Vurderingsartikkel Skinner 2111 2014
Innhold
1 Endringsinformasjon
Fag | Overbygning |
Tittel | Skinner |
Dato | 21.11.2014 |
Utarbeidet av | FT |
Referansedokumenter | EN 13674-1 Railway applications - Track - Rail - Part 1: Vignole railway rails 46 kg/m and above
EN 14587-1 Railway applications – Track – Flash butt welding of rails – Part 1: New R220, R260, R260Mn and R350HT grade rails in a fixed plant |
2 Vurdering av endring
Reduksjon av minimumlengde mellom elektrisk brennstuksveis fra 60 til 40 meter åpner for økt konkurranse. Reduksjonen kan medføre en liten økning i antall brennstuksveis, men dette vil ha svært liten betydning for kvaliteten da en brennstuksveis (i motsetning til en aluminiotermisk sveis) har tilnærmet lik utmattingsfasthet som skinnene. Både geometrisk og mekanisk kvalitet for brennstuksveisene er sikret gjennom henvisning til krav i EN 14587-1
Øvrige endringer gjelder tilføyelse av skinneprofiler 54E4 og 60E2, samt kvaliteten R400HT for bruk på Ofotbanen.
2.1 R - pålitelighet
Bruk av etablerte EN standarder sikrer skinner med høy pålitelighet
2.2 A - tilgjengelighet
Påvirkes ikke av denne endringen
2.3 M - vedlikeholdbarhet
Påvirkes ikke av denne endringen
2.4 S - sikkerhet
PÅvirkes ikke av denne endringen
2.5 L - levetid
Påvirkes ikke i praksis, da brennstuksveis har tilnærmet lik utmattingsfasthet som skinnene
2.6 Ø - miljø
Påvirkes ikke av denne endringen
2.7 K - kapasitet
Påvirkes ikke i praksis, da brennstuksveis har tilnærmet lik utmattingsfasthet som skinnene
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av spesifikasjon
EN 13674-1 og EN 14587-1
3 Utsjekk mot interressenter
3.1 Forsyning
Anskaffelsesstrategi vil ivareta forhold av betydning for Forsyning
3.2 Bane
Ofotbanen er konsultert i forhold til skinneprofilene 54E4 og 60E2, samt skinnekvaliteten R400HT
3.3 Utbygging
3.4 Trafikk
Ikke relevant
3.5 Bane Energi
Ikke relevant
3.6 Bane Nett
Ikke relevant
3.7 Andre
4 Innstilling fra fagansvarlig
Ny spesifikasjon anbefales