lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2013/10/31 15:19]
jcs
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2024/06/21 15:11]
jcs [Prinsipper for prøving/eksamen]
Linje 1: Linje 1:
 +====== Læreplan: Godkjenner av spor ======
 +
 ===== Eier av læreplanen ===== ===== Eier av læreplanen =====
  
-Teknologidirektør +Bane NOR,  Teknisk regelverk og elkraftsystem
 ===== Utarbeidet av ===== ===== Utarbeidet av =====
  
-Teknologi+Bane NOR, Teknisk regelverk og elkraftsystem 
  
 ===== Kompetansekrav ===== ===== Kompetansekrav =====
  
-Utdannelse: Fagbrev som banemontør/-reparatør+Utdannelse: Fagbrev som banemontør eller bestått eksamen i jernbaneteknikk på bachelor/master-nivå. I tillegg kreves bestått teoretisk og praktisk prøve for godkjenning av spor.
  
  
-Kurs: Bestått Repetisjonskurs banemontør/-reparatør hvert 3. år+Kompetansen opprettholdes ved bestått repetisjonskurs for banemontører hvert 3. år.
  
  
-Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse iht. FOR 2002-12-18 nr1678 (Helsekravforskriften, jernbanepersonell)+Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse etter § 2-5 i Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog med unntak av krav til fargesans. 
 +===== Kompetansenivå =====
  
 +Nivå 3: Baneteknikk
  
-Kompetansenivå: Nivå 3: Baneteknikk+===== Kurs- og sertifiseringskode =====
  
-===== Agressokode =====+  * Kurskode: 55111 Repetisjonskurs for banemontører 
 +  * Kurskode: XXXXX Praktisk og teoretisk prøve for godkjenning av spor
  
-Eksamenskode teorieksamen: <kode fra Agresso> Godkjenner av spor +^  Funksjon  ^  Sertifiseringskode 
-Kurskode: Repetisjonskurs banemontør/-reparatør+|Godkjenner av spor|  2035  |
  
 ===== Kurslengde/omfang ===== ===== Kurslengde/omfang =====
  
-3 dager inklusiv teoretisk eksamen+Repetisjonskurs for banemontører: 3 dager med avsluttende teoretisk prøve 
 + 
 +Teoretisk og praktisk prøve for godkjenner av spor: 1-2 dager teoretisk og praktisk prøve
  
 ===== Målgruppe ===== ===== Målgruppe =====
  
-Banemontører/-reparatører+Banemontører og personer med utdannelse i jernbaneteknikk på bacheloreller masternivå.
  
 ===== Krav til forkunnskaper ===== ===== Krav til forkunnskaper =====
  
 Ett av følgende: Ett av følgende:
-  - Fagbrev for banereparatør+
   - Fagbrev for banemontør   - Fagbrev for banemontør
 +  - Bachelor eller master i jernbaneteknikk
  
 ===== Innlæringsmål ===== ===== Innlæringsmål =====
  
-**Kompetansemål:** Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor.+**Kompetansemål:** Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor
  
 Repetisjon av aktuelle emner innenfor: Repetisjon av aktuelle emner innenfor:
Linje 50: Linje 58:
   * Sporets underbygning   * Sporets underbygning
     * Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, og ha kunnskap om hvordan underbygningens tilstand påvirker overbygningen     * Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, og ha kunnskap om hvordan underbygningens tilstand påvirker overbygningen
-    * Ha innsikt i hvordan de enkelte årstider og klima påvirker under- og overbygningens tilstand 
-    * Kjennskap til frostsikring 
   * Sporets trasé   * Sporets trasé
     * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, herunder trasé og trasépunkter     * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, herunder trasé og trasépunkter
Linje 60: Linje 66:
     * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast)     * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast)
   * Sporveksler   * Sporveksler
-    * Kunne vite om  de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser, samt utføre målinger +    * Kunne vite om  de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser og utføre målinger 
   * Helsveist spor   * Helsveist spor
     * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet     * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet
Linje 70: Linje 76:
   * Anlegg langs sporet   * Anlegg langs sporet
     * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel     * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel
-    * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger +    * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for planoverganger
-  * Digitale verktøy +
-    * Kunne anvende bedriftens digitale verktøy som benyttes i arbeidet  +
-    * Kunne anvende Jernbaneverkets tekniske regelverk+
  
-**Kunnskapsmål:** Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav, samt avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet.+**Kunnskapsmål:** Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav og avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet.
  
-**Ferdighetsmål:** Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter, samt rette feil.+**Ferdighetsmål:** Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter og rette feil.
  
 ===== Maksimalt antall deltakere ===== ===== Maksimalt antall deltakere =====
Linje 85: Linje 88:
 ===== Kompetansekrav til opplæringspersonell ===== ===== Kompetansekrav til opplæringspersonell =====
  
-Ett av følgende: +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
-  * Fagbrev som banemontør/banereparatør med 5 års erfaring +
-  * Bachelor innen bygg&anlegg med 3 års erfaring innen jernbaneteknikk +
- +
-Instruktører som underviser på kurs i regi av Norsk jernbaneskole må være godkjent i henhold til skolens krav til fagkompetanse, formidlingsevne og pedagogisk forståelse. +
 ===== Prinsipper for prøving/eksamen ===== ===== Prinsipper for prøving/eksamen =====
  
-  * Avsluttende teoretisk eksamen.  Varighet 2 timer, 20 spørsmål (flervalgsoppgaver) +  * Avsluttende teoretisk eksamen. Varighet inntil 2 timer, 20-40 spørsmål 
-  * Krav til bestått: 80 % korrekt besvarelse +  * Avsluttende praktisk eksamen: Varighet inntil 2 timer, prøve som trekkes 
-  * Ved ikke bestått resultat på eksamen kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «Godkjenner av spor». Ny eksamen kan tidligst gjennomføres etter 14 dager+  * Krav til bestått teoretisk eksamen: 80 % korrekt besvarelse 
-  * Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt Repetisjonskurs banemontør gjennomføres +  * Ved ikke bestått resultat på eksamen kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «godkjenner av spor». Ny eksamen kan avlegges etter avtale med kompetansetilbyder
-  * Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk (ikke via nett) +  * Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt repetisjonskurs for banemontører gjennomføres etter avtale med kompetansetilbyder.  
-  * Etter bestått teoretisk eksamen utstedes kursbevis fra Norsk jernbaneskole+  * Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk 
 +  * Etter bestått eksamen utstedes kursbevis fra Bane NOR Jernbaneskolen
  
 ===== Krav til praksis etter endt opplæring ===== ===== Krav til praksis etter endt opplæring =====
- 
 Ingen Ingen
- 
lp_ba/repetisjonskurs_banemontor_-reparator.txt · Sist endret: 2024/06/21 15:11 av jcs