116.003.170 |
JBV 54 | OB 800135 | OB 800122 | 0,15 - 0,20 N/mm3 | 116.003.110 |
JBV 54 | OB 800135 | OB 800122 | 0,25 - 0,30 N/mm3 | 116.003.100 |
b) Svillematter med statisk stivhet ≤ 0,15 N/mm3 kan benyttes på steder hvor det ikke er mulig å oppnå full ballasthøyde (se Overbygning/Prosjektering/Ballast#Manglende ballasthøyde) og på steder med store endringer i elastisitet i sporet (f. eks. betongkulverter med redusert ballasthøyde og ved brukar)
c) Svillematter med statisk stivhet ≤ 0,35 N/mm3 kan benyttes på fri linje for å redusere nedknusing av ballast og utvikling av korte bølger på innerstreng.
4.3 Tresviller
a) Det skal benyttes tresviller av type X i bøk og eik. Se Formål og krav for anvendelse.
b) Tekniske krav til tresviller er gitt i Teknisk spesifikasjon for tresviller
Treslag | Boring | Vekt | Tegning | F.nr. |
---|---|---|---|---|
Bøk | 49E1 for Hey-Back-befestigelse | 80 kg | Sk 1645 | 116.115.810 |
49E1 for Pandrol PR/e-befestigelse | 116.115.830 | |||
60E1 for Nabla-befestigelse | 116.115.840 | |||
54E3 for Pandrol Fastclip-befestigelse | Sk 3049 | 116.115.910 |
Tegninger på tresviller finnes i Vedlegg/Sviller.
4.3.1 Bormønster
a) For R < 300 m skal svillene bores iht. flg. sporvidder:
200 m < R < 300 m: 1440 mm
R ≤ 200 m: 1445 mm
Figur 1, 2 og 3 har bormønster for kurver med R ≥ 300 m og rettlinje.
b) Hulldiameteren på tegningen gjelder furusviller. Hulldiameteren skal økes med 1 mm for bøk- og eikesviller.
4.4 Sporvekselsviller
I sporveksler benyttes både betong- og tresviller. Benyttes sporvekselsviller av tre i hovedspor skal svillene være av eik. Tresviller skal ikke kappes for tilpasninger i sporveksler da dette ødelegger impregneringshinnen og setter ned levetiden for svillene vesentlig. Nye sporveksler blir levert komplett med sviller.
Tegninger på sporvekselsviller finnes i Vedlegg/Sviller.
4.5 Brusviller
Betongsviller på bruer med gjennomgående ballast og lengde over 30 m må ha mulighet for feste av ledeskinner. Svillene har innstøpt anker for feste av ledeskinner (type A). Ved begge ender av brua avsluttes ledeskinnene i en spiss.Figur 4 og Figur 5 viser eksempler på en slik konstruksjon. Til dette anvendes et platesett med bøyde skinner påmontert. Platene festes i 9 sviller på begge sider av brua ved hjelp av innstøpte plastdybler (type B). Alternative løsninger kan anvendes forutsatt at skinnene er forsvarlig festet til svillene med skinnebefestigelse.
På stålbruer uten ballast anvendes tresviller med tverrsnitt 230 x 230 mm som produseres i lengder fra 2500 mm til 5000 mm i 100 mm intervall.
Se for øvrig Overbygning/Prosjektering/Spor på bruer
Svilletype | Anvendes til skinneprofil | Tegning | F.nr. |
---|---|---|---|
JBV 60 BRU A | |||
JBV 60 BRU B | |||
JBV 54 BRU A | |||
JBV 54 BRU B | |||
Brusville i tre for stålbruer uten ballast |
Svilletype | Anvendes til skinneprofil | Tegning | F.nr. |
---|---|---|---|
BRUSVILLE 95 type 1 | |||
BRUSVILLE 95 type 2 | |||
BRUSVILLE 97 type 1 | |||
BRUSVILLE 97 type 2 |
Tegninger på brusviller finnes i Vedlegg/Sviller.
4.6 Gjenbruk
4.6.1 Tresviller
Tresviller kan gjenbrukes dersom de består foreskrevet test og om nødvendig rehabiliteres.
Testing av tresviller skal gjennomføres etter følgende metoder:
- Visuell inspeksjon
- Kontroll av skruenes feste som skjer ved tiltrekning av skruene til 150 Nm. Sviller med skruer som er løse etter testen må rehabiliteres før gjenbruk. Dersom mer enn 2 skruer på en plate er løse etter testen, vrakes svillen.
Rehabilitering av tresviller skal gjennomføres etter følgende metoder:
- Rehabilitering av skruehull ved innsetting av kunststoffdybler, eventuelt kan aluminiumsspiraler anvendes.
- Oppretting av underlagsplater med plastkiler (spesielt aktuell i skarpe kurver).
Se for øvrig Overbygning/Vedlikehold/Sviller
4.6.2 Betongsviller
Kriterier for gjenbruk av betongsviller er at de
- ikke skal være utsatt for riss eller sprekker større enn 0,6 mm
- ikke har skader i betongen rundt innstøpte svilleanker
- ikke har skade på anleggsflate for skinne
- ikke skal ha knust underside mot ballast
- ikke skal ha synlig armering (pga. produksjonsmetoden vil armeringstverrsnittet av spenntauene i begge ender av svillene være synlig.)
Eldre betongsviller med svilleskruer av type Dywidag kan rehabiliteres ved innsetting med kunststoffdybler i utsparingene for svilleskruene.
5 Befestigelse
5.1 Formål og krav
Skinnebefestigelsen skal forbinde skinnen med svillen og overføre krefter fra skinne til sville.
Krefter som påvirker befestigelsen er
- langsgående krefter på grunn av temperaturendringer i sporet
- langsgående krefter forårsaket av oppbremsing av rullende materiell i sporet
- vertikale krefter forårsaket av trafikken i sporet
- tverrkrefter forårsaket av trafikken i sporet
Befestigelsen skal under de opptredende krefter
- sikre sporvidden
- bidra til motstand mot utknekking av sporet
5.2 Typer
Det skilles mellom flere typer befestigelse:
- direkte feste hvor skinnen festes direkte til svillen
- indirekte feste hvor skinnen festes til en underlagsplate som deretter igjen festes til svillen
- spesialfeste for støyreduksjon hvor skinnen er festet til en dobbel underlagsplate med elastisk mellomlegg både mellom stålplatene og under skinnefot.
Direkte feste | Indirekte feste |
---|---|
Skinnespiker eller skinneskruer | Hey-Back befestigelse |
Pandrol befestigelse | K - befestigelse |
Det skilles videre mellom to typer befestigelser:
- ikke fjærende befestigelse som gir en stiv forbindelse mellom skinne og sville
- fjærende befestigelse som gir fjærende forbindelse mellom skinne og sville
Ikke fjærende befestigelse | Fjærende befestigelse |
---|---|
Skinnespiker eller skinneskruer | Pandrol befestigelse |
Den ikke fjærende befestigelsen forårsaker store spissbelastninger i festet ved togpasseringer og slitasjen blir dermed stor.
Den fjærende befestigelsen tillater skinnen å fjære og reduserer spissbelastningene i festet. Slitasjen blir dermed mindre.
5.2.1 Valg av befestigelse
Det skal for skinner på betongsviller anvendes direkte feste med fjærende befestigelse. For skinner på tresviller benyttes normalt indirekte feste med fjærende befestigelse.
5.2.1.1 Betongsviller
Befestigelse som skal anvendes i sporkonstruksjoner på betongsviller ved sporombygging og ved nyanlegg er
- Pandrol Fastclip
- Pandrol e2039 (sporveksler)
Befestigelse som for øvrig forekommer i sporkonstruksjoner på betongsviller er
- Pandrol e 1877
- Pandrol PR341A
- Pandrol PR323
- Pandrol PR401
- Hey-Back underlagsplate med Hey-Back fjærer
5.2.1.2 Tresviller
Befestigelse som skal anvendes i sporkonstruksjoner på tresviller ved sporombygging og nyanlegg er
- Pandrol Fastclip
- Pandrol e 2039 (sporveksler)
- Pandrol e 2071 (brusviller med glidende befestigelse)
5.3 Befestigelseskomponenter
Befestigelsen består av flere komponenter.
Fjærende befestigelse for betongsviller består av
- fjær
- isolator
- mellomleggsplate
- (underlagsplate og svilleskruer ved indirekte befestigelse)
Fjærende befestigelse for tresviller består av
- fjær
- mellomleggsplate
- underlagsplate
- svilleskrue
Tegninger på befestigelseskomponenter finnes i Vedlegg Befestigelse.
5.3.1 Fjærer
Til bruk ved sporombygging og nyanlegg stilles følgende krav til fjærene:
Nominell klemkraft: | min. 9 kN |
Nominell fjærvei: | min. 10 mm |
Utmattingsgrense ved fjærbevegelse: | min. ±0,75 mm |
Permanent deformasjon | maks. 1,0 mm |
I fuktige tunneler og andre steder hvor fjærene er utsatt for korrosjon skal det benyttes fjærer som er som er diffusjonsbelagt med sink (”sheradizing”).
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |
---|---|---|---|---|
Sville | Skinneprofil | |||
Pandrol FE 1404 | OB 800120 | 103.202.01 | JBV 60 | 60E1 |
JBV 54 | 49E1/54E3 | |||
Pandrol FE 1404 - sinkbelagt | OB 800120 | 103.202.07 2) | JBV 60 | 60E1 |
JBV 54 | 49E1/54E3 | |||
Pandrol FE 1504 (HAL) | OB 800151 | 103.203.200 | JBV 60 | 60E2 |
Pandrol FC 1604 (HAL) | KO-064967 | 103.203.090 | OB35 HAL | 60E2 |
Pandrol e2039 | Sk 2039 | 103.201.58 | Sporvekselsville | 54E3/60E1 |
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |
---|---|---|---|---|
Sville | Skinneprofil | |||
Pandrol FC1501 | Sk 3161 | 103.203.01 (103.203.07)2 | NSB 95 | 60E1 |
JBV 97 | 49E1/54E3 | |||
Pandrol FE 1408 | OB 800140 | 103.202.100 | JBV 54 "Dual rail" 3) | 35,7kg/NSB40
49E1/54E3 |
Pandrol e1877 | Sk 3100 | 103.201.56 (103.201.53)2 | NSB 90 | S41/49E1/54E3 |
NSB enhetssville | S41/49E1/54E3 | |||
Pandrol PR341A | Sk 1584 | 103.201.54 | NSB enhetssville | 35 kg/NSB40/S41/49E1/54E3 |
NSB Enhetssville i spesialutførelse | 35 kg/NSB40 | |||
Sporvekselsville | 49E1 | |||
Pandrol PR323 | Sk 1573 | 103.201.510 | Betongsville type 2 for Pandrol | S41/49E1/54E3 |
Pandrol PR401 | Sk 1574 | 103.201.72 | Betongsville type 2 for Pandrol | S41/49E1/54E3 |
Hey-Back HBFJ49 | Sk 1575 | 103.201.07 | Betongsville type 2 for Hey-Back | S41/49E1 |
Pandrol PR607A | Sk 1572 | 103.201.57 | Sporvekselsville | 54E3/60E1 |
2) Sinkbelagt for bruk i tunneler
3) FE 1408 brukes på utside, mens FE 1404 brukes på kjørekantside i "Dual rail" konstruksjonen
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |
---|---|---|---|---|
Underlagsplate | Skinneprofil | |||
Pandrol Fastclip | Sk 3161 | 103.203.01 | Sk 3049 | 49E1/54E3 |
Pandrol e20714 | Sk 3136 | 103.201.73 | Sk 3131 | 49E1/54E3 |
Pandrol e1877 | Sk 3100 | 103.201.58 | OB.800137 | 60E1 |
Nabla RNTN1 | Sk 3140 | 103.205.01 | direkte befestigelse5 | 54E1/UIC60E1 |
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |
---|---|---|---|---|
Sville | Skinneprofil | |||
Pandrol e1877 | Sk 3100 | 103.201.56 (103.201.53)2 | Sk 3049 | 49E1/54E3 |
Hey-Back HBFJ49 | Sk 1577 | 103.201.05 | Sk 691 | S41/49E1 |
Hey-Back HBFJ54 | Sk 1578 | 103.201.12 | Sk 691 | 54E3 |
Pandrol PR 341A | Sk 1584 | 103.201.54 | for sporveksler | 49E1 |
Pandrol PR 607A | Sk 1572 | 103.201.57 | for sporveksler | 54E3 |
Dobbel fjærspiker Dn46 | Sk 1579 | 103.201.55 | direkte befestigelse | 54E3/54E1/60E1 |
4) Anvendes til Pandrol Railfree befestigelse på bruer uten glideskjøt og i sporveksler
5) Til NABLA befestigelse på tresviller benyttes 4,5 mm gummiplate mellom sville og skinne (Tegn. Sk 3142)
6) Anvendes i lange og fuktige tunneler
5.3.2 Isolatorer
Til bruk ved sporombygging og nyanlegg stilles følgende krav til isolatorene:
Strekkfasthet:
- min. 4,5 kN (på "øret") for isolatorer til Pandrol e og PR
- min. 7,8 kN for Fastclip tåisolator
- min. 6,9 kN for Fastclip sideisolator
Tegning | Farge | F.nr. | Anvendes sammen med | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Fjær | Mellomlegg | Sville | Skinneprofil | |||
OB 800121 | hvit | 103.202.020 | FE 1404 | OB 800128 | JBV 60 | 60E1 |
OB 800124 | hvit | 103.202.030 | OB 800129 | JBV 54 | 49E1/54E3 | |
Sk 3118 | beige | 103.101.58 | e 2039 | Sk 3125 | sporvekselsville | 60E1 |
Sk 3109 | blå | 103.101.57 | e 2039 | Sk 3111 | sporvekselsville | 54E3 |
Tegning | Farge | F.nr. | Anvendes sammen med | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Fjær | Mellomlegg | Sville | Skinneprofil | |||
Sk 3162a | hvit | 103.203.06 | FC1501 | Sk 3164 | NSB 95 | 60E1 |
Sk 3163 | hvit | 103.203.03 | Sk 3166 | JBV 97 | 49E1/54E3 | |
OB 800124 (9mm) | brun | 103.202.110 | FE 1404 | OB. 800142 | JBV 54 ("Dual rail") | 35,7 kg / NSB40 |
OB 800143 (18 mm) | hvit | 103.202.120 | FE 1408 | |||
OB 800143 (15,5 mm) | grønn | 103.202.140 | FE 1404 | OB. 800129 | JBV 60 ("Dual rail") | 49E1 / 54E3 |
OB 800143 (22 mm) | blå | 103.202.150 | FE 1408 | |||
Sk 3118 | beige | 103.101.58 | e1877/PR607 | Sk 3125 | NSB 93/spv.sville | 60E1 |
Sk 3109 | blå | 103.101.57 | e1877/PR607 | Sk 3111 | NSB 90/spv.sville | 54E3 |
Sk 3107 | rød | 103.101.55 | e 1877 | Sk 3111 | NSB 90 | S41/49E1 |
OB.800144 | blå | 103.101.540 | e 1877 | OB.800145 | NSB enhetssville | S41/49E1 |
OB.800146 | hvit | 103.101.560 | e 1877 | OB.800145 | NSB enhetssville | 54E3 |
Sk 3117 | svart | 103.101.50 | PR341A | Sk 1632 | NSB enhetssville | S41/49E1/54E3 |
Sk 1587 | gul | 103.101.44 | PR341A | Sk 1632 | NSB enhetssville | 35 kg/NSB40 |
Sk 1581 | svart | 103.101.49 | PR341A | Sk 1581A | Betongsville i sporveksel | 49E1 |
Tegning | Farge | F.nr. | Anvendes sammen med | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Fjær | Mellomlegg | Sville | Skinneprofil | |||
Sk 3162a/ Sk 3163 | hvit | 103.203.06 | FC1501 | 10x170x125 | tre | 49E1/54E3 |
5.3.3 Mellomlegg
- hindre slitasje mellom skinne og betongsville/underlagsplate
- dempe vibrasjoner
- isolere for elektrisk strøm mellom skinne og betongsville
- gjennom høy friksjonskoeffisient gi stor lengdeforskyvningsmotstand mellom skinne og sville.
Vi skiller mellom to typer mellomlegg:
- Uelastisk mellomlegg som er produsert i plast. Disse platene demper vibrasjoner i liten grad.
- Elastisk mellomlegg som er produsert i gummi eller en kork-gummi blanding. Disse platene demper vibrasjoner godt og gir dessuten økt friksjon i forhold til plater av plast.
Ved sporombygging og nyanlegg på betongsviller skal det benyttes elastiske mellomlegg som tilfredsstiller følgende krav:
Statisk stivhet: | 40 - 60 kN/mm |
Strekkfasthet: | min. 17 N/mm2 |
Friksjonskoeffisient mellomlegg/skinne: | min. 0,70 |
Elektrisk motstand: | min. 1 x 108 Ωcm |
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |
---|---|---|---|---|
Sville | Skinneprofil | |||
Pandrol 10 mm gummi | OB 800128 | 103.202.040 | JBV 60 | 60E1 |
Pandrol 9 mm PU (HAL) | OB 800150 | 103.203.210 | JBV 60 | 60E2 |
Pandrol 10,5 mm PU (HAL) | KO-064968 | 103.101.320 | OB35 HAL | 60E2 |
Pandrol 10 mm gummi | OB 800129 | 103.202.050 | JBV 54 | 49E1/54E3 |
Pandrol 10 mm gummi | Sk 3111 | l103.101.39 | sporvekselsville | 54E3 |
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |
---|---|---|---|---|
Sville | Skinneprofil | |||
Pandrol 10 mm gummi | Sk 3164 | 103.203.04 | NSB 95 /sporvekselsville | 60E1 |
Pandrol 10 mm gummi | Sk 3166 | 103.203.05 | JBV 97 | 49E1/54E3 |
Pandrol 10,5 mm gummi | OB. 800142 | 103.202.130 | JBV 54 ("Dual rail") | 35,7kg/NSB40 |
Pandrol 10 mm gummi | Sk 3125 | 103.101.310 | NSB 93 / sporvekselsville | 60E1 |
Pandrol 10 mm gummi | Sk 3111 | 103.101.390 | NSB 90 / sporvekselsville | 49E1/54E3 |
Walker 10 mm korkgummi | Sk 3119 | 103.101.380 | NSB 90 | 49E1/54E3 |
Hytrel 6,5 mm | OB.800145 | 103.101.300 | NSB enhetssville (e-clip) | S41/49E1/54E3 |
Hytrel 6,5 mm | Sk 3169 | 103.101.280 | NSB enhetssville (PR-clip) | 35 kg/NSB40/S41/49E1/54E3 |
EVA 5 mm | Sk 1632 | 103.101.330 | NSB enhetssville (PR-clip) | 35 kg/NSB40/S41/49E1 |
EVS 5 mm | Sk 1629 | 103.101.100 | NSB enhetssville-spesial | 35 kg/NSB40 |
EVA 5 mm | Sk 1581A | 103.101.350 | Sporvekselsviller | 49E1 |
Type/dimensjon | F.nr. | Anvendes til | |
---|---|---|---|
Skinner | Befestigelse | ||
PU 10 x 175 x 160 | 103.101.370 | 49E1/54E3 | Pandrol Fastclip |
2,0 x 170 x 125 | 103.101.15 | S41/49E1 | Pandrol/Hey-Back |
2,0 x 160 x 110 | 103.101.16 | 35 kg/NSB40 | Pandrol/Hey-Back |
4,5 x 180 x 148 | 103.205.04 | 60E1 | NABLA |
4,5 x 180 x 138 | 103.205.03 | 54E1 | NABLA |
5.3.4 Underlagsplater
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Fjær | Mellomlegg | Svilleskrue | Skinneprofil | |||
Pandrol FC | Sk 3049 | 103.049.19 | Fastclip FC 1501 | 10x180x12 | Sk 1086 | 49E1/54E3 |
Pandrol e | OB.800137 | 103.049.20 | e 1877 | - | Sk 1086 | 60E1 |
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Fjær | Mellomlegg | Svilleskrue | Skinneprofil | |||
Pandrol e | Sk 3131 | 103.049.18 | e1877 | 2x170x125 | Sk 1086 | 49E1/54E37 |
Hey-Back | Sk 691 | 103.049.01 | HBFJ 49 | 2x170x125 | Sk 1086 | 49E1 |
HBFJ 54 | 2x170x125 | Sk 1086 | 54E3 | |||
Hey-Back | Sk 695 | 103.035.03 | HBFJ 35 | 2x160x110 | Sk 1086 | 35 kg/NSB40 |
7) Ved bruk av skinneprofil S54 skal det ikke anvendes mellomlegg i denne sporkonstruksjonen
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Fjær | Mellomlegg | Svilleskrue | Skinneprofil | |||
Hey-Back | Sk 972 | 103.049.03 | HBFJ 49B | 2x110x125 | Sk 946 | S41/49E1 |
Ved denne underlagsplaten skal det benyttes et 2,5 mm tykt mellomlegg av polyes¬ter mellom plate og sville.
Ved sporombygging og nyanlegg skal det normalt ikke anvendes underlagsplater i sporkonstruksjoner på betongsviller.
5.3.5 Svilleskruer
Type | Tegning | Lengde | F.nr. | Anvendes sammen med underlagsplate |
---|---|---|---|---|
Svilleskrue m/dobbel fjærring Fn6 | Sk 1086 | 160 mm | 104.101.310 | Sk 3049 / Sk 3131 / Sk 691 |
200 mm | 104.101.330 | |||
260 mm | 104.101.360 | |||
Svilleskrue for NABLA | Sk 3141 | 115 mm | 103.205.02 | Direkte befestigelse |
Type | Tegning | F.nr. | Anvendes sammen med underlagsplate |
---|---|---|---|
Svilleskrue m/dobbel fjærring | Sk 946 | 104.101.52 | Sk 972/Underlagsplater i sporveksler |
Ved sporombygging og nyanlegg skal svilleskruer i sporkonstruksjoner på betongsviller ikke anvendes.
6 Ballastfritt spor
Ballastfritt spor som er utformet og dimensjonert i henhold til krav i dette kapittel vil ha samme kapasitet med hensyn på aksellast og hastighet som overbygningsklasse d.
6.1 Anvendelse av ballastfritt spor
a) Ballastfrie sporkonstruksjoner kan anvendes i tunneler og på bruer.
b) Ballastfrie sporkonstruksjoner skal ikke anvendes i dagsoner på jordunderlag.
c) Det skal gjøres geologiske undersøkelser for vurdering av egnethet av ballastfritt spor. Det skal ikke anvendes ballastfritt spor på steder med instabile formasjoner som kan medføre deformasjoner.
d) Ballastfritt spor kan bare anvendes i forbindelse med sporveksler dersom sporvekslene i sin helhet ligger i tunnel med ballastfri sporkonstruksjon.
e) I tilfeller med utsprengning av tunnel med tradisjonelle metoder skal det ettersprenges eller utføres tilleggsarbeider for opparbeidelse av jevn såle i bunn. I nederste lag av tunnelsålen under det konstruktive sjikt skal det anvendes bundet materiale.
6.2 Dimensjonerende laster
a) Dimensjonerende laster for ballastfri sporkonstruksjon er gitt i Teknisk spesifikasjon for Ballastfri sporkonstruksjon
6.3 Konstruksjonskrav til ballastfritt spor
a) Konstruksjonskrav til ballastfri sporkonstruksjon er gitt i Teknisk spesifikasjon for Ballastfri sporkonstruksjon
6.4 Avslutning av ballastfritt spor
a) I overgangssoner fra ballastfritt spor til ballastspor skal det anordnes konstruktive løsninger som utjevner forskjellene i elastisitetsegenskapene til sporkonstruksjonene. Det skal gjøres undersøkelser for vurdering om overgangssonen skal lokaliseres i sin helhet i tunnel eller i dagsone eventuelt om overgangssonen kan være i delvis i tunnel og delvis i dagsone.
b) Lengde (m) av overgangssone skal være minimum v (m/s) x 0,5 (s)
c) 3/4 av overgangssonens lengde skal ligge i ballastsporet.
7 Isolerte skjøter
7.1 Formål og krav
a) Krav til limte isolerte skjøter er gitt i Teknisk spesifikasjon - Limte_isolerte_skjøter_med_stållasker
b) Isolerte skjøter skal danne en forbindelse i skinnestrengen som ikke tillater elektrisk strøm å passere. Isolasjonsevnen skal være så god at skjøten kan isolere kjørestrømmen i alle mulige værforhold. Krav til minimum isolasjonsmotstand for limte isolerte skjøter ved levering og montering i spor er minimum 150 kΩ.
c) Den isolerte skjøten skal kunne motstå de mekaniske belastninger i sporet. I helsveist spor skal skjøten kunne ta opp strekkrefter på min. 1000 kN uten at den åpner seg eller mister isolasjonsevnen.
d) Se Kontaktledning/Prosjektering/Seksjonering#Seksjonsfelt for plassering av isolerte skjøter i forbindelse med sugetransformatorer.
7.2 Konstruksjon
Krypstrømsveien skal være min. 6 mm for isolerte skinneskjøter.
Figurer som viser isolerte skjøter finnes i Vedlegg/Isolerte skjøter.
7.2.1 Friksjonsskjøter
7.2.1.1 Friksjonsskjøter for helsveist spor
Slike skjøter skal være konstruert med minimal klaring mellom bolt og laskehull. Dette krever langt større presisjon ved boring og montering enn andre typer isolerte skjøter (se tabell 6.35).
Boltene må være dimensjonert for å ta opp aksialkreftene i sporet.
Type | Profil | Tegning | F.nr. (komplett skjøt) |
---|---|---|---|
Exel | 49E1 | Sk 1067 | 102.051.25 |
54E3 | 102.051.26 | ||
54E1/54E2 | Sk 1069 | 102.051.28 | |
60E1 | Sk 1068 | 102.051.27 |
7.2.1.2 Friksjonsskjøter for lasket spor
For skjøter som skal monteres i lasket spor tillates det at det skjer langsgående bevegelse mellom skinne og lask.
Type | Profil | Tegning | F.nr. (komplett skjøt) |
---|---|---|---|
Benkler | 35 kg/NSB40 | Sk 1061 | 102.051.25 |
49E1 | Sk 1062 | 102.051.26 | |
54E3 | 102.051.28 |
7.2.2 Limte skjøter
7.2.2.1 Skjøter for montering i verksted
Type | Profil | Vinkelprofilmellomlegg | Tegning | F. nr. | ||
---|---|---|---|---|---|---|
L=6000 mm | L=7200 mm | L=10800 mm | ||||
“S”- Normal | 35 kg | 90° | 102.050.01 | 102.050.70 | ikke tilgjengelig | |
NSB40 | 90° | Sk 1053 | 102.050.02 | 102.050.71 | ||
S41 | 90° | Sk 1054B | 102.050.05 | 102.050.72 | ||
“S”- Forsterket | 49E1 | 90° | Sk 1063 | 102.051.83 | 102.051.84 | ikke tilgjengelig |
30° | 102.051.73 | 102.051.76 | ||||
54E3 | 90° | 102.051.85 | 102.051.86 | |||
30° | 102.051.74 | 102.051.77 | ||||
60E1 | 90° | Sk 1064 | 102.051.88 | 102.051.90 | 102.051.80 | |
30° | 102.051.75 | 102.051.78 | 102.051.79 |
7.2.2.2 Skjøter for montering i spor
Isolerte skjøter som blir limt med kunstharpiks-mørtel kan monteres i spor. Herdetiden er 20-90 min. avhengig av temperaturen.
Type | Profil | Tegning | F. nr. |
---|---|---|---|
MT-normal | 35 kg/NSB40 | Sk 1058 | 102.051.04 |
S41 | Sk 1059A | 102.051.05 | |
MT-forsterket | 49E1/54E3 | Sk 1065 | 102.051.11 |
54E2 | Sk 1070 | 102.051.12 | |
60E1 | Sk 1066 | 102.051.13 |
7.3 Materialer
7.3.1 Lasker
Laskene skal fremstilles i stål eller kunststoff. Lasker av stål skal være belagt med en mansjett av isolerende materiale.
7.3.2 Bolter
Boltene skal fremstilles av stål i fasthetsklasse 10/9 eller høyere. Boltene isoleres fra skinnesteget med en fôring av isolerende materiale. Denne fôringen er ikke nødvendig når laskene er av kunststoff.
7.3.3 Isolasjonsmateriale
Isolasjonsmateriale i profilmellomlegg, isolasjonsmansjetter og isolasjonsfôringer er i kunststoff og skal tilfredsstille følgende krav:
- Min. strekkfasthet = 150 N/mm2
- Min. trykkfasthet = 100 N/mm2
- Maks. vannabsorpsjon = 0,1 %
- Min. spesifikk motstand = 1010 cm/cm2
- Isolasjonsmaterialet skal være motstandsdyktig mot sollys
- Isolasjonsmaterialet skal ikke inneholde stoffer som danner elektrolytter sammen med vann
- Isolasjonsmaterialet skal ikke være brennbart
7.4 Anvendelse og plassering
7.4.1 Helsveist spor
Godkjent for permanent plassering i helsveist spor er limte isolerte skjøter av type S, MT, og friksjonsskjøt av type Exel.
Friksjonsskjøt av type Benkler er godkjent for midlertidig plassering i helsveist spor.
7.4.2 Overbygningsklasser
Ved bruk av limte isolerskjøter i overbygningsklasse c og d skal det benyttes skjøter i forsterket utgave.
7.5 Beskyttelse mot overslag fra stålspon/støv
På steder hvor det oppstår mye stålspon/støv som kan legge seg over profilmellomlegget og kortslutte skjøten bør det monteres en permanentmagnet for å fange opp metallpartikler. Magneten plasseres på begge sider av laskene i nærmeste svillemellomrom.
Skinneprofil | F. nr. |
---|---|
49E1/54E2/54E3 | 102.051.370 |
60E1 | 102.051.380 |
7.6 Bormaler
Type | Profil | A (mm) | B (mm) | D (mm) |
---|---|---|---|---|
Limte isolerte skjøter | 35kg/NSB40 | 165 ± 0,5 | 45 ± 0,5 | 30 ± 0,5 |
S41/49E1/54E3 | 165 ± 0,5 | 45 ± 0,5 | 33 ± 0,5 | |
54E1/54E2 | 200 ± 0,5 | 65 ± 0,5 | 33 ± 0,5 | |
60E1 | 165 ± 0,5 | 67 ± 0,5 | 33 ± 0,5 | |
Friksjonsskjøter for helsveist spor | S41/49E1/54E3 | 165 ± 0,2 | 46 ± 0,2 | 33 -0,0/+0,2 |
54E1/54E2 | 200 ± 0,2 | 65 ± 0,2 | 34 -0,0/+0,2 | |
60E1 | 165 ± 0,2 | 67 ± 0,2 | 36 -0,0/+0,2 | |
Friksjonsskjøter for lasket spor | 35,7 kg/NSB40 | 165 ± 0,5 | 45 ± 0,5 | 30 ± 0,5 |
S41/49E1/54E3 | 165 ± 0,5 | 45 ± 0,5 | 30 ± 0,5 |
8 Sporstoppere
8.1 Formål og krav
Sporstopperen skal bremse opp rullende materiell ved sporets ende. Sporstopperen skal fungere slik at rullende materiell ikke blir skadet ved påkjøring. Sporstopperen skal dessuten beskytte mennesker, bygninger og installasjoner.
8.2 Konstruksjon
Vi skiller mellom 3 ulike grunnkonstruksjoner av sporstoppere:
- fast sporstopper
- glidende sporstopper
- sporstopper med hydrauliske buffere
Sporstoppere for persontog skal både kunne ta opp krefter fra sidebuffere og fra sentralkoppelet
8.2.1 Fast sporstopper
Faste sporstoppere kan ikke forskyves langs sporet. Ved påkjørsel stopper det rullende materiell tilnærmet momentant. Faste sporstoppere finnes som både betong- og stålkonstruksjoner.
8.2.2 Glidende sporstopper
Glidbare sporstoppere kan forskyves langs sporet. Ved påkjørsel bremses toget ved at sporstopperen utretter et bremsearbeid når den forskyves langs sporet. Bremsearbeidet er avhengig av friksjonen i bremseelementene og bremsestrekningens lengde.
Bremseelementene er forbundet med skrueforbindelser. Bremsekraften bestemmes av tiltrekkingsmoment og forspenningskraft i skrueforbindelsene.
8.2.3 Sporstopper med hydrauliske buffere
I denne typen sporstoppere opptar hydrauliske buffere bremsearbeidet ved påkjørsel. Sporstopper med hydrauliske buffere kan også monteres som glidbar sporstopper hvor bremsearbeidet blir tatt opp dels av de hydrauliske bufferene og dels av forskyvning langs sporet.
8.3 Valg av sporstopper
Sporstopper skal dimensjoneres slik at den kan ta opp bevegelsesenergien fra rullende materiell med dimensjonerende togvekt og hastighet for det aktuelle sporet uten at det rullende materiell eller bakenforliggende konstruksjoner blir skadet.
8.3.1 Dimensjonerende parametere
8.3.1.1 Hastighet
Nedenstående hastigheter gjelder ved dimensjonering av sporstoppere
- togspor: 15 km/h
- skiftespor: 10 km/h
På steder hvor sporet har fall før sporstopperen skal dimensjonerende hastighet velges lik den hastighet løpske vogner eller tog uten virksomme bremser kan oppnå ved påkjøring av sporstopper, dersom denne er høyere enn hastighetene nevnt ovenfor.
8.3.1.2 Togvekt
Sporstoppere skal dimensjoneres for den maksimale togvekt som kan forventes å trafikkere sporet.
8.3.1.3 Maksimal reaksjonskraft
For å unngå skade på det rullende materiell ved sammenstøt, skal reaksjonskraft fra sporstopper begrenses til maks. 1500 kN.
8.3.1.4 Akselerasjon
For å unngå skade på passasjerer ved sammenstøt skal sporstopperen dimensjoneres slik at avbremsingsakselerasjonen for de letteste togsettene ikke overstiger 10 m/s2.
8.4 Sporstandard
Ved sporstoppere som festes til skinnene, er det viktig at sporet er i stand til å ta opp langsgående krefter ved sammenstøt. Det stilles følgende krav til sporkonstruksjonen:
- skinneprofil skal være 49E1 eller større
- det tillates ingen sveiste eller laskede skjøter i sporstopperens glidestrekning
- sporet skal være helsveist i min. 40 m eller mot nærmeste sporveksel foran sporstopperen
- befestigelsen skal være av fjærende type
- det tillates ingen isolerte skjøter nærmere enn 2 m fra sporstopperen
Ved dimensjonerende togvekt over 200 tonn skal sporet forsterkes med 2 skinnestrenger som festes innenfor kjøreskinnene. Skinnene festes med svilleskruer til tresviller eller med Pandrol-fjærer til brusviller av betong. Sporet skal forsterkes i hele sporstopperens glidestrekning samt min. 2 m foran sporstopperen.
9 Andre sporkomponenter
9.1 Skinnestoppere
Skinnestoppere brukes for å hindre skinnevandring i sporkonstruksjoner som har liten lengdeforskyvningsmotstand mellom skinne og sville. Det vises forøvrig til Overbygning/Prosjektering/Helsveist spor og Overbygning/Bygging/Helsveist spor.
Skinneprofil | Tegning | F. nr. |
---|---|---|
35 kg | Sk 3061 | 104.201.91 |
S49 | Sk 3060 | 104.201.92 |
Figurer som viser skinnestoppere finnes i Vedlegg/Andre sporkomponenter.
9.2 Strekkbolter
Strekkbolter brukes for å forhindre sporutvidelse. Strekkbolter skal bare brukes som en midlertidig løsning inntil en permanent utbedring av problemet har funnet sted.
- I hovedspor og hovedtogspor skal ikke strekkbolter ligge lenger enn 12 måneder. Bare nye strekkbolter tillates montert i hovedspor (gjenbruk er ikke tillatt).
- I togspor og sidespor skal ikke strekkbolter ligger lenger enn 48 måneder
- Maksimal brukstid for en strekkbolt skal ikke overstige 60 måneder.
Strekkbolter finnes i to utgaver; isolert og uisolert. Isolert strekkbolt har elektrisk isolasjon slik at det ikke dannes en elektrisk forbindelse mellom de to skinnestrengene.
Type | Tegning | F. nr. |
---|---|---|
Isolert | Sk 631b | 104.201.54 |
Uisolert | Sk 631 | 104.201.46 |
Figurer som viser strekkbolter finnes i Vedlegg/Andre sporkomponenter.
9.3 Oppkjørsbjelke
- Planovergangselementer
- Avslutningparti av ledeskinner
- Detektorer og annet utstyr som er fast montert til skinner eller sviller
Oppkjørsbjelker benyttes ikke i tunneler der detektorer er plassert mer enn 60 meter fra tunnelåpning (ref. Signal/Prosjektering/Togdeteksjon)
For krav til beskyttelse av hjuldetektorer se Signal/Prosjektering/Togdeteksjon
a) Oppkjørsbjelken monteres på JBV 60 BRU B / JBV 54 BRU B med dybler, eller tresviller.
b) Oppkjørsbjelke skal ikke monteres i spor med mindre skinneprofil enn 49E1. I spor med mindre skinneprofil må beskyttelse tilordnes med hjelp av tilpasset trekonstruksjon (”oppkjørsplanke”).
c) Skilt ”Hev sporrenser” og ”Senk sporrenser” settes opp i tilfeller hvor oppkjørsbjelke eller oppkjørsplanke monteres.
Type | Tegning | F. nr. |
---|---|---|
Oppkjørsbjelke | OB.800053 | 116.009.05 |
OB.800054 |
Figurer som viser oppkjørsbjelke finnes i Vedlegg/Andre sporkomponenter .