lp_ba:start

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_ba:start [2020/10/05 15:43]
jcs File build by odt2dw plugin from filehelsveist.odt
lp_ba:start [2020/10/05 15:49]
jcs [Innlæringsmål]
Linje 1: Linje 1:
-====== helsveist ======+====== Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor ======
 <sub>{{helsveist.odt|Original file}}</sub> <sub>{{helsveist.odt|Original file}}</sub>
  
 |Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor\\ ====== - Eier av læreplanen ====== |Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor\\ ====== - Eier av læreplanen ======
  
-Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, Sporteknikk (dette er ikke helt avklart ennå)\\ ====== - Utarbeidet av  ======+Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, Sporteknikk (dette er ikke helt avklart ennå)\\ 
 + ====== - Utarbeidet av  ======
  
 Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, Sporteknikk\\ ====== - Kompetansekrav ====== Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, Sporteknikk\\ ====== - Kompetansekrav ======
Linje 16: Linje 17:
 Kurset er rettet mot de som planlegger, bestiller eller utfører arbeid som påvirker sporets stabilitet.\\ ====== - Krav til forkunnskaper ====== Kurset er rettet mot de som planlegger, bestiller eller utfører arbeid som påvirker sporets stabilitet.\\ ====== - Krav til forkunnskaper ======
  
-Det kreves ingen forkunnskaper for å melde seg på kurset.\\ ====== - Innlæringsmål  ======+Det kreves ingen forkunnskaper for å melde seg på kurset.\\  
 +====== - Innlæringsmål  ======
  
-**Hovedmål**\\ ● Deltakerne får en grunnleggende forståelse av hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider.\\ **Delmål**\\ **● **Deltakerne får generelt kunnskap om over- og underbygning (overbygningskomponenter, elementer i underbygningen). \\ ● Forstå hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre.\\ ● Kjenne til de faktorene som kan forårsake store krefter i et helsveist spor.\\ ● Forstå temperaturens betydning for sporstabilitet og trykk- og strekkspenninger som oppstår under temperaturendringer. \\ ● Kjenne til Bane NORs tekniske regelverk i forbindelse med nøytralisering av helsveit spor.\\ ● Kjenne til prinsipper for sporbeliggenhet og sporbeliggenhetskontroll.\\ ● Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider. \\ ● Kjenne til forskjellige hastighetsreduksjoner etter endt arbeid.\\ ● Kjenne til formålet med kontrollplanen og kunnskap om oppgavene som skal utføres dokumentert i en kontrollplan.\\ ====== - Maksimalt antall deltakere ======+**Hovedmål** 
 +  * Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider.  
 + 
 +**Delmål** 
 +  Kjenne til over- og underbygning (overbygningskomponenter, elementer i underbygningen). 
 +  * Forstå hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre. 
 +  * Kjenne til de faktorene som kan forårsake store krefter i et helsveist spor. 
 +  * Forstå temperaturens betydning for sporstabilitet og trykk- og strekkspenninger som oppstår under temperaturendringer.  
 +  * Kjenne til Bane NORs tekniske regelverk i forbindelse med nøytralisering av helsveit spor.  
 +  * Kjenne til prinsipper for sporbeliggenhet og sporbeliggenhetskontroll. 
 +  * Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider.  
 +  * Kjenne til forskjellige hastighetsreduksjoner etter endt arbeid. 
 +  * Kjenne til formålet med kontrollplanen og kunnskap om oppgavene som skal utføres dokumentert i en kontrollplan. 
 + ====== - Maksimalt antall deltakere ======
  
 20 deltakere\\ ====== - Kompetansekrav til opplæringspersonell  ====== 20 deltakere\\ ====== - Kompetansekrav til opplæringspersonell  ======
lp_ba/start.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)