Vurderingsartikkel Skinner 2111 2014

1 Endringsinformasjon

Fag Overbygning
Tittel Skinner
Dato 21.11.2014
Utarbeidet av FT
Referansedokumenter EN 13674-1 Railway applications - Track - Rail - Part 1: Vignole railway rails 46 kg/m and above

EN 14587-1 Railway applications – Track – Flash butt welding of rails – Part 1: New R220, R260, R260Mn and R350HT grade rails in a fixed plant

2 Vurdering av endring

Reduksjon av minimumlengde mellom elektrisk brennstuksveis fra 60 til 40 meter åpner for økt konkurranse. Reduksjonen kan medføre en liten økning i antall brennstuksveis, men dette vil ha svært liten betydning for kvaliteten da en brennstuksveis (i motsetning til en aluminiotermisk sveis) har tilnærmet lik utmattingsfasthet som skinnene. Både geometrisk og mekanisk kvalitet for brennstuksveisene er sikret gjennom henvisning til krav i EN 14587-1

Øvrige endringer gjelder tilføyelse av skinneprofiler 54E4 og 60E2, samt kvaliteten R400HT for bruk på Ofotbanen.

2.1 R - pålitelighet

Bruk av etablerte EN standarder sikrer skinner med høy pålitelighet

2.2 A - tilgjengelighet

Påvirkes ikke av denne endringen

2.3 M - vedlikeholdbarhet

Påvirkes ikke av denne endringen

2.4 S - sikkerhet

PÅvirkes ikke av denne endringen

2.5 L - levetid

Påvirkes ikke i praksis, da brennstuksveis har tilnærmet lik utmattingsfasthet som skinnene

2.6 Ø - miljø

Påvirkes ikke av denne endringen

2.7 K - kapasitet

Påvirkes ikke i praksis, da brennstuksveis har tilnærmet lik utmattingsfasthet som skinnene

2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av spesifikasjon

EN 13674-1 og EN 14587-1

3 Utsjekk mot interressenter

3.1 Forsyning

Anskaffelsesstrategi vil ivareta forhold av betydning for Forsyning

3.2 Bane

Ofotbanen er konsultert i forhold til skinneprofilene 54E4 og 60E2, samt skinnekvaliteten R400HT

3.3 Utbygging

3.4 Trafikk

Ikke relevant

3.5 Bane Energi

Ikke relevant

3.6 Bane Nett

Ikke relevant

3.7 Andre

4 Innstilling fra fagansvarlig

Ny spesifikasjon anbefales