Forskjell mellom versjoner av «Tunneler/Vedlikehold/Generelle tekniske krav»

[ukontrollert revisjon][kontrollert revisjon]
(endret iht. endringsforslag 1978)
(Fjernet ekstra "skal")
 
(24 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 2: Linje 2:
 
= Hensikt og omfang =
 
= Hensikt og omfang =
  
Dette kapitlet beskriver generelle tekniske krav som stilles til vedlikehold av en jernbanetunnel inkl. påhuggsområder.
+
Dette kapitlet beskriver generelle tekniske krav som stilles til vedlikehold av en jernbanetunnel inkl. påhuggsområder, og gjelder også ved fornyelse av tunneler.
  
Kravene gjelder også for vedlikehold og fornyelse av tunneler.
+
Generiske arbeidsrutiner for forebyggende vedlikehold er gitt [https://trv.banenor.no/portaler/!ga/doku.php?id=ku:ku_underbygning her.]
 
 
Generiske arbeidsrutiner for forebyggende vedlikehold er gitt [https://trv.banenor.no/ga/Generiske%20arbeidsrutiner%20Underbygning.pdf her]
 
  
 
Regler for vedlikehold av jernbanetekniske og elektriske installasjoner i tunnelen omtales i hhv. [[Overbygning/Vedlikehold]], [[Kontaktledning/Vedlikehold]], [[Tele/Vedlikehold]] og [[Signal/Vedlikehold]] med tilhørende generiske arbeidsrutiner.
 
Regler for vedlikehold av jernbanetekniske og elektriske installasjoner i tunnelen omtales i hhv. [[Overbygning/Vedlikehold]], [[Kontaktledning/Vedlikehold]], [[Tele/Vedlikehold]] og [[Signal/Vedlikehold]] med tilhørende generiske arbeidsrutiner.
  
Regler for vedlikehold av underbygning i tunnel omtales i [[Underbygning/Vedlikehold]] og tilhørende generiske arbeidsrutiner.
+
Teknisk spesifikasjon for produkter for dryppsikring i eksisterende tunneler ligger her: [https://trv.banenor.no/ts/Tunneler/Krav_til_produkter_for_dryppsikring_i_eksisterende_tunneler Teknisk spesifikasjon for produkter for dryppsikring i eksisterende tunneler].
  
 
= Profil =
 
= Profil =
Linje 18: Linje 16:
 
= Kontroll =
 
= Kontroll =
  
Kontroll er definert i Bane NORs generiske arbeidsrutiner.
+
Kontroll er definert i Bane NORs [https://trv.banenor.no/portaler/!ga/doku.php?id=ku:ku_underbygning generiske arbeidsrutiner].
 
 
Kartleggingsskjema for ingeniørgeologisk kontroll av tunneler er gitt i vedlegg a).
 
  
 
= Stabilitetssikring =
 
= Stabilitetssikring =
Linje 33: Linje 29:
 
== Sikring med bolter ==
 
== Sikring med bolter ==
  
a) Det kan benyttes følgende boltetyper:
+
a) Det skal benyttes følgende boltetyper:
 
* fullt innstøpte bolter
 
* fullt innstøpte bolter
 
* kombinasjonsbolter
 
* kombinasjonsbolter
* endeforankrede bolter med lim
+
For beskrivelse av boltetyper, materialkrav og utførelse, se [https://www.vegvesen.no/_attachment/2362831/binary/1269863?fast_title=H%C3%A5ndbok+R761+Prosesskode+1+Standard+beskrivelsestekster+for+vegkontrakter.pdf Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskode 1], prosess 33.2.
  
For beskrivelse av boltetyper, materialkrav og utførelse, se Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 23.2 og 33.2.
+
# Unntak: Endeforankrede bolter med lim kan benyttes dersom en risikovurdering tilsier at det ikke er mulig å utføre arbeider med innstøpt bolt på en fullt forsvarlig måte.
 +
For beskrivelse av boltetyper, materialkrav og utførelse, se [https://www.vegvesen.no/_attachment/2362831/binary/1269863?fast_title=H%C3%A5ndbok+R761+Prosesskode+1+Standard+beskrivelsestekster+for+vegkontrakter.pdf Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskode 1], prosess 23.2.
  
# Kontroll: Ved kontroll av bolter skal byggherre være representert.
+
b) Kontroll: Ved kontroll av bolter skal byggherre være representert.
  
b) Endeforankrede bolter med lim skal prøvetrekkes til 50-70 % av flytegrensen. Det skal foretas prøving av minst 30 % av de første 100 boltene. Slik skal det fortsette inntil underkjennelsesprosenten er mindre enn 5 %. Videre prøves 25 bolter per 1000 innsatte med samme akseptkriterie. Ved overskridelse av akseptkriteriet skal en gå tilbake og prøve 50 % av hver 100 bolter inntil kriteriet igjen er oppnådd.
+
c) Endeforankrede bolter med lim skal prøvetrekkes til 50-70 % av flytegrensen. Det skal foretas prøving av minst 30 % av de første 100 boltene. Slik skal det fortsette inntil underkjennelsesprosenten er mindre enn 5 %. Videre prøves 25 bolter per 1000 innsatte med samme akseptkriterie. Ved overskridelse av akseptkriteriet skal en gå tilbake og prøve 50 % av hver 100 bolter inntil kriteriet igjen er oppnådd.
  
 
== Sikring med bånd og nett ==
 
== Sikring med bånd og nett ==
  
a) For krav til sikring med bånd og nett, se Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.3.
+
a) For krav til sikring med bånd og nett, se [https://www.vegvesen.no/_attachment/2362831/binary/1269863?fast_title=H%C3%A5ndbok+R761+Prosesskode+1+Standard+beskrivelsestekster+for+vegkontrakter.pdf%20Statens%20vegvesen%20håndbok%20R761%20Prosesskode%201 Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1], prosess 33.3.
  
 
b) For krav til jording, se [[Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording_og_utjevning#Utjevning_til_returkretsen]]
 
b) For krav til jording, se [[Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording_og_utjevning#Utjevning_til_returkretsen]]
  
For definisjon av sonene, se [[Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording_og_utjevning#Sone_for_kontaktledning.2C_OCLZ]]
+
For definisjon av sonene, se [[Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording_og_utjevning#Sone_for_kontaktledning.2C_OCLZ|Felles elektro/Prosjektering og bygging/Jording og utjevning#Sone for kontaktledning, OCLZ]] og [[Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording_og_utjevning#Sone_for_str.C3.B8mavtaker.2C_CCZ|Felles elektro/Prosjektering og bygging/Jording og utjevning#Sone for strømavtaker, CCZ]].
  
 
== Sikring med sprøytebetong ==
 
== Sikring med sprøytebetong ==
  
a) Materialkrav i sprøytebetong skal være iht. Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.4 b.
+
a) Materialkrav i sprøytebetong skal være iht. [https://www.vegvesen.no/_attachment/2362831/binary/1269863?fast_title=H%C3%A5ndbok+R761+Prosesskode+1+Standard+beskrivelsestekster+for+vegkontrakter.pdf%20Statens%20vegvesen%20håndbok%20R761%20Prosesskode%201 Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1], prosess 33.4 b.
  
b) Utførelse av sprøytebetong skal være iht. Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.4 c.
+
b) Utførelse av sprøytebetong skal være iht. [https://www.vegvesen.no/_attachment/2362831/binary/1269863?fast_title=H%C3%A5ndbok+R761+Prosesskode+1+Standard+beskrivelsestekster+for+vegkontrakter.pdf%20Statens%20vegvesen%20håndbok%20R761%20Prosesskode%201 Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1], prosess 33.4 c.
  
 
c) Midlere utført tykkelse av sprøytebetong skal være minst 60 mm. Målt minimumstykkelse skal være minst 40 mm.
 
c) Midlere utført tykkelse av sprøytebetong skal være minst 60 mm. Målt minimumstykkelse skal være minst 40 mm.
  
d) Krav til kontroll skal være iht. Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.4 e.
+
d) Krav til kontroll skal være iht. [https://www.vegvesen.no/_attachment/2362831/binary/1269863?fast_title=H%C3%A5ndbok+R761+Prosesskode+1+Standard+beskrivelsestekster+for+vegkontrakter.pdf%20Statens%20vegvesen%20håndbok%20R761%20Prosesskode%201 Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1], prosess 33.4 e.
  
 
= Vann- og frostsikring =
 
= Vann- og frostsikring =
Linje 66: Linje 63:
 
a) Lekkasjevann som kan medføre korrosjon eller annen skade på jernbanetekniske anlegg eller gi problemer for togframføring, skal ledes frostfritt ned i dreneringssystemet.
 
a) Lekkasjevann som kan medføre korrosjon eller annen skade på jernbanetekniske anlegg eller gi problemer for togframføring, skal ledes frostfritt ned i dreneringssystemet.
  
b) Materieler som benyttes til vann- og frostsikring skal monteres etter produsentens anvisninger og sertifiseringer.
+
b) Materialer som benyttes til vann- og frostsikring skal monteres etter produsentens anvisninger og sertifiseringer.
  
 
c) For områder i frostsonen skal det benyttes materialer med tilstrekkelig isolasjonsevne. For vurdering av tykkelse, se Statens vegvesen hb. N500.
 
c) For områder i frostsonen skal det benyttes materialer med tilstrekkelig isolasjonsevne. For vurdering av tykkelse, se Statens vegvesen hb. N500.
  
d) Materialet skal monteres iht. angitte begrensninger i følgende tabell:  
+
d) For områder i frostsonen skal materialet monteres iht. angitte begrensninger i <xr id="tab:Angivelse av maksimal størrelse og avstand mellom felt" />:
  
Minimumsavstand mellom felt:
+
<figtable id="tab:Angivelse av maksimal størrelse og avstand mellom felt">
 
+
{| class="wikitable" style="text-align:center"
{| class="wikitable"
+
|+ <caption>Maksimal størrelse og avstand mellom felt</caption>
 
|-
 
|-
 
! Maksimal størrelse på felt!! Minimumsavstand mellom felt
 
! Maksimal størrelse på felt!! Minimumsavstand mellom felt
Linje 86: Linje 83:
 
| 50 m<sup>2</sup>|| 100 m  
 
| 50 m<sup>2</sup>|| 100 m  
 
|}
 
|}
 +
</figtable>
  
 
e) Ubeskyttet PE-skum skal ikke monteres nærmere enn 300 m foran et hovedsignal eller stoppsignal.
 
e) Ubeskyttet PE-skum skal ikke monteres nærmere enn 300 m foran et hovedsignal eller stoppsignal.
  
f) PE-skum kan monteres på knøl eller i styrt profil. For dimensjonering av laster på konstruksjonen, se [[Tunneler/Prosjektering og bygging/Laster]].
+
f) PE-skum kan monteres på knøl eller i styrt profil.
  
g) Før monteringen av vann- og frostsikringen skal berget inspiseres av ingeniørgeolog og evt. stabilitetssikres etter anbefalinger.
+
g) Før montering av vann- og frostsikring skal berget inspiseres av ingeniørgeolog og evt. stabilitetssikres etter anbefalinger.
  
= Andre krav =
+
= Sikkerhetstiltak =
 
 
== Forbud mot lagring av brannfarlig materiale ==
 
  
 
a) Svært brannfarlig materiale, f.eks. A- og B-væsker, skal ikke lagres i tunneler.
 
a) Svært brannfarlig materiale, f.eks. A- og B-væsker, skal ikke lagres i tunneler.
  
== Endringer av sikkerhetsinstallasjoner ==
+
b) For krav til oppgradering av sikkerhet i eksisterende tunneler, se kap. 8 i [https://proing.opm.jbv.no/wiki/veiledere/tunnelsikkerhet Veileder tunnelsikkerhet]
 
 
a) Ved endringer av sikkerhetsinstallasjoner for tunneler, skal oppdatering av eksisterende bilder og informasjon i [http://orv.jbv.no/beredskap/doku.php beredskapsportalen] samt relevante bilder og funksjoner i fjernstyringsanlegg for banestrømforsyning og trafikkstyringssystemene oppdateres.
 
 
 
= Vedlegg =
 
 
 
[https://trv.jbv.no/PDF/Underbygning/522/Vedlegg/t2208a00.pdf Vedlegg a: Registreringsskjema for tilstandskontroll (pdf) ]
 
 
 
[https://trv.jbv.no/PDF/Underbygning/522/Vedlegg/t2208b01.pdf Vedlegg b: Veileder til verktøy for skredfarekartlegging (pdf) ]
 
 
 
[https://trv.jbv.no/PDF/Underbygning/522/Vedlegg/t2208c01.pdf Vedlegg c: Skredvurdering i tunnel (pdf) ]
 
  
[https://trv.jbv.no/PDF/Underbygning/522/Vedlegg/t2208d01.pdf Vedlegg d: Skredvurdering i bergskjæring (pdf) ]
+
c) Ved endringer av sikkerhetsinstallasjoner for tunneler, skal oppdatering av eksisterende bilder og informasjon i [http://orv.jbv.no/beredskap/doku.php beredskapsportalen] samt relevante bilder og funksjoner i fjernstyringsanlegg for banestrømforsyning og trafikkstyringssystemene oppdateres.

Nåværende revisjon fra 31. okt. 2019 kl. 13:33

1 Hensikt og omfang

Dette kapitlet beskriver generelle tekniske krav som stilles til vedlikehold av en jernbanetunnel inkl. påhuggsområder, og gjelder også ved fornyelse av tunneler.

Generiske arbeidsrutiner for forebyggende vedlikehold er gitt her.

Regler for vedlikehold av jernbanetekniske og elektriske installasjoner i tunnelen omtales i hhv. Overbygning/Vedlikehold, Kontaktledning/Vedlikehold, Tele/Vedlikehold og Signal/Vedlikehold med tilhørende generiske arbeidsrutiner.

Teknisk spesifikasjon for produkter for dryppsikring i eksisterende tunneler ligger her: Teknisk spesifikasjon for produkter for dryppsikring i eksisterende tunneler.

2 Profil

a) Ved vedlikeholdsarbeider som berører tunnelens profil skal Underbygning/Vedlikehold/Innskrenkninger_i_minste_tverrsnitt følges.

3 Kontroll

Kontroll er definert i Bane NORs generiske arbeidsrutiner.

4 Stabilitetssikring

4.1 Sikring med rensk

a) Det bør utføres rensk før annen stabilitetssikring installeres.

b) Rensken kan utføres både manuelt og maskinelt.

  1. Utførelse: Dersom rensken utføres maskinelt, skal den etterfølges av manuell rensk.

4.2 Sikring med bolter

a) Det skal benyttes følgende boltetyper:

  • fullt innstøpte bolter
  • kombinasjonsbolter

For beskrivelse av boltetyper, materialkrav og utførelse, se Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskode 1, prosess 33.2.

  1. Unntak: Endeforankrede bolter med lim kan benyttes dersom en risikovurdering tilsier at det ikke er mulig å utføre arbeider med innstøpt bolt på en fullt forsvarlig måte.

For beskrivelse av boltetyper, materialkrav og utførelse, se Statens vegvesen håndbok R761 Prosesskode 1, prosess 23.2.

b) Kontroll: Ved kontroll av bolter skal byggherre være representert.

c) Endeforankrede bolter med lim skal prøvetrekkes til 50-70 % av flytegrensen. Det skal foretas prøving av minst 30 % av de første 100 boltene. Slik skal det fortsette inntil underkjennelsesprosenten er mindre enn 5 %. Videre prøves 25 bolter per 1000 innsatte med samme akseptkriterie. Ved overskridelse av akseptkriteriet skal en gå tilbake og prøve 50 % av hver 100 bolter inntil kriteriet igjen er oppnådd.

4.3 Sikring med bånd og nett

a) For krav til sikring med bånd og nett, se Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.3.

b) For krav til jording, se Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording_og_utjevning#Utjevning_til_returkretsen

For definisjon av sonene, se Felles elektro/Prosjektering og bygging/Jording og utjevning#Sone for kontaktledning, OCLZ og Felles elektro/Prosjektering og bygging/Jording og utjevning#Sone for strømavtaker, CCZ.

4.4 Sikring med sprøytebetong

a) Materialkrav i sprøytebetong skal være iht. Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.4 b.

b) Utførelse av sprøytebetong skal være iht. Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.4 c.

c) Midlere utført tykkelse av sprøytebetong skal være minst 60 mm. Målt minimumstykkelse skal være minst 40 mm.

d) Krav til kontroll skal være iht. Statens vegvesen hb. R761 Prosesskode 1, prosess 33.4 e.

5 Vann- og frostsikring

a) Lekkasjevann som kan medføre korrosjon eller annen skade på jernbanetekniske anlegg eller gi problemer for togframføring, skal ledes frostfritt ned i dreneringssystemet.

b) Materialer som benyttes til vann- og frostsikring skal monteres etter produsentens anvisninger og sertifiseringer.

c) For områder i frostsonen skal det benyttes materialer med tilstrekkelig isolasjonsevne. For vurdering av tykkelse, se Statens vegvesen hb. N500.

d) For områder i frostsonen skal materialet monteres iht. angitte begrensninger i Tabell 1:

Tabell 1: Maksimal størrelse og avstand mellom felt
Maksimal størrelse på felt Minimumsavstand mellom felt
5 m2 10 m
10 m2 20 m
25 m2 50 m
50 m2 100 m

e) Ubeskyttet PE-skum skal ikke monteres nærmere enn 300 m foran et hovedsignal eller stoppsignal.

f) PE-skum kan monteres på knøl eller i styrt profil.

g) Før montering av vann- og frostsikring skal berget inspiseres av ingeniørgeolog og evt. stabilitetssikres etter anbefalinger.

6 Sikkerhetstiltak

a) Svært brannfarlig materiale, f.eks. A- og B-væsker, skal ikke lagres i tunneler.

b) For krav til oppgradering av sikkerhet i eksisterende tunneler, se kap. 8 i Veileder tunnelsikkerhet

c) Ved endringer av sikkerhetsinstallasjoner for tunneler, skal oppdatering av eksisterende bilder og informasjon i beredskapsportalen samt relevante bilder og funksjoner i fjernstyringsanlegg for banestrømforsyning og trafikkstyringssystemene oppdateres.