Overbygning/Vedlikehold/Generelle tekniske krav
Innhold
1 Omfang
- linjen: Banestrekningen mellom to stasjoner. På strekning uten fjernstyring er ubetjent stasjon en del av linjen.
- hovedspor: Spor på linjen som forbinder to stasjoner med hverandre og som er beregnet for kjøring av tog.
- sidespor: Alle andre spor på linjen enn hovedspor og som er beregnet på skifting.
- hovedtogspor: Spor på en stasjon som tog kjører på, når sporvekslene ligger i normalstilling.
- togspor: Spor på en stasjon som er beregnet for inn- og utkjøring av tog.
Generiske arbeidsrutiner angir inspeksjonsintervaller for overbygningskomponenter og systemer.
2 Overbygningsklasser
Sporets overbygningsklasse angir sporets konstruksjon med hensyn til skinneprofil og svilleavstand. Innenfor en bestemt overbygningsklasse stilles det forskjellige krav til sporets konstruksjon.
Overbygningsklasser og tillatt hastighet / maksimal aksellast for de ulike overbygningsklasser er angitt i Prosjektering/Generelle tekniske krav#Overbygningsklasser
3 Kvalitetsklasser
Sporet er delt inn i kvalitetsklasser med hensyn til strekningshastighet (Tabell 1). Innenfor hver kvalitetsklasse stilles det krav til sporgeometri, sporets beliggenhet samt utforming av geodetisk fastmerkenett. Parametrene det stilles krav til er:
- sporvidde
- høydebeliggenhet (relativ og absolutt)
- ujevnheter i overhøyde
- sidebeliggenhet (pilhøydefeil og absolutt beliggenhet)
- vindskjevhet
- kvalitetstall
- utforming av fastmerkenett
Krav til vedlikehold av sporets geometri og beliggenhet er gitt i Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering og stabilisering. Krav til prosjektering og bygging av geodetisk fastmerkenett og utfesting av sporet er gitt i Overbygning/Prosjektering/Utfesting og fastmerkenett.
Kvalitetsklasse | Hastighet (km/h) |
---|---|
K0 | 145 - |
K1 | 125 - 140 |
K2 | 105 - 120 |
K3 | 75 - 100 |
K4 | 45 - 70 |
K5 | - 40 |
4 Feil som krever umiddelbar utbedring
TRV:04232
a) Følgende feil i overbygningen krever umiddelbar utbedring ved overskridelse av fastsatte grenseverdier: