Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/133 Vertikale langsgående sprekker»

[ukontrollert revisjon][ukontrollert revisjon]
m (Ny side: 133VERTIKALE LANGSGÅENDE SPREKKER (”PIPING”) ''Kjennetegn og utseende'' Produksjonsfeil Denne sprekken karakteriseres av en vertikal diskontinuitet i skinnestegets lengderetning....)
 
m
Linje 1: Linje 1:
133VERTIKALE LANGSGÅENDE SPREKKER (”PIPING”)
+
[[Bilde:JD532 07a fig0013.png|thumb|none|800px|<caption>UIC 113 Vertikale langsgående sprekker ("Piping")</caption>]]
 
 
  
 
''Kjennetegn og utseende''
 
''Kjennetegn og utseende''
 
  
 
Produksjonsfeil
 
Produksjonsfeil
 
  
 
Denne sprekken karakteriseres av en vertikal diskontinuitet i skinnestegets lengderetning. Sprekken kan vokse under trafikkbelastning og føre til brudd (fig. 1 og 2), noen ganger i kombinasjon med andre feil.
 
Denne sprekken karakteriseres av en vertikal diskontinuitet i skinnestegets lengderetning. Sprekken kan vokse under trafikkbelastning og føre til brudd (fig. 1 og 2), noen ganger i kombinasjon med andre feil.
 
  
 
I noen tilfeller kan det forekomme en utbuling av stegets sideflater sammen med en liten nedsenkning av kjøreflaten eller sprekker rundt laskehull.
 
I noen tilfeller kan det forekomme en utbuling av stegets sideflater sammen med en liten nedsenkning av kjøreflaten eller sprekker rundt laskehull.
 
  
 
''Deteksjon av feil''
 
''Deteksjon av feil''
 
  
 
* Visuelt  
 
* Visuelt  
Linje 21: Linje 15:
  
 
''Tiltak / feilgruppering''
 
''Tiltak / feilgruppering''
 
  
  

Revisjonen fra 30. apr. 2012 kl. 13:08

Fil:JD532 07a fig0013.png
UIC 113 Vertikale langsgående sprekker ("Piping")

Kjennetegn og utseende

Produksjonsfeil

Denne sprekken karakteriseres av en vertikal diskontinuitet i skinnestegets lengderetning. Sprekken kan vokse under trafikkbelastning og føre til brudd (fig. 1 og 2), noen ganger i kombinasjon med andre feil.

I noen tilfeller kan det forekomme en utbuling av stegets sideflater sammen med en liten nedsenkning av kjøreflaten eller sprekker rundt laskehull.

Deteksjon av feil

  • Visuelt
  • Ultralyd

Tiltak / feilgruppering


Skinner med brudd eller gjennomgående sprekk: Gruppe 0 - ta ut feilen umiddelbart og innfør trafikkrestriksjoner
Skinner med sprekk > 100 mm: Gruppe 1 – ta ut feilen snarest
Skinner med sprekk > 50 mm Gruppe 2a – ta ut feilen
Skinner med sprekk < 50 mm Gruppe 2b – hold skinnen under observasjon

For utbedring av vertikalsprekker gjelder at hele skinnelengden skal skiftes ut.