Forskjell mellom versjoner av «Overbygning/Ballast»

[ukontrollert revisjon][ukontrollert revisjon]
(Hensikt og omfang)
(Produksjonskontroll)
Linje 19: Linje 19:
 
* Produsenten skal utføre produksjonskontroll beskrevet i NS-EN 13450, Annex A (minste prøvehyppighet for de ulike materialkrav).  
 
* Produsenten skal utføre produksjonskontroll beskrevet i NS-EN 13450, Annex A (minste prøvehyppighet for de ulike materialkrav).  
 
* Jernbaneverket kan utføre stikkprøvekontroll.
 
* Jernbaneverket kan utføre stikkprøvekontroll.
* Ved produksjonskontroll skal materiale til bestemmelse av kornstørrelsesfordeling tas fra transportkjeden eller fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast i spor.
+
* Ved produksjonskontroll skal materiale til bestemmelse av kornstørrelsesfordeling tas i sporet, fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast.
 +
* Ved produksjonskontroll skal materiale til bestemmelse av kategori for innhold av finkorn tas i sporet, fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast.
 
* Materiale til bestemmelse av mekanisk styrke (Los Angeles og micro-Deval) skal tas fra ferdig produsert materiale i transportkjeden eller fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast i spor.
 
* Materiale til bestemmelse av mekanisk styrke (Los Angeles og micro-Deval) skal tas fra ferdig produsert materiale i transportkjeden eller fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast i spor.
* Ved bestemmelse av hhv. kornstørrelsesfordeling (gradering), motstand mot knusing (LARB), og motstand mot slitasje (MDERB), skal mengden av innlevert prøvemateriale være minimum 75 kg som er tilstrekkelig for utførelse av alle de nevnte analysene.
+
* Ved bestemmelse av hhv. kornstørrelsesfordeling (gradering), motstand mot knusing (LARB), og motstand mot slitasje (MDERB), skal mengden av innlevert prøvemateriale være minimum 75 kg.
  
 
= Krav til materialegenskaper til jernbaneballast =
 
= Krav til materialegenskaper til jernbaneballast =

Revisjonen fra 11. des. 2013 kl. 23:54

1 Hensikt og omfang

  • Denne spesifikasjonen erstatter tidligere spesifikasjon datert 01.03.2008.
  • Spesifikasjonen omfatter naturlig og resirkulert jernbaneballast levert til Jernbaneverket. Med naturlig menes tilslag for jernbaneballast av mineralsk opprinnelse som bare har vært bearbeidet mekanisk. Med resirkulert menes tilslag som kommer fra bearbeiding av tidligere brukt jernbaneballast.
  • Spesifikasjonen bygger på standarden NS-EN 13450 "Tilslag for Jernbaneballast"
  • Spesifikasjonen skal sikre at ballastpukken oppfyller kravene i forurensningsforskriften kapittel 2, vedlegg 1
  • Krav til avfall fra ballastrensing (ballastrensemasser) omfattes ikke av denne spesifikasjonen.

2 Prøvetaking

2.1 Kvalifisering av pukkverk/forekomst

  • Før levering skal pukkverket / forekomsten kvalifiseres gjennom prøvetaking som viser at alle Geometriske krav, Fysiske krav og Kjemiske krav gitt i denne spesifikasjonen er oppfylt
  • Produksjon av jernbaneballast er underlagt sertifiseringsklasse 2+ som innebærer at kvalifikasjonsprøving og kvalitetssikringssystemer skal inspiseres og godkjennes av en uhildet tredjepart.
  • Ved kvalifikasjonsprøving skal antall prøver stå i forhold til kjent variabilitet i forekomsten.
  • Det er produsentens ansvar at kvalifikasjonsprøvene gir et godt bilde av egenskapene ved ballasttilslaget.
  • Prøvetaking for bestemmelse av innhold av arsen og tungmetaller skal utføres i henhold til "Veileder for prøvetaking og kjemiske analyser av pukk" (NGU Rapport 2007.009).

2.2 Produksjonskontroll

  • Prøvetaking skal utføres i samsvar med NS-EN 932-1.
  • Produsenten skal utføre produksjonskontroll beskrevet i NS-EN 13450, Annex A (minste prøvehyppighet for de ulike materialkrav).
  • Jernbaneverket kan utføre stikkprøvekontroll.
  • Ved produksjonskontroll skal materiale til bestemmelse av kornstørrelsesfordeling tas i sporet, fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast.
  • Ved produksjonskontroll skal materiale til bestemmelse av kategori for innhold av finkorn tas i sporet, fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast.
  • Materiale til bestemmelse av mekanisk styrke (Los Angeles og micro-Deval) skal tas fra ferdig produsert materiale i transportkjeden eller fra ferdig utlagt og planert, men ikke pakket og justert jernbaneballast i spor.
  • Ved bestemmelse av hhv. kornstørrelsesfordeling (gradering), motstand mot knusing (LARB), og motstand mot slitasje (MDERB), skal mengden av innlevert prøvemateriale være minimum 75 kg.

3 Krav til materialegenskaper til jernbaneballast

Kravene til materialegenskaper er delt inn i tre grupper: Geometriske, fysiske og kjemiske krav. Geometriske og fysiske krav er regulert av NS-EN 13450, mens de kjemiske kravene er regulert av SFTs normverdier for arsen og tungmetaller. Ved høyere verdier er det Jernbaneverket som bestemmer om pukken kan brukes ut fra kunnskap om hva som er naturlige bakgrunnsverdier langs jernbanesporet i det aktuelle området.

3.1 Geometriske krav

Tabell 1: Geometriske krav
Egenskap Kategori Referanse Prøvemetode Merknad
Nominell kornstørrelse D = 63 mm, d = 31,5 NS-EN 13450, pkt. 6.2
Gradering 1 GC RB D NS-EN 13450, pkt. 6.3 NS-EN 933-1 Gjelder for jernbaneballast som er utkjørt og planert, men ikke pakket og justert i spor.
Finkorn GF RB A NS-EN 13450, pkt. 6.4 NS-EN 933-1 Gjelder for jernbaneballast som er utkjørt og planert, men ikke pakket og justert i spor.
Finstoff fRB D NS-EN 13450, pkt. 6.5 NS-EN 933-1
Flisighetsindeks FIRB NR NS-EN 13450, pkt. 6.6 NS-EN 933-3
Formindeks SIRB 20 NS-EN 13450, pkt. 6.6 NS-EN 933-4
Kornlengde LRB E NS-EN 13450, pkt. 6.7

1 For Ofotbanen kan Jernbaneverket be om gradering i kategori GC RB A (31,5-50 mm).

3.2 Fysiske krav

Tabell 2: Fysiske krav
Egenskap Kategori Referanse Prøvemetode
Motstand mot knusing LARB 24 NS-EN 13450, pkt. 5.2 NS-EN 1097-2
Motstand mot slitasje MDERB 15 NS-EN 13450, pkt. 5.3 NS-EN 1097-1

3.3 Kjemiske krav

4 Referanser

NS-EN 13450:2013 Tilslag for jernbaneballast
NS-EN 932-1:1996 Prøvingsmetoder for generelle egenskaper for tilslag - Del 1: Metoder for prøvetaking
NS-EN 933-1:2012 Prøvingsmetoder for geometriske egenskaper for tilslag - Del 1: Bestemmelse av kornstørrelsesfordeling - Sikteanalyse
NS-EN 933-3:2012 Prøvingsmetoder for geometriske egenskaper for tilslag - Del 3: Bestemmelse av kornform - Flisighetsindeks
NS-EN 933-4:2008 Prøvingsmetoder for geometriske egenskaper for tilslag - Del 4: Bestemmelse av kornform - Formindeks
NS-EN 1097-1:2011 Prøvingsmetoder for mekaniske og fysiske egenskaper for tilslag - Del 1: Bestemmelse av motstand mot slitasje (micro-Deval)
NS-EN 1097-2:2010 Prøvingsmetoder for mekaniske og fysiske egenskaper for tilslag - Del 2: Metoder for bestemmelse av motstand mot knusing
FOR-2004-06-01-931 Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften)
NGU Rapport 2007.009 Veileder for prøvetaking og kjemiske analyser av pukk

5 Endringslogg

Versjon 01.03.08 (erstatter versjon 01.06.07):

  1. Avsn. 2: Anbefalt mengde prøvemateriale er økt fra 50 til 75 kg for å sikre nok materiale i de ønskede fraksjoner.
  2. Avsn. 2: Er tatt inn ei anbefaling ang. antall prøver ved typegodkjenning og produsentens ansvar ved dette.
  3. Avsn. 3, tabell 1: Gradering: Det er åpnet for at Ofotbanen kan bruke kategori A. Også andre på andre delstrekninger kan kategori A brukes, men da etter søknad.
  4. Avsn. 3, tabell 1: Motstand mot slitasje: Krav til micro-Deval-koeffisient er endret fra kategori ’MDE RB Deklarert’ til ’MDE RB 15’.