Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Ballast»

[ukontrollert revisjon][ukontrollert revisjon]
(Kvalifisering av pukkverk/forekomst)
(Kjemiske krav)
Linje 73: Linje 73:
 
* Innhold av Arsen og tungmetaller skal ikke overstige normverdier gitt i [http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/KAPITTEL_1-2-1#KAPITTEL_1-2-1 ''Forurensningsforskriften kapittel 2, vedlegg 1'']
 
* Innhold av Arsen og tungmetaller skal ikke overstige normverdier gitt i [http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/KAPITTEL_1-2-1#KAPITTEL_1-2-1 ''Forurensningsforskriften kapittel 2, vedlegg 1'']
 
* Det er ikke nødvendig å teste for innhold av PAH i ny ballast. Kun aktuelt for gjenbrukt ballast.
 
* Det er ikke nødvendig å teste for innhold av PAH i ny ballast. Kun aktuelt for gjenbrukt ballast.
 
 
 
 
 
 
<sup>1</sup> For Ofotbanen kan gradering være i kategori A (31,5-50 mm). Dette begrunnes i liten ballasttykkelse. For andre delstrekninger kan kategori A brukes etter søknad om unntak fra regelverket.
 
  
 
= Referanser =
 
= Referanser =

Revisjonen fra 11. des. 2013 kl. 22:55

1 Hensikt og omfang

  • Denne spesifikasjonen erstatter tidligere spesifikasjon datert 01.03.2008.
  • Spesifikasjonen omfatter naturlig og resirkulert jernbaneballast levert til Jernbaneverket. Med naturlig menes tilslag for jernbaneballast av mineralsk opprinnelse som bare har vært bearbeidet mekanisk. Med resirkulert menes tilslag som kommer fra bearbeiding av tidligere brukt jernbaneballast.
  • Spesifikasjonen bygger på standarden NS-EN 13450 "Tilslag for Jernbaneballast"
  • Spesifikasjonen skal sikre at ballastpukken oppfyller kravene i forurensningsforskriften kapittel 2, vedlegg 1
  • Krav til avfall fra ballastrensing (ballastrensemasser) omfattes ikke av denne spesifikasjonen.


Jernbaneverket stiller følgende krav utover det som kreves i NS-EN 13450:

  1. Tabell 1 Kategorier for kornstørrelsefordeling s 6 i NS-EN 13450. Krav i tabellen gjelder for utkjørt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast. Merknad 1 i tabell 1 bortfaller.
  2. Tabell 2 Kategorier for innhold av finkorn s 7 i NS-EN 13450. Krav i tabellen gjelder for utkjørt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast. Merknad 1 i tabell 2 bortfaller.

2 Prøvetaking

2.1 Kvalifisering av pukkverk/forekomst

  • Ved kvalifikasjonstester skal antall prøver stå i forhold til kjent variabilitet i forekomsten og i forhold til produsentens krav om sikker bestemmelse av egenskaper etter NS-EN 13450 og Klima- og forurensningsdirektoratet sine retningslinjer.
  • Det er produsentens ansvar at den innledende typeprøvingen gir et godt bilde av egenskapene ved ballasttilslaget.

Kjøper av produktene kan i tillegg utføre stikkprøver eller kreve dokumentasjon utført av et nøytralt laboratorium. I Norge er produksjon av jernbaneballast underlagt sertifiseringsklasse 2+ som innebærer at typetesting og kvalitetssikringssystemer skal inspiseres og godkjennes av en uhildet tredjepart.

Kontroll og dokumentasjon av kjemiske egenskaper (innhold av arsen og tungmetaller) skjer etter en prosedyre laget etter anbefalinger fra Norges geologiske undersøkelse.

2.2 Produksjonskontroll

  • Prøvetaking skal utføres i samsvar med NS-EN 932-1.
  • Produsenten skal utføre produksjonskontroll beskrevet i NS-EN 13450, Annex A (minste prøvehyppighet for de ulike materialkrav).
  • Jernbaneverket kan utføre stikkprøvekontroll.
  • Ved produksjonskontroll skal materiale til bestemmelse av kornstørrelsesfordeling tas fra transportkjeden eller fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast i spor.
  • Materiale til bestemmelse av mekanisk styrke (Los Angeles og micro-Deval) skal tas fra ferdig produsert materiale i transportkjeden eller fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast i spor.
  • Ved bestemmelse av hhv. kornstørrelsesfordeling (gradering), motstand mot knusing (LARB), og motstand mot slitasje (MDERB), skal mengden av innlevert prøvemateriale være minimum 75 kg som er tilstrekkelig for utførelse av alle de nevnte analysene.
  • Prøvetaking for bestemmelse av innhold av arsen og tungmetaller skal utføres i henhold til "Veileder for prøvetaking og kjemiske analyser av pukk" (NGU Rapport 2007.009).

3 Krav til materialegenskaper til jernbaneballast

Kravene til materialegenskaper er delt inn i tre grupper: Geometriske, fysiske og kjemiske krav. Geometriske og fysiske krav er regulert av NS-EN 13450, mens de kjemiske kravene er regulert av SFTs normverdier for arsen og tungmetaller. Ved høyere verdier er det Jernbaneverket som bestemmer om pukken kan brukes ut fra kunnskap om hva som er naturlige bakgrunnsverdier langs jernbanesporet i det aktuelle området.

3.1 Geometriske krav

Tabell 1: Geometriske krav
Egenskap Kategori Referanse Prøvemetode Merknad
Nominell kornstørrelse D = 63 mm, d = 31,5 NS-EN 13450, pkt. 6.2
Gradering GC RB D NS-EN 13450, pkt. 6.3 NS-EN 933-1 Gjelder for jernbaneballast som er utkjørt og planert, men ikke pakket og justert i spor.
Finkorn GF RB A NS-EN 13450, pkt. 6.4 NS-EN 933-1 Gjelder for jernbaneballast som er utkjørt og planert, men ikke pakket og justert i spor.
Finstoff fRB D NS-EN 13450, pkt. 6.5 NS-EN 933-1
Flisighetsindeks FIRB NR NS-EN 13450, pkt. 6.6 NS-EN 933-3
Formindeks SIRB 20 NS-EN 13450, pkt. 6.6 NS-EN 933-4
Kornlengde LRB E NS-EN 13450, pkt. 6.7

3.2 Fysiske krav

Tabell 2: Fysiske krav
Egenskap Kategori Referanse Prøvemetode
Motstand mot knusing LARB 24 NS-EN 13450, pkt. 5.2 NS-EN 1097-2
Motstand mot slitasje MDERB 15 NS-EN 13450, pkt. 5.3 NS-EN 1097-1

3.3 Kjemiske krav

4 Referanser

  1. CEN, TC 154: NS-EN 13450 Tilslag for jernbaneballast, utgitt 2002. (Norsk oversettelse)
  2. Hoff, Inge: Krav til jernbaneballast i henhold til NS-EN 13450. Underlag til ny Teknisk spesifikasjon. SINTEF rapport SBF53 A06007, datert 13.03.2007.
  3. SFT: Veiledning om risikovurdering av forurenset grunn, Veiledning 99:01a, 1999.
  4. Eggen, O.A. et al: Undersøkelse av kjemisk sammensetning i pukk og krav til prøvetaking og kjemiske analyser. NGU Rapport 2007.008
  5. Eggen, O.A. et al: Veileder for prøvetaking og kjemiske analyser av pukk. NGU Rapport 2007.009
  6. Eggen, O.A.et al: Naturlige forekomster av arsen og tungmetaller langs jernbanenettet. NGU Rapport 2007.010
  7. Schoenborg, B. og Savukoski, M.: Utvärdering av skillnader mellan provning av makadamballast enligt BVF 585.52 och EN 13450 – Underlag till ny svensk standard. SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. SP Rapport 2004:16.
  8. Banverket: Makadamballast för järnväg. Standard BVS 585.52. Datert 01.09.2004
  9. Banedanmark: Ballast og underballast. Banenorm BN2-19-1. Godkjent 01.07.2004

5 Endringslogg

Versjon 01.03.08 (erstatter versjon 01.06.07):

  1. Avsn. 2: Anbefalt mengde prøvemateriale er økt fra 50 til 75 kg for å sikre nok materiale i de ønskede fraksjoner.
  2. Avsn. 2: Er tatt inn ei anbefaling ang. antall prøver ved typegodkjenning og produsentens ansvar ved dette.
  3. Avsn. 3, tabell 1: Gradering: Det er åpnet for at Ofotbanen kan bruke kategori A. Også andre på andre delstrekninger kan kategori A brukes, men da etter søknad.
  4. Avsn. 3, tabell 1: Motstand mot slitasje: Krav til micro-Deval-koeffisient er endret fra kategori ’MDE RB Deklarert’ til ’MDE RB 15’.