Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2014/06/07 23:09] jcs Godkjent |
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2017/11/14 11:22] jcs [Kurs- og sertifiseringskode] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Læreplan: Repetisjonskurs banemontør/ | ====== Læreplan: Repetisjonskurs banemontør/ | ||
- | |||
===== Eier av læreplanen ===== | ===== Eier av læreplanen ===== | ||
- | Jernbaneverket, Teknologi | + | Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi |
===== Utarbeidet av ===== | ===== Utarbeidet av ===== | ||
- | Jernbaneverket, Teknologi | + | Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi |
===== Kompetansekrav ===== | ===== Kompetansekrav ===== | ||
Linje 15: | Linje 14: | ||
- | Kurs: Bestått | + | Kurs: Bestått |
Linje 21: | Linje 20: | ||
- | Kompetansenivå: Nivå 3: Baneteknikk | + | ===== Kompetansenivå |
- | ===== Agressokode ===== | + | Nivå 3: Baneteknikk |
- | Eksamenskode teorieksamen: | + | ===== Kurs- og sertifiseringskode ===== |
- | Kurskode: | + | Kurskode: |
+ | ^ Funksjon | ||
+ | |Godkjenner av spor| 2035 | | ||
===== Kurslengde/ | ===== Kurslengde/ | ||
Linje 42: | Linje 43: | ||
- Fagbrev for banereparatør | - Fagbrev for banereparatør | ||
- Fagbrev for banemontør | - Fagbrev for banemontør | ||
+ | - Bachelor i jernbaneteknikk | ||
===== Innlæringsmål ===== | ===== Innlæringsmål ===== | ||
- | **Kompetansemål: | + | **Kompetansemål: |
Repetisjon av aktuelle emner innenfor: | Repetisjon av aktuelle emner innenfor: | ||
Linje 54: | Linje 56: | ||
* Sporets underbygning | * Sporets underbygning | ||
* Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, | * Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, | ||
- | * Ha innsikt i hvordan de enkelte årstider og klima påvirker under- og overbygningens tilstand | ||
- | * Kjennskap til frostsikring | ||
* Sporets trasé | * Sporets trasé | ||
* Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, | * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, | ||
Linje 64: | Linje 64: | ||
* Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast) | * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast) | ||
* Sporveksler | * Sporveksler | ||
- | * Kunne vite om de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser, samt utføre målinger | + | * Kunne vite om de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser |
* Helsveist spor | * Helsveist spor | ||
* Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet | * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet | ||
Linje 75: | Linje 75: | ||
* Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel | * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel | ||
* Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger | * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger | ||
- | * Digitale verktøy | ||
- | * Kunne anvende bedriftens digitale verktøy som benyttes i arbeidet | ||
- | * Kunne anvende Jernbaneverkets tekniske regelverk | ||
- | **Kunnskapsmål: | + | **Kunnskapsmål: |
- | **Ferdighetsmål: | + | **Ferdighetsmål: |
===== Maksimalt antall deltakere ===== | ===== Maksimalt antall deltakere ===== | ||
Linje 89: | Linje 86: | ||
===== Kompetansekrav til opplæringspersonell ===== | ===== Kompetansekrav til opplæringspersonell ===== | ||
- | Ett av følgende: | + | * Det skal brukes instruktører godkjent |
- | * Fagbrev som banemontør/ | + | |
- | * Bachelor innen bygg& | + | |
- | + | ||
- | Instruktører som underviser på kurs i regi av Norsk jernbaneskole må være godkjent i henhold til skolens krav til fagkompetanse, | + | |
===== Prinsipper for prøving/ | ===== Prinsipper for prøving/ | ||
Linje 105: | Linje 97: | ||
===== Krav til praksis etter endt opplæring ===== | ===== Krav til praksis etter endt opplæring ===== | ||
- | |||
Ingen | Ingen |