Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/2223 Kjørekantsprekker "head checking"»
[ukontrollert revisjon] | [kontrollert revisjon] |
m |
m |
||
Linje 18: | Linje 18: | ||
# Stabilisert og regulære kjørekantsprekker (fig.1) | # Stabilisert og regulære kjørekantsprekker (fig.1) | ||
# Kjørekantsprekker med avskallinger (fig. 2). Sprekkene vokser innover i skinnehodet med en vinkel på 10 - 15<sup>0</sup> opp til en maksimum dybde. Etter å ha nådd maks dybde bøyer sprekkene av parallelt med kjøreflaten og ender opp i ”nabo”-sprekken og vil da generere avskallinger. I svært sjeldne tilfeller kan sprekkene vokse på tvers av skinnen og forårsake skinnebrudd | # Kjørekantsprekker med avskallinger (fig. 2). Sprekkene vokser innover i skinnehodet med en vinkel på 10 - 15<sup>0</sup> opp til en maksimum dybde. Etter å ha nådd maks dybde bøyer sprekkene av parallelt med kjøreflaten og ender opp i ”nabo”-sprekken og vil da generere avskallinger. I svært sjeldne tilfeller kan sprekkene vokse på tvers av skinnen og forårsake skinnebrudd | ||
− | # Lange sprekker som ender opp på kjøreflaten med avgreninger som følger lengdeaksen til skinnen. Med denne type sprekker følger det gjerne en smal mørk kløft. Kjøreflaten er ofte noe utvidet ved slike sprekker. Denne skinnefeilen har likhetstrekk med feil | + | # Lange sprekker som ender opp på kjøreflaten med avgreninger som følger lengdeaksen til skinnen. Med denne type sprekker følger det gjerne en smal mørk kløft. Kjøreflaten er ofte noe utvidet ved slike sprekker. Denne skinnefeilen har likhetstrekk med [[Overbygning/Vedlikehold/Skinner/Vedlegg/Katalog over feil og brudd i skinner/227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat"|227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat"]], men er lokalisert ved kjørekanten. Dersom denne feilen gjentar seg periodisk kan den forårsake flere skinnebrudd over en lengde. |
Revisjonen fra 1. aug. 2016 kl. 15:12
2 Feil inne på skinne
21/22 Skinnehodet
222 AVSKALLING
2223 KJØREKANTSPREKKER - ”HEAD CHECKING”
Kjennetegn og utseende
Kjørekantsprekker (head checking) opptrer på kjørekanten av ytre skinnestreng i kurver. Kjennetegnes av fine (smale) parallelle overflatesprekker som gjerne har jevn innbyrdes avstand. Avstanden mellom sprekkene kan variere etter lokale forhold og skinnekvalitet; fra 1 mm og opptil flere cm.
Kjørekantsprekker kan ha følgende former:
- Stabilisert og regulære kjørekantsprekker (fig.1)
- Kjørekantsprekker med avskallinger (fig. 2). Sprekkene vokser innover i skinnehodet med en vinkel på 10 - 150 opp til en maksimum dybde. Etter å ha nådd maks dybde bøyer sprekkene av parallelt med kjøreflaten og ender opp i ”nabo”-sprekken og vil da generere avskallinger. I svært sjeldne tilfeller kan sprekkene vokse på tvers av skinnen og forårsake skinnebrudd
- Lange sprekker som ender opp på kjøreflaten med avgreninger som følger lengdeaksen til skinnen. Med denne type sprekker følger det gjerne en smal mørk kløft. Kjøreflaten er ofte noe utvidet ved slike sprekker. Denne skinnefeilen har likhetstrekk med 227 Sprekker og lokale nedsenkninger på kjøreflaten "Squat", men er lokalisert ved kjørekanten. Dersom denne feilen gjentar seg periodisk kan den forårsake flere skinnebrudd over en lengde.
Deteksjon av feil
- Visuelt
- Ultralyd
Tiltak / feilgruppering
Skinner med brudd | Gruppe 0 - ta ut feilen umiddelbart og innfør trafikkrestriksjoner |
Lange sprekker som ender opp på kjøreflaten med avgreninger som følger skinnens lengdeakse | Gruppe 1 – ta ut feilen snarest |
Sprekker med større avskallinger | Gruppe 2a – ta ut feilen |
Sprekker uten eller med små avskallinger | Gruppe 2b – hold skinnen under observasjon |
Sliping kan i noen tilfeller forhindre eller forsinke avskallinger.