Forskjell mellom versjoner av «Skilt/Plassering av skilt langs sporet/Vedlikehold»
[kontrollert revisjon] | [ukontrollert revisjon] |
m (Oppdatert lenke) |
m (Krav om kontroll av om skilt/merket og stolper mangler er lagt til. Se: 515 2019 Endringsartikkel 2379) |
||
Linje 42: | Linje 42: | ||
* har løst fundament | * har løst fundament | ||
* har refleksevne nedsatt med mer enn 50 % | * har refleksevne nedsatt med mer enn 50 % | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{sikkerhetskrav|c) Kontroll av om skilt/merker og stolper mangler opp mot}} | ||
+ | * banedata | ||
+ | * skiltplaner | ||
+ | |||
+ | {{lærebokstoff|Det er hensiktsmessig å bruke sjekkliste ved kontroll. | ||
+ | }} | ||
+ | |- | ||
+ | | Referansedokumenter || | ||
+ | |} | ||
== Kontroll av refleksevnen == | == Kontroll av refleksevnen == |
Revisjonen fra 6. sep. 2019 kl. 07:43
Innhold
1 Hensikt og omfang
- Kapitlet beskriver regler for vedlikehold av skilt langs sporet.
2 Generelle krav
Regelmessig og riktig utført vedlikehold er avgjørende for skiltenes/merkenes/stolpenes levetid.
Skilt skal ikke være tildekket av smuss, snø, is eller lignende, slik at de er vanskelige å
iaktta.
2.1 Inspeksjonsrutiner
Alle skilt, merker og stolper skal kontrolleres, og tilstanden skal noteres på eget
registreringsskjema jf. Vedlegg a: Registreringsskjema
For å få oversikt over utbedringer og utskiftinger, bør dette katalogiseres.
Produksjonsmåned og -år er stemplet inn på baksiden av skiltplatene.
Inspeksjonsintervaller er gitt i vedlegg b, Overbygning/Vedlikehold/Generelle tekniske krav.
2.2 Utbedring/utskifting
Følgende retningslinjer skal følges:
a) Utbedring eller utskifting umiddelbart av skilt/merker/stolper som
- har brukket stolpe
- har stolpe bøyd mer enn 20º
- er vridd slik at de vanskelig kan oppfattes
- har mangler ved festeanordningen, slik at de er kommet ut av stilling
b) Utbedring eller utskifting senest før neste inspeksjon av skilt/merker/stolper som
- har stolpe bøyd fra 10º - 20º
- er vridd, men forståelig
- er falmet eller avskallet, men forståelig
- er bøyd, men forståelig
- har løst fundament
- har refleksevne nedsatt med mer enn 50 %
c) Kontroll av om skilt/merker og stolper mangler opp mot
- banedata
- skiltplaner
|- | Referansedokumenter || |}
2.3 Kontroll av refleksevnen
har tilfredsstillende refleksevne. Sollyset bryter ned refleksevnen. Under normale forhold vil refleksevnen ikke settes ned mer enn 50 % de første 7 år. Ved gunstig plassering i forhold til solen, vil den holde lenger.
Med et reflektometer kan refleksevnen avleses direkte, og en slik kontroll kan foretas både i
dagslys og i mørke. Kontroll av refleksevnen skal gjennomføres iht. inspeksjonsintervall gitt vedlegg b, Overbygning/Vedlikehold/Generelle tekniske krav.
3 Rengjøring
a) Rengjøring av skilt, merker og stolper skal skje hvis dette finnes påkrevd ved de
periodiske kontroller (se inspeksjonsrutiner). Er de skitne, bør de imidlertid rengjøres
umiddelbart.
Prosedyrer for skiltvask er gitt i Vedlegg b: Prosedyrer for skiltvask.
3.1 Instruks for bruk av skiltvaskemaskin på elektrifiserte baner
a) All vask av skilt, merker og stolper langs spor med skiltvaskemaskin på elektrifiserte
baner, skal foregå med utkoblet og jordet kontaktledning.
Det vises til Trafikkregler for Bane NORs nett,kapittel 8, Arbeid i spor og Sikkert arbeid på Banenor.no.
b) Vaskeutstyret skal alltid ved bruk være jordet til skinnegangen (dette kan gjøres ved
jording til vognramme).
3.2 Annet vedlikehold for sikt til skilt
kan bli dekket av snø, is eller rim. Vegetasjon langs sporet kan utgjøre tilsvarende hindring av
sikten. Dette skal fjernes så snart som mulig slik at den frie sikt til signalene opprettholdes, og
det må utføres meget skånsomt, så signalene ikke skades.
Snø, is eller rim bør ikke fjernes fra lysreflekterende belegg med skarpe gjenstander
som spade o.l., da belegget kan bli ødelagt. Det bør heller ikke brukes damp. Varmt
vann opptil 50ºC kan brukes.
Det skal også kontrolleres at fri sikt til signalene opprettholdes med hensyn til
vegetasjon. Behovet for vegetasjonskontroll for sikt til sporet fra tog er beskrevet i Underbygning/Vedlikehold/Vegetasjonskontroll i sideterreng.
4 Ansvar
Infrastruktureier er ansvarlig for oppsetting, regelmessig kontroll og vedlikehold av skilt, merker og stolper på eksisterende baner.