Vurderingsartikkel Sporvekselsviller 13.01 2021
Innhold
1 Endringsinformasjon
Fag | Overbygning |
Tittel | Sporvekselsviller |
Dato | 13.01.2021 |
Utarbeidet av | FT |
Referansedokumenter | Trafikverket - Teknisk kravspecifikation - Leverans av betongsliprar inklusive slipermatta til spårväkslar 60E |
2 Vurdering av endring
- I denne utgaven er spesifikasjonen tilrettelagt med egen kategori for 35 tonn aksellast
- Karakteristiske bøye moment er økt for 35 tonn aksellast. Her er det tatt utgangspunkt i Trafikverkets krav til sviller (som brukes på svensk side av malmbanen)
- Åpner for større tverrsnitt på svillene
2.1 R - pålitelighet
- Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig kapasitet for 35 tonn aksellast.
2.2 A - tilgjengelighet
Påvirkes ikke av denne endringen
2.3 M - vedlikeholdbarhet
Endringen vil ikke påvirke vedlikeholdbarhet.
2.4 S - sikkerhet
- Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig motstand mot sprekker/brudd for 35 tonn aksellast.
2.5 L - levetid
- Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig levetid for 35 tonn aksellast.
2.6 Ø - miljø
- Endringen sikrer lang levetid for bruk i spor med 35 t aksellast, noe som er gunstig med tanke på miljøpåvirkning.
2.7 K - kapasitet
- Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig kapasitet for 35 tonn aksellast.
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av spesifikasjon
Trafikverket - Teknisk kravspecifikation - Leverans av betongsliprar inklusive slipermatta til spårväkslar 60E
3 Utsjekk mot interressenter
3.1 Anskaffelser
Anskaffelsesstrategi vil ivareta forhold av betydning for Forsyning
3.2 Drift&Teknologi
3.3 Utbygging
3.4 Trafikk
Ikke relevant
3.5 Bane Energi
3.6 Bane Nett
3.7 Andre
4 Innstilling fra fagansvarlig
Ny spesifikasjon anbefales