Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/221 Overflatefeil»

[ukontrollert revisjon][ukontrollert revisjon]
m (Ny side: thumb|none|600px|<caption>UIC 221 Overflatefeil</caption> ''Kjennetegn og utseende'' Produksjonsfeil Dette er feil som blir synlig etter en tids trafikk. Feilen kan...)
 
m
Linje 1: Linje 1:
[[Bilde:UIC 221.png|thumb|none|600px|<caption>UIC 221 Overflatefeil</caption>]]
+
[[Bilde:UIC 221.png|thumb|none|900px|<caption>UIC 221 Overflatefeil</caption>]]
  
 
''Kjennetegn og utseende''
 
''Kjennetegn og utseende''

Revisjonen fra 4. mai 2012 kl. 08:45

UIC 221 Overflatefeil

Kjennetegn og utseende

Produksjonsfeil

Dette er feil som blir synlig etter en tids trafikk. Feilen kan ha en av følgende karakteristikker:

2211 VALSESPLINTER (oppflising)

Tynne metallflak løsner fra kjøreflaten (fig. 1). Feilen kan bli noen mm. dyp og forårsake en liten nedsenkning av kjøreflaten (fig. 2). Må ikke forveksles med 224 eller 225


2212 RIPER / FURER (overvalsing)

Lange metallstriper løsner fra kjøreflaten. Denne feilen kan bli mange meter lang, men aldri dypere enn noen få mm. Må ikke forveksles med 213.


2213 TYNNE LANGSGÅENDE SPREKKER

Tynne langsgående sprekker hvis dybde ikke overstiger 2-3 mm. Denne feilen, som gjerne blir synlig kort tid etter innlegging av skinnen, vil normalt forsvinne etter hvert som skinnen slites. Må ikke forveksles med 213.


Deteksjon av feil

  • Visuelt

Tiltak / feilgruppering

Feil med lengde > 500 mm Gruppe 2a – ta ut feilen
Feil med lengde 50 – 500 mm Gruppe 2b – hold skinnen under observasjon


Dersom feilen ikke er for dyp, kan den fjernes med sliping eller påleggsveising.