Overbygning/Ultralydkontroll av skinner

< Overbygning

1 Hensikt

Spesifikasjonen beskriver objektive krav til enheten slik at leverandøren kan levere ultralydkontroll av skinner i samsvar med Bane NORs forventninger.

2 Omfang

Denne spesifikasjonen gjelder for ultralydkontroll av skinner med selvgående målevogn i Bane NORs spor.

3 Krav til ultralydutstyr

3.1 Søkere

Kontrollen skal utføres med følgende minimumsoppstilling for hver skinnestreng:

  • 1 normalsøker (00) for deteksjon av horisontale sprekker
  • 4 vinkelsøkere (65 - 750) for deteksjon av tverrsprekker i skinnehodet
  • 1-2 stk vinkelsøkere for deteksjon av langsgående vertikale sprekker
  • 2 vinkelsøkere (30 – 400) for deteksjon av laskehullsprekker

3.1.1 Kontrollområde

Figur 1 angir det område av tverrprofilet som søkerne minst skal avsøke.

Figur 1: Avsøkingsområde

Vinkelsøkere for tverrsprekker skal avsøke min. 70 % av skinnehodets tverrsnittsareal.

3.1.2 Sentrering av søkere

Målevognen skal ha automatisk innretning som sikrer at søkerne har korrekt posisjon i forhold til skinnens kjøreflate og skinnens langsgående midtlinje.

3.2 Kalibrering / akseptansetest

  • Hvert år før testkjøring og etter avsluttet test skal kalibrering av søkere og instrumenter kontrolleres ved et kalibreringsspor som inneholder feil i henhold til avsnitt Kalibreringsspor.
  • Kontrollhastigheten skal tilsvare planlagt kontrollhastighet ved testing i Bane NOR sine spor.
  • Resultatet av min. 4 påfølgende testkjøringer gjennom kalibreringssporet skal korrespondere med størrelse, type og lokalisering av referansefeilene.
  • Det skal være utarbeidet prosedyrer for daglig kalibrering av søkere og instrumenter.
  • Leverandøren skal gjennomføre kalibrering i henhold til disse prosedyrene umiddelbart før hvert kontrollskift, ved endring av system og utskifting av komponenter.

3.2.1 Kalibreringsspor

  • Kalibreringsspor som skal benyttes skal inneholde kunstige skinnefeil i form av sylinderborrede hull (CBH) og flatbunnsborrede hull FBH med ulik plassering i skinnens tverrsnitt.
  • De kunstige feilene skal være jevnt fordelt på begge skinnestrenger.
  • Kalibreringssporet skal ha en lengde på min. 50 meter.

Kalibreringssporet skal inneholde minimum følgende hull for hver skinnestreng:

Tabell 1: Kalibreringsspor

Antall Hulltype Maks diameter Orientering Plassering
6 CBH 6 mm Vinkelrett på lengdeakse Skinnehodet 10–30 mm fra skinnetopp
2 CBH 6 mm Vinkelrett på lengdeakse Skinnesteg 50–120 mm fra skinnetopp
2 FBH 5 mm I skinnens senterlinje 10 – 20 mm fra skinnetopp
1 FBH 5 mm 700 på vertikalakse i skinnens lengderetning Maks 15 mm horisontalavstand fra kjørekant / 10–20 mm vertikalavstand fra skinnetopp
2 FBH 10 mm 700 på vertikalakse i skinnens lengderetning I skinnens senterlinje 10 – 20 mm fra skinnetopp
2 FBH 10 mm 700 på vertikalakse i skinnens lengderetning Maks 15 mm horisontalavst. fra kjørekant / 10–20 mm vertikalavst. fra skinnetopp

Kalibreringsspor med virkelige skinnefeil kan også aksepteres dersom feilenes antall, størrelse og plassering er i samsvar med Tabell 1

3.3 Krav til utstyr ved forskjellig sporstandard

3.3.1 Skinneprofiler

Skinneprofiler gitt i Tabell 2 skal kunne kontrolleres (iht. EN EN 13674-1 og Bane NOR Teknisk regelverk - Vedlegg Skinneprofiler)

Tabell 2: Skinneprofiler

Skinneprofil Høyde (mm)
35 kg 133
NSB40 139
S41 138
49E1 149
54E3 154
54E1 159
54E2 161
60E1 172
S64 172

3.3.2 Slitasje

  • Utstyret skal kunne kontrollere skinneprofiler med sideslitasje opp til 16 mm
  • Sideslitasjen måles 15 mm under skjæringspunktet mellom slitasjeprofilet og skinnens vertikalakse.
Figur 2: Sideslitasje

3.3.3 Sporvidde

Utstyret skal kunne kontrollere skinner i spor med sporvidde opp til 1470 mm.

3.3.4 Sporveksler

Ved testkjøring gjennom sporveksler forventes tilfredsstillende måleresultater for hele sporvekselen med følgende unntak:

  • Område av sporvekseltunger som ikke har full skinnehodebredde
  • Område av skinnekryss 3 meter før og etter fysisk krysspiss

3.3.5 Rifler og bølger

Avsøkningen skal ikke påvirkes av ujevnheter i skinnens lengdeprofil innenfor verdier gitt i Tabell 3:

Tabell 3: Rifler og bølger

Bølgelengde Maks. høydeforskjell
80 mm 0,5 mm
80 - 300 mm 1,2 mm

3.3.6 Skjøter

  • Utstyret skal kunne kontrollere lasket spor med kontrollhastighet angitt i kapittel E – Beskrivelse.
  • Med lasket spor menes her spor med gjennomsnittlig avstand mellom hver lasket skjøt ned til 15 meter (beregnet over 1000 meter).
  • Målevognen skal ha utstyr for å detektere lasker i sporet automatisk.

3.4 Deteksjonspålitelighet

  • Under kontroll av Bane NORs spor skal målevognen detektere og rapportere min. 80% av de skinnefeil som finnes i sporet og som faller inn under feilgruppe 0,1 eller 2 iht. Feilgrupper.
  • Deteksjonspålitelighet verifiseres gjennom stikkprøvekontroll av utvalgte strekninger med manuelt utstyr.

3.5 Treffprosent (“Hitrate”)

Minimum 70 % av rapporterte mulige feilpunkter skal kunne verifiseres. Treffprosent verifiseres gjennom etterkontroll med manuelt utstyr.

4 Klassifisering av feilindikasjoner

4.1 Feiltype

Feilindikasjoner skal klassifiseres med kode i henhold til UIC 712 - ”Håndbok for skinnefeil”

4.2 Feilgrupper

Feil som detekteres skal klassifiseres i 3 grupper i henhold til Feilgruppe 1 og Feilgruppe 2. I tillegg skal det klassifiseres i hvilket objekt feilen befinner seg i iht. Klassifisering av objekt.

4.2.1 Feilgruppe 0

Følgende feil skal klassifiseres til feilgruppe 0

  • Skinner med brudd, dvs skinner som har delt seg i to eller flere deler, eller skinner hvor et bruddstykke har løsnet slik at minst 50 mm av kjøreflaten mangler i en dybde av minst 10 mm
  • Vertikale sprekker som går gjennom hele skinnehodets høyde
  • Horisontale sprekker som går gjennom hele skinnehodets bredde

4.2.2 Feilgruppe 1

Feil som er angitt i Tabell 4 skal klassifiseres i feilgruppe 1.

Tabell 4: Feilgruppe 1

Beliggenhet Beskrivelse UIC - Klassifisering
Inne på skinne eller ved skinneende Sprekker som går ut til skinnens over eller underkant (kjøreflate eller skinnefotens underside) Se nedenf.
Tverrsprekker i skinnehodet med amp. > FBH 10 mm 111, 211, 471, 481
2 eller flere registrerbare tverrsprekker innenfor 3 sviller 111, 211, 471
Horisontale langsgående sprekker eller overvalsinger som avviker opp i hodet eller ned i foten 112, 212, 1321, 2321, 1322, 139 2322, 239, 236
Synlige eller usynlige fotsprekker med lengde > 100 mm 153, 253
Ved skinneende Synlige eller usynlige horisontale sprekker i hodet eller steget med lengde > 100 mm 112, 1321, 1322, 139
Vertikale langsgående sprekker i hodet eller steget med lengde > 100 mm 113, 133
Sprekker fra laskehull som går ut i hodet eller foten 135
Inne på skinne Synlige vertikale langsgående feil i hodet eller steget med lengde > 100 mm samt usynlige med lengde > 500 mm 213, 233
Tverrfeil i sveiser med amp. FBH > 10 mm 411, 4211, 431 4212, 4213, 471, 481
Synlige horisontale sprekker i hodet eller steget med lengde > 200 mm, samt usynlige med lengde > 1000 mm 212, 2321, 412, 2322, 239, 432, 422
Synlige furer på kjøreflaten med lengde > 500 mm 2212

4.2.3 Feilgruppe 2

Feil som er angitt i Tabell 5 skal klassifiseres i feilgruppe 2.

Tabell 5: Feilgruppe 1

Beliggenhet Beskrivelse UIC - Klassifisering
Inne på skinne eller ved skinneende Tverrsprekker i skinnehodet med amplitude FBH 5mm - FBH10 mm 111, 211, 411, 471, 481
Synlige eller usynlige sprekker fra laskehull 135, 235
Ved skinneende Horisontale sprekker i hodet eller steget med lengde 50 - 100 mm 112, 1321, 1322, 139
Synlige furer på kjøreflaten med lengde over 50 mm 1212, 1211, 122, 1221, 124, 1222, 1251, 1252, 472
Vertikale langsgående sprekker i hodet eller steget med lengde 50 - 100 mm 113, 133
Indikasjoner fra normalsøkeren med lengde over 250 mm
Inne på skinne Sprekker i steget som går opp til underkant av skinnehodet eller ned til skinnefoten 236
Horisontale sprekker i hodet eller steget med lengde 50 - 200 mm, eller usynlige med lengde 200 - 1000 mm 212, 2321, 2322, 239, 412, 422, 432
Synlige feil på kjøreflaten med lengde 50 - 500 mm 2212, 2211, 2221, 2222, 224, 2251, 2252, 472
Synlige vertikale langsgående sprekker i hodet eller steget med lengde 50 -100 mm samt usynlige med lengde 250 - 500 mm 213, 233

4.3 Klassifisering av objekt

Det skal angis i hvilket av de følgende objekter feilen befinner seg i med koder for følgende objekter:

  • inne på skinne
  • aluminiotermisk skjøtsveis
  • elektrisk motstandssveis
  • skjøtsveis med elektrisk lysbue
  • lasket skjøt
  • isolert skjøt
  • glideskjøt
  • skinnekryss
  • tunge
  • sporkryss

5 Rapportering

Feilindikeringer som kommer inn under feilgruppe 0, 1 eller 2 skal rapporteres. Følgende rapporter skal leveres for hvert skift:

  • Skiftrapport
  • Måleresultater - alle feilindikeringer skal lastes opp til Bane NORs server iht dataimport spesifikasjon gitt i kapittel E, Data Import Format

5.1 Måleresultater -elektronisk rapportering

For hvert enkelt feilpunkt skal leverandøren samle og sende følgende data til Bane NORs server:

  • banenummer
  • km
  • gps koordinater
  • skinnestreng (høyre el. venstre med stigende km)
  • avstand fra markeringsobjekt (bru, sporveksel, km-merke, etc.)
  • feilgruppe
  • feilkode iht. UIC 712
  • angivelse av søker(e) som har detektert feilen
  • feilens lengde i skinnens lengderetning (mm)
  • angivelse av dybde ved start og slutt av feilen (mm fra skinnetopp)
  • angivelse av amplitude ved tverrsprekker
  • grafisk presentasjon av feilen (B-scan bilde)
  • evt. kommentarer

Fullstendig spesifikasjon av data som skal sendes Bane NORs server er gitt i kapittel E, Data Import Format

5.2 Krav til nøyaktighet - posisjonering av feilpunkt

Plassering av feilene skal angis på rapportene med en nøyaktighet av maks. ± 1 m. fra virkelig feilsted.

5.3 Tidsfrist for rapportering

Alle feilpunkter skal være lastet opp til Bane NORs server senest 48 timer etter at en strekning er kontrollert.

5.4 Merking av feil i sporet

Feil som klassifiseres i feilgruppe 1 iht. avsnitt 4.2 skal merkes med hvit maling på skinnen. Avstand mellom merket og feilen skal ikke overstige 1 m.

6 Kvalifikasjonskrav og prosedyre

  • Operatør på målevognen skal være sertifisert til nivå 2 i ultralydtesting i henhold til EN 473 eller tilsvarende.
  • Personell som skal analysere og rapportere resultater skal være sertifisert til nivå 2 i ultralydtesting i henhold til EN 473 eller tilsvarende.
  • Operatører og analysepersonell skal kunne dokumentere opplæring i kontroll av skinner.
  • Leverandøren skal utarbeide en prosedyre (arbeidsinstruksjon) for testing av skinner med målevognen og analysering av måleresultater. Denne prosedyren skal kontrolleres og godkjennes av Bane NOR før testing starter.

7 Referansedokumenter

UIC 712 Handbook of rail defects
EN 473 Non-destructive testing – Qualification of NDT personell
ASNT SN-TC-1A
EN 13674-1 Railway applications – Track – Rails – Part 1:Vignole railway rails 46kg/m and above
Bane NOR Teknisk regelverk - Vedlegg Skinneprofiler

8 Sjekkliste

Kravbeskrivelse Oppfylt (ja/nei) Leverandør-referanser Leverandør-kommentarer
3.1Søkere
3.2Kalibrering / akseptansetest
3.3Krav til utstyr ved forskjellig sporstandard
3.4Deteksjonspålitelighet
3.5 Treffprosent (“Hitrate”)
4.1Feiltype
4.2Feilgruppe
4.3Klassifisering av objekt
5.1Måleresultater -elektronisk rapportering
5.2Krav til nøyaktighet - posisjonering av feilpunkt
5.3Tidsfrist for rapportering
5.4Merking av feil i sporet
6KVALIFIKASJONSKRAV OG PROSEDYRE