Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2013/10/31 13:40] jcs |
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2013/10/31 14:59] jcs |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | | Eier av læreplanen | Teknologidirektør | | + | ^ Eier av læreplanen | Teknologidirektør | |
- | | Utarbeidet av | Teknologi | + | ^ Utarbeidet av | Teknologi |
- | | Kompetansekrav | + | ^ Kompetansekrav |
- | | Kurs: Bestått Repetisjonskurs banemontør/ | + | | ::: | Kurs: Bestått Repetisjonskurs banemontør/ |
- | | Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse iht. FOR 2002-12-18 nr. 1678 (Helsekravforskriften, | + | | ::: | Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse iht. FOR 2002-12-18 nr. 1678 (Helsekravforskriften, |
- | |Kompetansenivå: | + | | ::: | Kompetansenivå: |
- | | Agressokode | Eksamenskode teorieksamen: | + | ^ Agressokode | Eksamenskode teorieksamen: |
- | | | Kurskode: Repetisjonskurs banemontør/ | + | | ::: | Kurskode: Repetisjonskurs banemontør/ |
- | | Kurslengde/ | + | ^ Kurslengde/ |
- | | Målgruppe | Banemontører/ | + | ^ Målgruppe | Banemontører/ |
- | | Krav til forkunnskaper | Ett av følgende: 1) Fagbrev for banereparatør | + | ^ Krav til forkunnskaper | Ett av følgende: 1) Fagbrev for banereparatør |
- | | Innlæringsmål | Kompetansemål: | + | |
+ | ====== Innlæringsmål ====== | ||
+ | |||
+ | **Kompetansemål: | ||
+ | |||
+ | Repetisjon av aktuelle emner innenfor: | ||
+ | |||
+ | * HMS | ||
+ | * Kjenne til verneutstyr som kreves til aktuell arbeidsoppgave | ||
+ | * Kunne utføre “Sikker jobb-analyse” for aktuell jobb | ||
+ | * Sporets underbygning | ||
+ | * Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, | ||
+ | * Ha innsikt i hvordan de enkelte årstider og klima påvirker under- og overbygningens tilstand | ||
+ | * Kjennskap til frostsikring | ||
+ | * Sporets trasé | ||
+ | * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, | ||
+ | * Kunne bedømme sporets tilstand for trafikk og kunne tolke resultater fra sporgeometrimålinger (f. eks. vindskjevhet, | ||
+ | * Kunne benytte måleinstrumenter for å gjennomføre kontroll av sporets komponenter og geometri (eks. bruke spormål/ | ||
+ | * Sporets overbygning | ||
+ | * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging | ||
+ | * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast) | ||
+ | * Sporveksler | ||
+ | * Kunne vite om de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser, | ||
+ | * Helsveist spor | ||
+ | * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet | ||
+ | * Bedømme når hastighet må settes ned pga. sporets tilstand | ||
+ | * Kunne gjennomføre utbedring av skinnebrudd | ||
+ | * Kunne gjennomføre utbedring av solslyng | ||
+ | * Dokumentasjon | ||
+ | * Skal kunne kontrollere at all nødvendig dokumentasjon er korrekt utfylt før trafikk settes på sporet etter arbeid | ||
+ | * Anlegg langs sporet | ||
+ | * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel | ||
+ | * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger | ||
+ | * Digitale verktøy | ||
+ | * Kunne anvende bedriftens digitale verktøy som benyttes i arbeidet | ||
+ | * Kunne anvende Jernbaneverkets tekniske regelverk | ||