Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_ba:start [2020/10/05 15:45] jcs [helsveist] |
lp_ba:start [2020/10/09 10:37] fia [Prinsipper for prøving/eksamen] |
||
---|---|---|---|
Linje 2: | Linje 2: | ||
< | < | ||
- | |Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor\\ ====== - Eier av læreplanen ====== | + | |Læreplan: Sporets stabilitet i helsveist spor |
- | Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, | + | ====== - Eier av læreplanen |
- | ====== - Utarbeidet | + | |
- | Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, | + | Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, |
- | Generell studiekompetanse\\ | + | ====== - Utarbeidet av |
- | Kurskode XXXXX\\ ====== - Kurslengde/ | + | Bane NOR, Drift og teknologi, Teknisk, Overbygning, |
- | 2 dager teoretisk opplæring\\ | + | ====== - Kompetansekrav |
- | Kurset er rettet mot de som planlegger, bestiller eller utfører arbeid som påvirker sporets stabilitet.\\ ====== - Krav til forkunnskaper | + | Generell studiekompetanse. Relevant erfaring kan kompensere for formell utdanning. |
+ | |||
+ | ====== - Eksamenskode | ||
- | Det kreves ingen forkunnskaper for å melde seg på kurset.\\ | + | Kurskode XXXXX <WRAP info> |
+ | ====== - Kurslengde/ | ||
- | **Hovedmål**\\ ● Deltakerne får en grunnleggende forståelse av hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider.\\ **Delmål**\\ **● **Deltakerne får generelt kunnskap om over- og underbygning (overbygningskomponenter, | + | 2 dager teoretisk opplæring |
+ | |||
+ | ====== - Målgruppe | ||
- | 20 deltakere\\ ====== - Kompetansekrav til opplæringspersonell | + | Planlegger, bestiller eller utfører av arbeid som påvirker sporets stabilitet. |
- | Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende retningslinjer.\\ ====== - Prinsipper for prøving/ | ||
- | Skriftlig eksamen. \\ ====== - Krav til praksis etter endt opplæring ====== | ||
- | Ingen krav til praksis. | + | ====== - Innlæringsmål |
+ | |||
+ | **Hovedmål** | ||
+ | * Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider. | ||
+ | |||
+ | **Delmål** | ||
+ | * Kjenne til over- og underbygning (overbygningskomponenter, | ||
+ | * Forstå hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre. | ||
+ | * Kjenne til de faktorene som kan forårsake store krefter i et helsveist spor. | ||
+ | * Forstå temperaturens betydning for sporstabilitet og trykk- og strekkspenninger som oppstår under temperaturendringer. | ||
+ | * Kjenne til Bane NORs tekniske regelverk i forbindelse med nøytralisering av helsveit spor. | ||
+ | * Kjenne til prinsipper for sporbeliggenhet og sporbeliggenhetskontroll. | ||
+ | * Forstå hvorfor stabiliteten påvirkes i sporet under forskjellige arbeider. | ||
+ | * Kjenne til forskjellige hastighetsreduksjoner etter endt arbeid. | ||
+ | * Kjenne til formålet med kontrollplanen og kunnskap om oppgavene som skal utføres dokumentert i en kontrollplan. | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | 20 deltakere | ||
+ | |||
+ | ====== - Kompetansekrav til opplæringspersonell | ||
+ | |||
+ | Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. [[retningslinjer: | ||
+ | |||
+ | ====== - Prinsipper for prøving/ | ||
+ | |||
+ | Skriftlig eksamen. Krav til bestått eksamen er 40%. Ved ikke bestått eksamen tilbys kandidaten ny eksamen (skriftlig eller muntlig) innen 3 måneder. Ved ikke bestått for andre gangs eksamen må kandidaten ta kurset på nytt. | ||
+ | ====== - Krav til praksis etter endt opplæring ====== | ||
+ | |||
+ | Ingen krav til praksis. | ||