Forskjell mellom versjoner av «Underbygning/Prosjektering og bygging/Minste avstand jernbane—vei»
[kontrollert revisjon] | [kontrollert revisjon] |
(Endre) |
m (Krav-id) |
||
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 17: | Linje 17: | ||
<figure id="fig:Eksempel på tilfelle der reglene kan anvendes"> | <figure id="fig:Eksempel på tilfelle der reglene kan anvendes"> | ||
− | [[Bilde:JD520 15 | + | [[Bilde:JD520 15 fig002_1.png|thumb|center|700px|<caption>Eksempel på tilfelle der reglene kan anvendes</caption>]] |
</figure> | </figure> | ||
Linje 73: | Linje 73: | ||
{{lærebokstoff|Sett fra jernbanens side er faren størst når den tillatte hastigheten for jernbanesporet er stor.}} | {{lærebokstoff|Sett fra jernbanens side er faren størst når den tillatte hastigheten for jernbanesporet er stor.}} | ||
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02722''''' | ||
+ | |||
a) Kravene til forebygging av faren som følge av utforkjøring, skal stilles der: | a) Kravene til forebygging av faren som følge av utforkjøring, skal stilles der: | ||
* den (forutsatte) tillatte hastigheten for jernbanesporet er 60 km/h eller større | * den (forutsatte) tillatte hastigheten for jernbanesporet er 60 km/h eller større | ||
− | * der siktavstandene fra sporet til stedene hvor nærføringen begynner betraktes som utilstrekkelige, jf. <xr id="tab:Siktavstander som krever forebygging av faren som følge av utforkjøring" />. | + | * der siktavstandene fra sporet til stedene hvor nærføringen begynner betraktes som utilstrekkelige, jf. <xr id="tab:Siktavstander som krever forebygging av faren som følge av utforkjøring" />.</onlyinclude> |
=== Siktavstander ved tillatte hastigheter i jernbanesporet mindre eller lik 55 km/h === | === Siktavstander ved tillatte hastigheter i jernbanesporet mindre eller lik 55 km/h === | ||
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02723''''' | ||
+ | |||
a) Ved hastigheter i jernbanesporet mindre eller lik 55 km/h skal minste siktavstand fra sporet og fram til stedet hvor nærføring mellom jernbane og vei starter tilfredsstille verdier gitt i <xr id="tab:Siktavstander som krever forebygging av faren som følge av utforkjøring" />. | a) Ved hastigheter i jernbanesporet mindre eller lik 55 km/h skal minste siktavstand fra sporet og fram til stedet hvor nærføring mellom jernbane og vei starter tilfredsstille verdier gitt i <xr id="tab:Siktavstander som krever forebygging av faren som følge av utforkjøring" />. | ||
Linje 101: | Linje 105: | ||
| 15 || 20 | | 15 || 20 | ||
|} | |} | ||
− | </figtable> | + | </figtable></onlyinclude> |
− | b) Når den tillatte hastigheten for jernbanesporet er mindre eller lik 55 km/h og siktavstandene er større enn verdiene oppgitt i tabell 1, bør det likevel stilles krav til forebygging av faren som følge av utforkjøring i de tilfeller hvor en eventuell sperring av sporet vil medføre meget alvorlige driftsulemper. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02724''''' |
+ | |||
+ | b) Når den tillatte hastigheten for jernbanesporet er mindre eller lik 55 km/h og siktavstandene er større enn verdiene oppgitt i tabell 1, bør det likevel stilles krav til forebygging av faren som følge av utforkjøring i de tilfeller hvor en eventuell sperring av sporet vil medføre meget alvorlige driftsulemper.</onlyinclude> | ||
{{lærebokstoff|Dette gjelder f.eks. når sporet har stor togtetthet, og trafikken ikke kan overføres til andre spor. | {{lærebokstoff|Dette gjelder f.eks. når sporet har stor togtetthet, og trafikken ikke kan overføres til andre spor. | ||
Linje 111: | Linje 117: | ||
=== Minste avstander som ikke krever sikringsanordninger === | === Minste avstander som ikke krever sikringsanordninger === | ||
− | a) Dersom skråningstopp for veien ligger i et høyere nivå enn skinnetopp skal avstand jernbane-vei minst være a = H + 9 m, hvor H er nivåforskjellen mellom skinnetopp og nærmeste skråningstopp. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02725''''' |
+ | |||
+ | a) Dersom skråningstopp for veien ligger i et høyere nivå enn skinnetopp skal avstand jernbane-vei minst være a = H + 9 m, hvor H er nivåforskjellen mellom skinnetopp og nærmeste skråningstopp.</onlyinclude> | ||
− | b) Dersom skråningstopp ligger i samme nivå eller i et lavere nivå enn skinnetopp - men ikke lavere enn 2,5 m nedenfor skinnetopp, skal avstand jernbane-vei være minst 9 m. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02726''''' |
+ | |||
+ | b) Dersom skråningstopp ligger i samme nivå eller i et lavere nivå enn skinnetopp - men ikke lavere enn 2,5 m nedenfor skinnetopp, skal avstand jernbane-vei være minst 9 m.</onlyinclude> | ||
− | c) Dersom skråningstopp ligger lavere enn 2,5 m nedenfor skinnetopp skal avstanden spormidt - skråningstopp bestemmes av andre vurderinger. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02727''''' |
+ | |||
+ | c) Dersom skråningstopp ligger lavere enn 2,5 m nedenfor skinnetopp skal avstanden spormidt - skråningstopp bestemmes av andre vurderinger.</onlyinclude> | ||
− | d) Dersom skråningstopp ligger på samme nivå eller høyere enn skinnetopp skal avstand mellom spormidt og turveier, evt separate gang- og sykkelveier, være minimum 5 meter. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02728''''' |
+ | |||
+ | d) Dersom skråningstopp ligger på samme nivå eller høyere enn skinnetopp skal avstand mellom spormidt og turveier, evt separate gang- og sykkelveier, være minimum 5 meter.</onlyinclude> | ||
=== Tilfredsstillende sikringsanordninger === | === Tilfredsstillende sikringsanordninger === | ||
− | a) Det skal bygges tilfredsstillende sikringsanordninger mot utforkjøringer dersom ikke minimumskravene til avstanden mellom jernbane og vei i [[Underbygning/Prosjektering_og_bygging/Minste_avstand_jernbane—vei#Minste_avstander_som_ikke_krever_sikringsanordninger|avsnitt 3.2.2]] kan overholdes. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02729''''' |
+ | |||
+ | a) Det skal bygges tilfredsstillende sikringsanordninger mot utforkjøringer dersom ikke minimumskravene til avstanden mellom jernbane og vei i [[Underbygning/Prosjektering_og_bygging/Minste_avstand_jernbane—vei#Minste_avstander_som_ikke_krever_sikringsanordninger|avsnitt 3.2.2]] kan overholdes. | ||
Som tilfredsstillende sikringsanordninger regnes: | Som tilfredsstillende sikringsanordninger regnes: | ||
− | * betongrekkverk/betongelementer med styrke som brurekkverk H2 eller H4, jf. kap. 3 i [ | + | * betongrekkverk/betongelementer med styrke som brurekkverk H2 eller H4, jf. kap. 3 i [https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Handboker/om-handbokene/vegnormalene/n101 Statens vegvesens håndbok N101] |
− | * stålskinne/-platerekkverk med styrke som brurekkverk H2 eller H4, jf. kap. 3 i [ | + | * stålskinne/-platerekkverk med styrke som brurekkverk H2 eller H4, jf. kap. 3 i [https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Handboker/om-handbokene/vegnormalene/n101 Statens vegvesens håndbok N101] |
− | * for turveier og /eller separate gang- og sykkelveier skal flettverksgjerde eller tilsvarende gjennomføres som sikringsanordning | + | * for turveier og /eller separate gang- og sykkelveier skal flettverksgjerde eller tilsvarende gjennomføres som sikringsanordning</onlyinclude> |
− | b) Styrkeklasse H4 skal benyttes når hastigheten på jernbanesporet er 140 km/h eller høyere. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02730''''' |
+ | |||
+ | b) Styrkeklasse H4 skal benyttes når hastigheten på jernbanesporet er 140 km/h eller høyere.</onlyinclude> | ||
− | c) Rekkverkets lengde skal beregnes ut fra kap. 4 i [https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Handboker/om-handbokene/vegnormalene/n101 Statens vegvesens håndbok N101]. | + | <onlyinclude>'''''TRV:02731''''' |
+ | |||
+ | c) Rekkverkets lengde skal beregnes ut fra kap. 4 i [https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Handboker/om-handbokene/vegnormalene/n101 Statens vegvesens håndbok N101].</onlyinclude> | ||
==== Betongrekkverk/betongelementer ==== | ==== Betongrekkverk/betongelementer ==== | ||
Linje 154: | Linje 174: | ||
==== Arealbredden ved siden av et enkelt spor ==== | ==== Arealbredden ved siden av et enkelt spor ==== | ||
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02732''''' | ||
+ | |||
a) Når det ikke er behov for en gangbane ved siden av sporet, skal arealbredden b være minst 7 m, uansett om arealet ved siden av sporet ligger i fall eller stigning. | a) Når det ikke er behov for en gangbane ved siden av sporet, skal arealbredden b være minst 7 m, uansett om arealet ved siden av sporet ligger i fall eller stigning. | ||
# Unntak: Trenges en gangbane skal bredden være minst 8 m. | # Unntak: Trenges en gangbane skal bredden være minst 8 m. | ||
Linje 165: | Linje 187: | ||
<figure id="fig:Nødvendig arealbredde med gangbane"> | <figure id="fig:Nødvendig arealbredde med gangbane"> | ||
[[Bilde:JD520 15 fig006.png|thumb|center|800px|<caption>Nødvendig arealbredde med gangbane</caption>]] | [[Bilde:JD520 15 fig006.png|thumb|center|800px|<caption>Nødvendig arealbredde med gangbane</caption>]] | ||
− | </figure> | + | </figure></onlyinclude> |
==== Arealbredden ved siden av to eller tre parallelle spor ==== | ==== Arealbredden ved siden av to eller tre parallelle spor ==== | ||
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02733''''' | ||
+ | |||
a) Når det ikke er behov for en gangbane ved siden av sporene, skal arealbredden b være minst 8 m. | a) Når det ikke er behov for en gangbane ved siden av sporene, skal arealbredden b være minst 8 m. | ||
# Unntak: Hvis arealet har en stigning som er større enn 1:1 skal arealbredden være minst 7 m. | # Unntak: Hvis arealet har en stigning som er større enn 1:1 skal arealbredden være minst 7 m. | ||
Linje 174: | Linje 198: | ||
<figure id="fig:Nødvendig arealbredde ved siden av to eller tre parallelle spor"> | <figure id="fig:Nødvendig arealbredde ved siden av to eller tre parallelle spor"> | ||
[[Bilde:JD520 15 fig007.png|thumb|center|700px|<caption>Nødvendig arealbredde ved siden av to eller tre parallelle spor</caption>]] | [[Bilde:JD520 15 fig007.png|thumb|center|700px|<caption>Nødvendig arealbredde ved siden av to eller tre parallelle spor</caption>]] | ||
− | </figure> | + | </figure></onlyinclude> |
==== Arealbredden ved siden av fire eller flere parallelle spor ==== | ==== Arealbredden ved siden av fire eller flere parallelle spor ==== | ||
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02734''''' | ||
+ | |||
a) Arealbredden b skal være minst 10 m. | a) Arealbredden b skal være minst 10 m. | ||
# Unntak: Dersom arealet har en stigning som er større enn 1:2, skal arealbredden være minst 12 m. | # Unntak: Dersom arealet har en stigning som er større enn 1:2, skal arealbredden være minst 12 m. | ||
Linje 182: | Linje 208: | ||
<figure id="fig:Nødvendig arealbredde ved siden av fire eller flere parallelle spor"> | <figure id="fig:Nødvendig arealbredde ved siden av fire eller flere parallelle spor"> | ||
[[Bilde:JD520 15 fig008.png|thumb|center|700px|<caption>Nødvendig arealbredde ved siden av fire eller flere parallelle spor</caption>]] | [[Bilde:JD520 15 fig008.png|thumb|center|700px|<caption>Nødvendig arealbredde ved siden av fire eller flere parallelle spor</caption>]] | ||
− | </figure> | + | </figure></onlyinclude> |
=== Hensyn til jernbanens og veiens arealbehov for snørydding === | === Hensyn til jernbanens og veiens arealbehov for snørydding === | ||
Linje 193: | Linje 219: | ||
{{lærebokstoff|Ligger skråningstopp på veien i et høyere nivå enn skinnetopp vil arealbredden k omfatte skråningen. For å unngå at snø fra veien sperrer arealet som er tiltenkt jernbanens snøryddingsbehov kreves det at arealet for veiens snøryddingsbehov avsluttes med en horisomtal stripe mot det førstnevnte arealet.}} | {{lærebokstoff|Ligger skråningstopp på veien i et høyere nivå enn skinnetopp vil arealbredden k omfatte skråningen. For å unngå at snø fra veien sperrer arealet som er tiltenkt jernbanens snøryddingsbehov kreves det at arealet for veiens snøryddingsbehov avsluttes med en horisomtal stripe mot det førstnevnte arealet.}} | ||
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02735''''' | ||
+ | |||
a) Det skal være plass til en horisontal stripe med bredde minst 3 m mot arealet nærmest veien. | a) Det skal være plass til en horisontal stripe med bredde minst 3 m mot arealet nærmest veien. | ||
<figure id="fig:Framgangsmåte F1 - Nødvendig avstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding"> | <figure id="fig:Framgangsmåte F1 - Nødvendig avstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding"> | ||
[[Bilde:JD520 15 fig009.png|thumb|center|700px|<caption>Framgangsmåte F1 - Nødvendig avstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding</caption>]] | [[Bilde:JD520 15 fig009.png|thumb|center|700px|<caption>Framgangsmåte F1 - Nødvendig avstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding</caption>]] | ||
− | </figure> | + | </figure></onlyinclude> |
==== Framgangsmåte F2 – Snø fra veien deponeres på veiskulder eller kjøres bort ==== | ==== Framgangsmåte F2 – Snø fra veien deponeres på veiskulder eller kjøres bort ==== | ||
Linje 205: | Linje 233: | ||
{{lærebokstoff|Når det forekommer en sikringsanordning, blir den totale nødvendige avstand fra spormidt til skråningstopp a <nowiki>=</nowiki> b.}} | {{lærebokstoff|Når det forekommer en sikringsanordning, blir den totale nødvendige avstand fra spormidt til skråningstopp a <nowiki>=</nowiki> b.}} | ||
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02736''''' | ||
+ | |||
a) Det bør settes opp et høyt flettverksgjerde som er 1,8 m eller høyere på veiskulderen. | a) Det bør settes opp et høyt flettverksgjerde som er 1,8 m eller høyere på veiskulderen. | ||
Linje 213: | Linje 243: | ||
<figure id="fig:Framgangsmåte F2 - Minimumsavstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding"> | <figure id="fig:Framgangsmåte F2 - Minimumsavstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding"> | ||
[[Bilde:JD520 15 fig010.png|thumb|center|700px|<caption>Framgangsmåte F2 - Minimumsavstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding</caption>]] | [[Bilde:JD520 15 fig010.png|thumb|center|700px|<caption>Framgangsmåte F2 - Minimumsavstand mht. jernbanens og veiens behov for snørydding</caption>]] | ||
− | </figure> | + | </figure></onlyinclude> |
==== Framgangsmåte F3 – Snø fra jernbanen deponeres mellom spor og støyskjerm, gjerde e.l. eller fraktes bort ==== | ==== Framgangsmåte F3 – Snø fra jernbanen deponeres mellom spor og støyskjerm, gjerde e.l. eller fraktes bort ==== | ||
{{lærebokstoff|Denne framgangsmåten kan være aktuell når jernbanen har anlagt en støyskjerm eller et gjerde nær sporet og det ikke er plass til snørydding fra jernbanen mellom spor og støyskjermen/gjerdet.}} | {{lærebokstoff|Denne framgangsmåten kan være aktuell når jernbanen har anlagt en støyskjerm eller et gjerde nær sporet og det ikke er plass til snørydding fra jernbanen mellom spor og støyskjermen/gjerdet.}} | ||
− | a) Det bør utarbeides snøryddingsrutiner for å sikre at opphopning av snø ikke medfører skade på støyskjerm/gjerde og jernbanetekniske komponenter eller innskrenkninger i påkrevet profil. | + | |
+ | <onlyinclude>'''''TRV:02738''''' | ||
+ | |||
+ | a) Det bør utarbeides snøryddingsrutiner for å sikre at opphopning av snø ikke medfører skade på støyskjerm/gjerde og jernbanetekniske komponenter eller innskrenkninger i påkrevet profil.</onlyinclude> | ||
== Hensyn til kontaktledningsanlegg == | == Hensyn til kontaktledningsanlegg == | ||
− | a) Minste avstander fra vei til spenningsførende deler som tilhører jernbanens kontaktledningsanlegg er gitt i [[Kontaktledning/ | + | <onlyinclude>'''''TRV:02737''''' |
+ | |||
+ | a) Minste avstander fra vei til spenningsførende deler som tilhører jernbanens kontaktledningsanlegg er gitt i [[[[Kontaktledning/Prosjektering_og_Bygging/Generelle_tekniske_krav#Beskyttelse_mot_direkte_berøring_av_spenningsførende_deler]]]]. | ||
# Unntak: Avstanden kan reduseres ved tiltak som beskyttelsesgjerde, skjerm i mast, isolator i utligger o.l. | # Unntak: Avstanden kan reduseres ved tiltak som beskyttelsesgjerde, skjerm i mast, isolator i utligger o.l. | ||
{{lærebokstoff|Dette kravet har dermed konsekvenser for minste avstand spormidt - skråningstopp på vei i de tilfeller jernbanen er elektrifisert. Det skal imidlertid også tas hensyn til disse reglene dersom jernbanen ikke er elektrifisert, dersom elektrifisering er aktuelt i framtiden. | {{lærebokstoff|Dette kravet har dermed konsekvenser for minste avstand spormidt - skråningstopp på vei i de tilfeller jernbanen er elektrifisert. Det skal imidlertid også tas hensyn til disse reglene dersom jernbanen ikke er elektrifisert, dersom elektrifisering er aktuelt i framtiden. | ||
− | }} | + | }}</onlyinclude> |
== Hensyn til arbeidsmiljøet på jernbanens område == | == Hensyn til arbeidsmiljøet på jernbanens område == | ||
{{lærebokstoff|Ved faste arbeidssteder på jernbanes område kan det være aktuelt å stille krav til minste avstand vei - jernbane av arbeidsmiljøhensyn. Slike krav vurderes i hvert enkelt tilfelle.}} | {{lærebokstoff|Ved faste arbeidssteder på jernbanes område kan det være aktuelt å stille krav til minste avstand vei - jernbane av arbeidsmiljøhensyn. Slike krav vurderes i hvert enkelt tilfelle.}} |
Revisjonen fra 2. jun. 2020 kl. 11:45
Innhold
- 1 Hensikt og omfang
- 2 Definisjoner og begreper
- 3 Minste avstander mellom spormidt og skråningstopp på vei
- 3.1 Bygningstekniske vurderinger
- 3.2 Faren for at motorkjøretøyer etter utforkjøring sperrer sporet og skader anleggene
- 3.3 Hensyn til snøbrøyting og snødeponering
- 3.4 Hensyn til kontaktledningsanlegg
- 3.5 Hensyn til arbeidsmiljøet på jernbanens område
1 Hensikt og omfang
Kapitlet fastlegger krav til minste avstand mellom jernbane og vei.
Reglene anvendes i følgende tilfeller:
- Ved bedømmelse av prosjekter for parseller av nye veier eller for utvidelse av eksisterende veier i umiddelbar nærhet av eksisterende eller framtidige jernbanespor, dvs. veier som er tilnærmet parallelle med eller som tilnærmet tangerer jernbanespor.
- I forbindelse med prosjektering av nye jernbanespor i umiddelbar nærhet av eksisterende eller planlagte veier.
- Som grunnlag for utarbeidelse av forslag til forandringer i tilfeller hvor veier ligger så nær jernbanespor at en forbedring av forholdene kan være nødvendig pga. sikkerheten eller for å unngå driftsvanskeligheter.
Reglene behøver ikke å bli anvendt i følgende tilfeller:
- Når det gjelder avstanden mellom spor og egne veier innenfor stasjonsområder. Her kan f.eks. veien enkelte ganger brukes til midlertidig snødeponering.
- Når det gjelder avstanden mellom spor og veier innenfor industri- og havnetomter.
Reglene gjelder ikke for minste avstander mellom vei og jernbanespor på de steder hvor en sidevei krysser jernbanen i plan. I slike tilfeller er minste avstanden fra hovedveien til jernbanesporet avhengig av den nødvendige lengde for sideveien, fra hovedveien til planovergangen. Denne lengden fastsettes pga. trafikktekniske vurderinger som ikke behandles i disse regler.
2 Definisjoner og begreper
2.1 Jernbanespor
- hovedsporet når det skal bedømmes et prosjekt for veianlegg i nærheten av fri linje
- det ytterste stasjonsspor nærmest veien - dvs. et togspor eller et annet stasjonsspor - når det skal bedømmes et veiprosjekt i nærheten av et stasjonsområde
- et sidespor til et industri- eller havneområde
2.2 Veier
- alle veier som forutsettes innrettet for motorisert ferdsel, og som i tillegg kan ha gang- og sykkelbaner eller gang- og sykkelfelter
For turveier og/eller separate gang og sykkelveier gjelder egne krav til avstand, se under avsnitt 3.2.2.
2.3 Avstanden mellom jernbanespor og vei
Med skråningstopp på veien forstås her skjæringslinjen mellom veiskulderen og fyllings- eller grøfteskråningen.
Med veiskulderen forstås her:
- for gang- og sykkelveier, den ytterste delen av veiens planering hvor det kan plasseres gjerder.
- for bilveier, den delen av veiens planering som ligger utenfor kjørebanen og som helt eller delvis er kjørbar. Den kan inneholde gangbaner og sykkelbaner eller -felter. Veiskulderen kan dessuten omfatte en tilleggsbredde for plassering av rekkverk eller gjerder, den såkalte "utvidelsen av veiskulderen".
3 Minste avstander mellom spormidt og skråningstopp på vei
- Bygningstekniske vurderinger
- Faren for at motorkjøretøyer etter utforkjøring sperrer sporet og skader anleggene
- Hensyn til snøbrøyting og snødeponering
- Hensyn til sikkerhetsbestemmelsene angående spenningsførende deler av kontaktledningsanleggene
- Hensyn til arbeidsmiljøet på jernbanens område
For hver av disse vurderinger angis i de etterfølgende avsnitt hvordan minste avstand bestemmes. Den høyeste verdi for avstanden mellom spormidt og skråningstopp på veien som fremkommer iht. ovennevnte vurderinger, velges.
3.1 Bygningstekniske vurderinger
3.2 Faren for at motorkjøretøyer etter utforkjøring sperrer sporet og skader anleggene
TRV:02722
a) Kravene til forebygging av faren som følge av utforkjøring, skal stilles der:
- den (forutsatte) tillatte hastigheten for jernbanesporet er 60 km/h eller større
- der siktavstandene fra sporet til stedene hvor nærføringen begynner betraktes som utilstrekkelige, jf. Tabell 1.
3.2.1 Siktavstander ved tillatte hastigheter i jernbanesporet mindre eller lik 55 km/h
TRV:02723
a) Ved hastigheter i jernbanesporet mindre eller lik 55 km/h skal minste siktavstand fra sporet og fram til stedet hvor nærføring mellom jernbane og vei starter tilfredsstille verdier gitt i Tabell 1.
- Unntak: Hvis siktavstanden er mindre enn de angitte verdier i Tabell 1, skal faren som følge av utforkjøring fra vei forebygges, jf. avsnitt 3.2.3.
Tillatt hastighet [km/h] | Siktavstand mindre enn [m] |
---|---|
55 | 240 |
50 | 200 |
40 | 125 |
30 | 70 |
20 | 35 |
15 | 20 |
TRV:02724
b) Når den tillatte hastigheten for jernbanesporet er mindre eller lik 55 km/h og siktavstandene er større enn verdiene oppgitt i tabell 1, bør det likevel stilles krav til forebygging av faren som følge av utforkjøring i de tilfeller hvor en eventuell sperring av sporet vil medføre meget alvorlige driftsulemper.
3.2.2 Minste avstander som ikke krever sikringsanordninger
TRV:02725
a) Dersom skråningstopp for veien ligger i et høyere nivå enn skinnetopp skal avstand jernbane-vei minst være a = H + 9 m, hvor H er nivåforskjellen mellom skinnetopp og nærmeste skråningstopp.
TRV:02726
b) Dersom skråningstopp ligger i samme nivå eller i et lavere nivå enn skinnetopp - men ikke lavere enn 2,5 m nedenfor skinnetopp, skal avstand jernbane-vei være minst 9 m.
TRV:02727
c) Dersom skråningstopp ligger lavere enn 2,5 m nedenfor skinnetopp skal avstanden spormidt - skråningstopp bestemmes av andre vurderinger.
TRV:02728
d) Dersom skråningstopp ligger på samme nivå eller høyere enn skinnetopp skal avstand mellom spormidt og turveier, evt separate gang- og sykkelveier, være minimum 5 meter.
3.2.3 Tilfredsstillende sikringsanordninger
TRV:02729
a) Det skal bygges tilfredsstillende sikringsanordninger mot utforkjøringer dersom ikke minimumskravene til avstanden mellom jernbane og vei i avsnitt 3.2.2 kan overholdes.
Som tilfredsstillende sikringsanordninger regnes:
- betongrekkverk/betongelementer med styrke som brurekkverk H2 eller H4, jf. kap. 3 i Statens vegvesens håndbok N101
- stålskinne/-platerekkverk med styrke som brurekkverk H2 eller H4, jf. kap. 3 i Statens vegvesens håndbok N101
- for turveier og /eller separate gang- og sykkelveier skal flettverksgjerde eller tilsvarende gjennomføres som sikringsanordning
TRV:02730
b) Styrkeklasse H4 skal benyttes når hastigheten på jernbanesporet er 140 km/h eller høyere.
TRV:02731
c) Rekkverkets lengde skal beregnes ut fra kap. 4 i Statens vegvesens håndbok N101.
3.2.3.1 Betongrekkverk/betongelementer
3.2.3.2 Stålskinne/-platerekkverk
3.3 Hensyn til snøbrøyting og snødeponering
Arealbredder på siden av sporene skal være av en slik størrelse at veianlegget ikke medfører en merkbar økning av jernbanens ressurser til snørydding eller en forminskning av driftssikkerheten under ekstremt ugunstige snøforhold.
3.3.1 Arealbredde avhengig av antall spor, sideterreng og gangbaner
- antallet parallelle spor
- stigningen av terrenget ved siden av sporene
- eventuelle gangbaner ved siden av sporene
- lokale forhold med hensyn til snømengder og drivsnø
3.3.1.1 Arealbredden ved siden av et enkelt spor
TRV:02732
a) Når det ikke er behov for en gangbane ved siden av sporet, skal arealbredden b være minst 7 m, uansett om arealet ved siden av sporet ligger i fall eller stigning.
- Unntak: Trenges en gangbane skal bredden være minst 8 m.
3.3.1.2 Arealbredden ved siden av to eller tre parallelle spor
TRV:02733
a) Når det ikke er behov for en gangbane ved siden av sporene, skal arealbredden b være minst 8 m.
- Unntak: Hvis arealet har en stigning som er større enn 1:1 skal arealbredden være minst 7 m.
- Unntak: Er det behov for en gangbane ved siden av sporene skal arealbredden økes ned 1 m.
3.3.1.3 Arealbredden ved siden av fire eller flere parallelle spor
TRV:02734
a) Arealbredden b skal være minst 10 m.
- Unntak: Dersom arealet har en stigning som er større enn 1:2, skal arealbredden være minst 12 m.
3.3.2 Hensyn til jernbanens og veiens arealbehov for snørydding
3.3.2.1 Framgangsmåte F1 – Snø fra veien deponeres ved siden av veien
TRV:02735
a) Det skal være plass til en horisontal stripe med bredde minst 3 m mot arealet nærmest veien.
3.3.2.2 Framgangsmåte F2 – Snø fra veien deponeres på veiskulder eller kjøres bort
TRV:02736
a) Det bør settes opp et høyt flettverksgjerde som er 1,8 m eller høyere på veiskulderen.
- å unngå at veifarende og jernbanens reisende eller personale blir skadet som følge av snøbrøyting på henholdsvis jernbanen eller veien
- å unngå at arealet mellom jernbanen og veien blir benyttet til deponering av snø fra veien
3.3.2.3 Framgangsmåte F3 – Snø fra jernbanen deponeres mellom spor og støyskjerm, gjerde e.l. eller fraktes bort
TRV:02738
a) Det bør utarbeides snøryddingsrutiner for å sikre at opphopning av snø ikke medfører skade på støyskjerm/gjerde og jernbanetekniske komponenter eller innskrenkninger i påkrevet profil.
3.4 Hensyn til kontaktledningsanlegg
TRV:02737
a) Minste avstander fra vei til spenningsførende deler som tilhører jernbanens kontaktledningsanlegg er gitt i [[Kontaktledning/Prosjektering_og_Bygging/Generelle_tekniske_krav#Beskyttelse_mot_direkte_berøring_av_spenningsførende_deler]].
- Unntak: Avstanden kan reduseres ved tiltak som beskyttelsesgjerde, skjerm i mast, isolator i utligger o.l.