Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2017/03/27 09:20] aurora_voje opprettet |
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2021/03/23 14:27] tro_ige |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan fagleder jernbane ====== | ||
+ | ===== Tema: Fagleder jernbane (Revidert 18.12.2017) ===== | ||
+ | |||
+ | **Fagleders jernbanes funksjon og oppgaver** | ||
+ | |||
+ | Fagleder jernbane representerer Bane NOR på ulykkesstedet i dialog med nødetatene. Fagleder jernbane skal koordinere de jernbanefaglige aktiviteter på ulykkesstedet, | ||
+ | |||
+ | Fagleder Jernbane er bemyndiget til å framskaffe nødvendig utstyr og ressurser på Bane NORs vegne. | ||
+ | |||
+ | **Ordning og dekningsgrad** | ||
+ | |||
+ | Alle driftssatte banestrekninger har en etablert ordning med fagleder jernbane, som dekkes av ressurser i ordinær driftsberedskap. En egen ordning er etablert for områdene Oslokorridoren og Øst, der ivaretakelsen av ansvaret løses ved bruk av avklarte ressurser hos både Infrastruktur og Trafikk. | ||
+ | |||
+ | **Utpeking og godkjenning** | ||
+ | |||
+ | Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. | ||
+ | |||
+ | Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, | ||
+ | |||
+ | Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøy, godkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, | ||
+ | |||
+ | Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen. | ||
+ | |||
+ | **Tiltakskort fagleder jernbane****: | ||
+ | |||
+ | **Funksjonskrav**** som går direkte på faglederens oppgaver****: | ||
+ | |||
+ | Spor skal kunne sikres for adkomst for nødetater | ||
+ | |||
+ | **Ytelsesmål****ene som er definert for å møte funksjonskravet****: | ||
+ | |||
+ | ^ **Ytelsesmål**^**Oslo og omegn**^**By, | ||
+ | |YTELSESMÅL: | ||
+ | | - Fagleder jernbane må kunne møte i innsatsleders KO innen X timer etter at denne er varslet: | ||
+ | | - Bane NOR skal kunne stille med bistand til transport av hjelp og utstyr fra valgt beredskapsplass innen X timer etter mottatt varsel om alvorlig hendelse eller jernbaneulykke til Togleder: | ||
+ | |||
+ | __Merk__: Ytelsesmålene over er generiske, og er å anse som minimumskrav. På bane- eller objektnivå kan det etableres strengere ytelsesmål basert på objektets beredskapsanalyse. Også disse ytelsesmålene skal fagledere som går vakt for banestrekningen ha kunnskap om. | ||
+ | |||
+ | **Opplæring** | ||
+ | |||
+ | Tiltakskort for fagleder jernbane ble revidert i 2017 basert på overordnet aktøranalyse. Læreplan og opplæringsplan er revidert på bakgrunn av dette. Alt nytt personell skal derfor innen 2017 ha gjennomgått ny opplæring uavhengig av tidligere gjennomførte kurs. | ||
+ | |||
+ | Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. | ||
+ | |||
+ | Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen. | ||
+ | |||
+ | I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde. | ||
+ | |||
+ | \\ |