lp_ba:start

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_ba:start [2020/10/05 15:43]
jcs File build by odt2dw plugin from filehelsveist.odt
lp_ba:start [2020/10/09 10:37]
fia [Prinsipper for prøving/eksamen]
Linje 1: Linje 1:
-====== helsveist ======+====== Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor ======
 <sub>{{helsveist.odt|Original file}}</sub> <sub>{{helsveist.odt|Original file}}</sub>
  
-|Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor\\ ====== - Eier av læreplanen ======+|Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor
  
-Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, Sporteknikk (dette er ikke helt avklart ennå)\\ ====== - Utarbeidet av  ======+====== - Eier av læreplanen ======
  
-Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, Sporteknikk\\ ====== - Kompetansekrav ======+Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Strategi og utvikling 
  
-Generell studiekompetanse\\ ====== - Eksamenskode ======+====== - Utarbeidet av  ======
  
-Kurskode XXXXX\\ ====== - Kurslengde/omfang ======+Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, Sporteknikk
  
-2 dager teoretisk opplæring\\ ====== - Målgruppe ======+====== - Kompetansekrav ======
  
-Kurset er rettet mot de som planlegger, bestiller eller utfører arbeid som påvirker sporets stabilitet.\\ ====== - Krav til forkunnskaper ======+Generell studiekompetanseRelevant erfaring kan kompensere for formell utdanning.   
 +  
 +====== - Eksamenskode ======
  
-Det kreves ingen forkunnskaper for å melde seg på kurset.\\ ====== - Innlæringsmål  ======+Kurskode XXXXX <WRAP info>Kode vil legges til</WRAP> 
 + ====== - Kurslengde/omfang ======
  
-**Hovedmål**\\ ● Deltakerne får en grunnleggende forståelse av hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider.\\ **Delmål**\\ **● **Deltakerne får generelt kunnskap om over- og underbygning (overbygningskomponenter, elementer i underbygningen). \\ ● Forstå hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre.\\ ● Kjenne til de faktorene som kan forårsake store krefter i et helsveist spor.\\ ● Forstå temperaturens betydning for sporstabilitet og trykk- og strekkspenninger som oppstår under temperaturendringer. \\ ● Kjenne til Bane NORs tekniske regelverk i forbindelse med nøytralisering av helsveit spor.\\ ● Kjenne til prinsipper for sporbeliggenhet og sporbeliggenhetskontroll.\\ ● Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider. \\ ● Kjenne til forskjellige hastighetsreduksjoner etter endt arbeid.\\ ● Kjenne til formålet med kontrollplanen og kunnskap om oppgavene som skal utføres dokumentert i en kontrollplan.\\ ====== - Maksimalt antall deltakere ======+2 dager teoretisk opplæring 
 +  
 +====== - Målgruppe ======
  
-20 deltakere\\ ====== - Kompetansekrav til opplæringspersonell  ======+Planlegger, bestiller eller utfører av arbeid som påvirker sporets stabilitet.
  
-Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende retningslinjer.\\ ====== - Prinsipper for prøving/eksamen ====== 
  
-Skriftlig eksamen. \\ ====== - Krav til praksis etter endt opplæring ====== 
  
-Ingen krav til praksis. \\ |+====== - Innlæringsmål  ====== 
 + 
 +**Hovedmål** 
 +  * Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider.  
 + 
 +**Delmål** 
 +  * Kjenne til over- og underbygning (overbygningskomponenter, elementer i underbygningen). 
 +  * Forstå hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre. 
 +  * Kjenne til de faktorene som kan forårsake store krefter i et helsveist spor. 
 +  * Forstå temperaturens betydning for sporstabilitet og trykk- og strekkspenninger som oppstår under temperaturendringer.  
 +  * Kjenne til Bane NORs tekniske regelverk i forbindelse med nøytralisering av helsveit spor.  
 +  * Kjenne til prinsipper for sporbeliggenhet og sporbeliggenhetskontroll. 
 +  * Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider.  
 +  * Kjenne til forskjellige hastighetsreduksjoner etter endt arbeid. 
 +  * Kjenne til formålet med kontrollplanen og kunnskap om oppgavene som skal utføres dokumentert i en kontrollplan. 
 + ====== - Maksimalt antall deltakere ====== 
 + 
 +20 deltakere 
 + 
 +====== - Kompetansekrav til opplæringspersonell  ====== 
 + 
 +Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht.  [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|gjeldende retningslinjer]]. 
 +  
 +====== - Prinsipper for prøving/eksamen ====== 
 + 
 +Skriftlig eksamen. Krav til bestått eksamen er 40%. Ved ikke bestått eksamen tilbys kandidaten ny eksamen (skriftlig eller muntlig) innen 3 måneder. Ved ikke bestått for andre gangs eksamen må kandidaten ta kurset på nytt.  
 +====== - Krav til praksis etter endt opplæring ====== 
 + 
 +Ingen krav til praksis.
  
  
  
lp_ba/start.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)