Vurderingsartikkel Aluminiotermisk sveiseprosess 0602 2017
Innhold
1 Endringsinformasjon
Fag | Overbygning |
Tittel | Aluminiotermisk sveiseprosess |
Dato | 06.02.2017 |
Utarbeidet av | FT |
Referansedokumenter |
|
2 Vurdering av endring
- Tilføyd krav om at forvarming (med nødvendig gassvarmeutstyr) skal fungere ned til -50C sikrer at sveisemetoder kan anvendes sammen med etablert "kaldt klima" prosedyre
- Tilføyd skinnekvalitet R400HT, og profiler 54E4 og 60E1, sikrer anvendelse på Ofotbanen
- Tilføyd krav til produksjonstesting og kvalitetsmanual muliggjør bedre oppfølging og revisjon.
- Tilføyd krav til transport og lagring sikrer at sveisemateriell ikke blir degradert i tiden mellom produksjon og mottak hos Bane NOR
Øvrige endringer gjelder tilføyelse av skinneprofiler 54E4 og 60E2, samt kvaliteten R400HT for bruk på Ofotbanen.
2.1 R - pålitelighet
- Sikrer høy pålitelighet ved sveising i "kaldt klima"
- Sikrer høy pålitelighet også ved sveising av kvaliteter og profiler på Ofotbanen
2.2 A - tilgjengelighet
Påvirkes ikke av denne endringen
2.3 M - vedlikeholdbarhet
Påvirkes ikke av denne endringen
2.4 S - sikkerhet
- Sikrer god sikkerhet ved sveising i "kaldt klima"
- Sikrer god sikkerhet også ved sveising av kvaliteter og profiler på Ofotbanen
2.5 L - levetid
- Sikrer lang levetid ved sveising i "kaldt klima"
- Sikrer lang levetid også ved sveising av kvaliteter og profiler på Ofotbanen
2.6 Ø - miljø
Påvirkes ikke av denne endringen
2.7 K - kapasitet
Påvirkes ikke av denne endringen
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av spesifikasjon
- EN 13674-1 (2011) Railway applications – Track – Rail – part 1: Flat bottom symmetrical railway rails 46kg/m and above
- EN 14730-1 (2006) Railway applications – Track – Aluminiothermic welding of rails – part 1: Approval of welding processes
3 Utsjekk mot interressenter
3.1 Forsyning
Anskaffelsesstrategi vil ivareta forhold av betydning for Forsyning
3.2 Infrastruktur
Ofotbanen er konsultert i forhold til skinneprofilene 54E4 og 60E2, samt skinnekvaliteten R400HT
3.3 Utbygging
3.4 Trafikk
Ikke relevant
3.5 Bane Energi
Ikke relevant
3.6 Bane Nett
Ikke relevant
3.7 Andre
4 Innstilling fra fagansvarlig
Ny spesifikasjon anbefales