Forskjell mellom versjoner av «Signal/Vedlikehold/Veisikringsanlegg»
[ukontrollert revisjon] | [ukontrollert revisjon] |
(→Generelt) |
(→Hensikt og omfang) |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
Dette kapitlet beskriver krav til vedlikehold av veisikringsanlegg. | Dette kapitlet beskriver krav til vedlikehold av veisikringsanlegg. | ||
− | Figur | + | [[Bilde:JD552 09 fig001.png]] |
+ | |||
+ | Figur 1 Systemoversikt signalanlegg | ||
Kapitlet omfatter følgende delsystemer/komponenter: | Kapitlet omfatter følgende delsystemer/komponenter: | ||
Linje 11: | Linje 13: | ||
* Veisignalanlegg (La). Planovergang sikret med lyssignal mot tog og vei. Lydsignal mot vei kan benyttes. | * Veisignalanlegg (La). Planovergang sikret med lyssignal mot tog og vei. Lydsignal mot vei kan benyttes. | ||
* Veibomanlegg, dvs. | * Veibomanlegg, dvs. | ||
− | + | ** Halvbomanlegg (1/2 Ba). Planovergang sikret med lyssignal mot tog, og lyssignal, lydsignal (før fysisk stengsel er etablert) og fysisk stengsel (halvbom) mot veitrafikk, eller | |
− | + | ** Helbomanlegg (Ba). Planovergang sikret med lyssignal mot tog og lyssignal, lydsignal (før fysisk stengsel er etablert) og fysisk stengsel (helbom) mot veitrafikk. | |
* Varsellampe | * Varsellampe | ||
Linje 19: | Linje 21: | ||
== Systemdefinisjon == | == Systemdefinisjon == | ||
− | Figur | + | [[Bilde:JD552 09 fig002.png]] |
+ | |||
+ | Figur 2 Systemdefinisjon veisikringsanlegg | ||
Et veisikringsanlegg er i normalstilling når veisignalene (V1 og V2) viser hvitt lys. I denne tilstanden viser planovergangsignalene (W1 og W2) rødt lys, forsignal for planovergangsignal (WA og WB) fiolett lys og veibommene er i hevet endestilling. | Et veisikringsanlegg er i normalstilling når veisignalene (V1 og V2) viser hvitt lys. I denne tilstanden viser planovergangsignalene (W1 og W2) rødt lys, forsignal for planovergangsignal (WA og WB) fiolett lys og veibommene er i hevet endestilling. |
Revisjonen fra 28. nov. 2010 kl. 13:25
Innhold
1 Hensikt og omfang
Dette kapitlet beskriver krav til vedlikehold av veisikringsanlegg.
Figur 1 Systemoversikt signalanlegg
Kapitlet omfatter følgende delsystemer/komponenter:
Veisikringsanlegg, dvs.
- Enkelt veisignalanlegg. Planovergang sikret med lyssignal mot vei. Lydsignal mot vei kan benyttes.
- Veisignalanlegg (La). Planovergang sikret med lyssignal mot tog og vei. Lydsignal mot vei kan benyttes.
- Veibomanlegg, dvs.
- Halvbomanlegg (1/2 Ba). Planovergang sikret med lyssignal mot tog, og lyssignal, lydsignal (før fysisk stengsel er etablert) og fysisk stengsel (halvbom) mot veitrafikk, eller
- Helbomanlegg (Ba). Planovergang sikret med lyssignal mot tog og lyssignal, lydsignal (før fysisk stengsel er etablert) og fysisk stengsel (helbom) mot veitrafikk.
- Varsellampe
Generiske arbeidsrutiner for forebyggende vedlikehold av veisikringsanlegg er gitt i vedlegg til kapittel 9.
1.1 Systemdefinisjon
Figur 2 Systemdefinisjon veisikringsanlegg
Et veisikringsanlegg er i normalstilling når veisignalene (V1 og V2) viser hvitt lys. I denne tilstanden viser planovergangsignalene (W1 og W2) rødt lys, forsignal for planovergangsignal (WA og WB) fiolett lys og veibommene er i hevet endestilling.
En planovergang er sperret når veisignalene viser rødt lys, og eventuelle veibommer sperrer for trafikk over planovergangen (for halvbomanlegg kan det være tilstrekkelig at senking av veibommene er igangsatt (2° ut av hevet endestilling)).
2 Veisikringsanlegg – JBV
2.1 Lys- og lydsignal
2.1.1 Generelt
▶ a) Lyssignal skal vise gyldige og entydige signalbilder.
b) En signalmast skal være i lodd med toleransegrenser og tiltak som beskrevet i tabell 9.1.
Tabell 9.1 Krav til signalmast og tiltak ved feil
Signalmast ute av lodd [°] | Tiltak |
---|---|
> 2 - ≤ 5 | Rapporteres til infrastruktureier |
> 5 | Utbedres snarest |
▶ c) Dersom lyssignal er vridd eller på annen måte kommet ut av stilling skal dette utbedres snarest.
▶ d) Lyssignal skal være godt synlig.
▶ e) Lampe/LED skal være iorden.
▶ f) LED skal byttes snarest ved mer enn 30 % mørke dioder i LED matrise.
▶ g) Bakgrunnsskjerm skal ikke ha skader, og være farget sort.
▶ h) Linser skal være hele og rene.
▶ i) Lampeholdere skal ha en kvalitet som sikrer god kontakt mellom lampehoder og lampe.
▶ j) Merker på signal skal være hele og rene.
▶ k) Krav til isolasjonsmotstand for utstyr i veisikringsanlegg inkludert stikkabel:
For nominelle spenninger opp til 250 V skal minimum isolasjonsmotstand innbyrdes i kabel og mot jord være 250 kΩ. For nominelle spenninger fra 250 V til og med 500 V skal minimum isolasjonsmotstand være 500 kΩ.
Følgende tiltaksgrenser er definert for spenninger opp til 250 V:
Isolasjonsmotstand < 1 MΩ | → | Rapporter og registrer i skjema i relerom/kiosk |
Isolasjonsmotstand < 250 kΩ | → | Komponent/kabel skal utbedres snarest |
Isolasjonsmotstand < 50 kΩ | → | Komponent/leder i kabel skal tas ut av bruk |
Merk:
Hvis defekte ledere i en kabel enkeltvis eller til sammen (parallellkoblet og målt mot jord) har lavere isolasjonsmotstand enn 1 kΩ, skal hele kabelen ut av bruk.
▶ l) Stikkabler til sikkerhetskritiske kretser uten dobbelt brudd skal isolasjonsmåles innbyrdes årlig.
▶ m) Kabelinnføring til objekter skal ha slakk slik at f.eks. telehiv ikke medfører skade på kabel.
▶ n) Koplingspunkter på klemlist skal ha god kontakt.
▶ o) Kabler skal ha strekkeavlastning for å unngå belastning på koplingspunktene.
p) Kabel skal være merket som beskrevet i [JD 510]
▶ q) Utstyr i et veisikringsanlegg som er plassert innenfor slyngfeltet, skal være jordet til skinnegang eller langsgående jordline.
r) Jordleder skal ikke ha synlige skader.
2.1.2 Veisignal
▶ a) Veisignalmast skal være rød og hvit.
2.1.3 Veisignalklokker
▶ a) Veisignalklokker skal begynne å ringe samtidig som veisignal viser rødt lys.
▶ b) Veisignalklokker for veibomanlegg skal slutte å ringe når bommene er senket.
▶ c) Veisignalklokker for veisignalanlegg (La) skal ringe så lenge veisignal viser rødt lys.
d) Klokkeskåler skal være hele.
2.1.4 Planovergangsignal
Vedlikeholdet omfattes kun av avsnittets generelle krav.
2.1.5 Forsignal for planovergangsignal
Vedlikeholdet omfattes kun av avsnittets generelle krav.
2.2 Veibom
▶ a) Dersom det påvises råte i mer enn 20 % av veibommens tverrsnitt skal veibom skiftes ut.
▶ b) Wire til veibom skal være hel og uten oppflising.
▶ c) Veibommen skal være rød og hvit eller rød og gul.
▶ d) Veibom skal i senket stilling være i vater og ha en høyde på ca. 95 cm over veibanen til midt på bommen.
▶ e) Reflekser på veibom skal være hele og rene.
▶ f) Veibomlykt skal lyse samtidig som veisignal viser rødt lys.
▶ g) LED skal byttes snarest ved mer enn 30 % mørke dioder i LED matrise.
▶ h) Linser skal være hele og rene.
▶ i) Lampeholdere skal ha en kvalitet som sikrer god kontakt mellom lampehoder og lampe.
2.3 Veibomdrivmaskin (Bela)
▶ a) Veibomdrivmaskin skal senke og heve veibom, samt kontrollere bommens posisjon.
▶ b) For ½ Ba skal planovergangssignal vise ”kjør” når bommene er ute av ”hev”-stilling (2° på vei ned).
▶ c) For Ba skal planovergangssignal ikke vise ”kjør” før bommene er senket til nedre stilling.
▶ d) Termostat og varmekabel til microbryter skal være i orden.
e) Veibom skal kunne senkes og heves med håndkraft, når den er mekanisk frigitt med frikoplingsnøkkel, og veibom skal være i balanse.
f) Friksjon i clutch på veibomdrivmaskin skal slure på 10 kg punktlast på bomspiss, men ikke på 7 kg.
▶ g) Motor skal skiftes dersom børster i motor er slitt slik at mindre enn ½-parten av opprinnelige børster gjenstår.
▶ h) Motvekt skal være i orden.
i) Veibomdrivmaskin skal være ren innvendig og smurt.
2.4 Veibomkiosk/releutrustning
▶ a) Veibomkiosk skal vedlikeholdes i henhold til krav for tekniske rom gitt i kap. 13 [JD 552].
b) Spenning på hovedtransformator skal ikke avvike med mer enn 5 % fra opprinnelig verdi registrert i måleskjema i teknisk rom.
c) Likespenninger i anlegget skal ikke avvike med mer enn 5 % fra innjustert verdi registrert i måleskjema i teknisk rom.
▶ d) Innvendig anlegg skal ha en isolasjonsmotstand på minimum 250 kΩ mot jord.
▶ e) Motstander og reguleringsbånd med tilkoblede ledninger skal ikke ha synlig skader, irr, avbrent isolasjon eller annen skade som kan påvirke korrekt funksjonalitet.
▶ f) Anleggets forskjellige deler skal være jordet til felles jordskinne.
g) Overspenningsbeskyttelse skal være i orden.
▶ h) Alle ledninger og alt utstyr skal være tilfredsstillende festet.
i) Alt utstyr skal være riktig merket.
▶ j) Signal skal lyse kontinuerlig når blinkapparat stanser, forsignalene blir mørke.
k) Blinkapparat skal ha blinkfrekvens på 45 ± 2 og 90 ± 2 blink pr. minutt
l) Fotocelle skal detektere dag/natt lys.
m) Batterier skal være i orden.
n) Det skal finnes komponentkort i veibomkiosken.
o) Det skal finnes registreringsskjema for midlertidige koplinger i veibomkiosken.
p) Det skal finnes måleskjema i veibomkiosken.
q) Det skal finnes vedlikeholdsmanualer og tekniske beskrivelse for alt utstyr i veibomkiosken.
r) Det skal finnes skjema for adgangskontroll i veibomkiosken.
▶ s) Skjematisk plan og koplingsskjemaer skal være hele og lesbare.
▶ t) DSI-releer i veisikringsanlegg skal vedlikeholdes i henhold til krav gitt i kap. 5 [JD 552].
3 Varsellampe
▶ a) Varsellampe skal slukke når definerte sporfelt i nærheten av planovergang blir belagt.
▶ b) Varsellampe skal lyse når tilhørende sporfelter er frie.
▶ c) DSI-releer til varsellampe skal vedlikeholdes i hht krav gitt i kap. 5 (JD552).
▶ d) Skapet skal stå i lodd.
e) Skapet skal være uskadet og tett.
f) Komponenter skal være festet og riktig merket.