Vurderingsartikkel Sporvekselsviller 13.01 2021

1 Endringsinformasjon

Fag Overbygning
Tittel Sporvekselsviller
Dato 13.01.2021
Utarbeidet av FT
Referansedokumenter Trafikverket - Teknisk kravspecifikation - Leverans av betongsliprar inklusive slipermatta til spårväkslar 60E

2 Vurdering av endring

  • I denne utgaven er spesifikasjonen tilrettelagt med egen kategori for 35 tonn aksellast
    • Karakteristiske bøye moment er økt for 35 tonn aksellast. Her er det tatt utgangspunkt i Trafikverkets krav til sviller (som brukes på svensk side av malmbanen)
    • Åpner for større tverrsnitt på svillene

2.1 R - pålitelighet

  • Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig kapasitet for 35 tonn aksellast.

2.2 A - tilgjengelighet

Påvirkes ikke av denne endringen

2.3 M - vedlikeholdbarhet

Endringen vil ikke påvirke vedlikeholdbarhet.

2.4 S - sikkerhet

  • Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig motstand mot sprekker/brudd for 35 tonn aksellast.

2.5 L - levetid

  • Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig levetid for 35 tonn aksellast.

2.6 Ø - miljø

  • Endringen sikrer lang levetid for bruk i spor med 35 t aksellast, noe som er gunstig med tanke på miljøpåvirkning.

2.7 K - kapasitet

  • Bruk av samme krav til bøyemomenter som Trafikverket sikrer sviller med tilstrekkelig kapasitet for 35 tonn aksellast.


2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av spesifikasjon

Trafikverket - Teknisk kravspecifikation - Leverans av betongsliprar inklusive slipermatta til spårväkslar 60E

3 Utsjekk mot interressenter

3.1 Anskaffelser

Anskaffelsesstrategi vil ivareta forhold av betydning for Forsyning

3.2 Drift&Teknologi

3.3 Utbygging

3.4 Trafikk

Ikke relevant

3.5 Bane Energi

3.6 Bane Nett

3.7 Andre

4 Innstilling fra fagansvarlig

Ny spesifikasjon anbefales