Tele/Vedlikehold/Telefon- og KV-IKT systemer for togframføring
Innhold
1 Omfang
Dette kapittel setter krav til vedlikehold av telefon- og datakommunikasjonssystem for togframføring. Bane NORs telefon- og datakommunikasjonssystem for togfremføring består av følgende anlegg:
- - Voicelogger
- - Nødtelefonanlegg i tunneler
- - Kjøreveis IKT systemer for togframføring.
2 Generelt
a) Vedlikehold skal gjennomføres i henhold til anleggenes systemkrav, og slik at den garanterte tilgjengelighet opprettholdes for de forskjellige anlegg.
b) Tilgjengeligheten for telefon- og datakommunikasjonssystem for togframføring bør minimum være 99,7% per toglederområde målt over et år.
c) Når feil oppstår i telefon- og datakommunikasjonssystem for togframføring, skal disse rettes umiddelbart.
3 Voicelogger
a) Feil avdekket på voicelogger skal rapporteres i forbindelse med månedlig stikkprøvekontroll.
b) Øvrige rutiner for vedlikehold bør tilpasses lokalt og utføres i henhold til utstyrsleverandørens anbefalinger
4 Nødtelefonanlegg i tunneler
a) Dersom det oppstår feil på nødtelefonanlegg, slik at samband ikke oppnås, skal feilen identifiseres og rettes i samsvar med beredskapskrav.
b) Tiltak bør settes i verk dersom det er
- - systemalarm
- - dårlig kvalitet på samband
- - defekt skap for apparat eller annen fysisk skade som kan føre til tap av funksjonalitet.
5 KV-IKT systemer for togfremføring
a) Vedlikehold av kjøreveis-IKT systemer for togfremføring skal følge leverandørenes til enhver tid gjeldende retningslinjer for løpende og forebyggende vedlikehold så dette samsvarer med Bane NOR's RAM krav for tjenestene.
b) RAM ytelse skal bygger på EN 50126-1 Fase 11 - Drift og vedlikehold, 12 - Ytelsesmonitorering og 13 -Endringshåndtering.
c) Kjøreveis-IKT systemer for togfremføring skal følge vedlikeholdsprosesser basert på Bane NOR sin anvendte praksis og tilpasning av ITIL.