Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2017/03/27 11:35] mette_ryghseter |
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2017/09/11 16:33] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan fagleder | + | ===== Fagleder |
=== Utpeking og godkjenning === | === Utpeking og godkjenning === | ||
- | Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. | + | Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. |
- | Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, | + | |
+ | Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, | ||
Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøy, godkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, | Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøy, godkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, | ||
+ | |||
Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen. | Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen. | ||
Linje 11: | Linje 14: | ||
Tiltakskort for fagleder jernbane ble revidert i 2016 basert på overordnet aktøranalyse. Læreplan og opplæringsplan er revidert på bakgrunn av dette. Alt nytt personell skal derfor innen 2017 ha gjennomgått ny opplæring uavhengig av tidligere gjennomførte kurs. | Tiltakskort for fagleder jernbane ble revidert i 2016 basert på overordnet aktøranalyse. Læreplan og opplæringsplan er revidert på bakgrunn av dette. Alt nytt personell skal derfor innen 2017 ha gjennomgått ny opplæring uavhengig av tidligere gjennomførte kurs. | ||
+ | |||
Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. | Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. | ||
+ | |||
Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen. | Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen. | ||
+ | |||
I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde. | I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Læreplan fagleder jernbane ==== | ||
+ | |||
+ | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av Norsk Jernbaneskole. | ||
+ | |||
+ | === Eier av læreplanen === | ||
+ | Bane NOR, Infrastrukturdirektøren | ||
+ | |||
+ | === Utarbeidet av === | ||
+ | Leder sikkerhet og miljø | ||
+ | |||
+ | === Eksamenskode === | ||
+ | |||
+ | Fagleder jernbane 56108 | ||
+ | |||
+ | === Sertifikatkode === | ||
+ | |||
+ | === Kurslengde === | ||
+ | |||
+ | |Grunnkurs med generell beredskapsopplæring: | ||
+ | |El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: |1 dag | | ||
+ | |Repetisjonskurs|2 dager | | ||
+ | |||
+ | === Målgruppe === | ||
+ | |||
+ | Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. | ||
+ | |||
+ | === Betingelse=== | ||
+ | |||
+ | * Kandidaten må være ansatt i Bane NOR | ||
+ | * Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag | ||
+ | * Kandidaten skal være en del av ordinær driftsberedskap | ||
+ | * | ||
+ | === Krav til forkunnskaper === | ||
+ | |||
+ | * Operativ driftserfaring på jernbanen | ||
+ | * Strekningskompetanse | ||
+ | * Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen | ||
+ | * Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV), eller godkjent sikkerhetstjeneste | ||
+ | |||
+ | === Kompetanse etter gjennomført kurs === | ||
+ | |||
+ | Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, | ||
+ | |||
+ | === Godkjenningsperiode === | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år og 2 måneder | ||
+ | |||
+ | * Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), førstehjelp og strekningskunnskap hver 12. måned | ||
+ | |||
+ | === Gjennomføring === | ||
+ | |||
+ | * Teoretisk og praktisk gjennomføring | ||
+ | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | ||
+ | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole | ||
+ | |||
+ | === Eksamen === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | ||
+ | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
+ | |||
+ | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | ||
+ | |||
+ | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
+ | |||
+ | === Kontinuasjon === | ||
+ | |||
+ | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | ||
+ | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
+ | |||
+ | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | ||
+ | |||
+ | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. | ||
+ | |||
+ | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
+ | |||
+ | ==== Krav til instruktører ==== | ||
+ | |||
+ | === Ansatte i BaneNOR === | ||
+ | |||
+ | * Bestått kurs Grunnkurs beredskap | ||
+ | * Bestått kurs Repetisjonskurs beredskap i tråd med etablert krav om intervall | ||
+ | * Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene | ||
+ | * Inngående kjennskap til Bane NORs regime for beredskap | ||
+ | * Gode pedagogiske evner | ||
+ | |||
+ | === Eksternt instruktørpersonell === | ||
+ | |||
+ | * Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon | ||
+ | * Erfaring fra innsats på skadested | ||
+ | * Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap | ||
+ | |||
+ | ==== Læringsmål ==== | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal forstå: | ||
+ | |||
+ | * sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (KO) | ||
+ | * samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet | ||
+ | * de ulike rollene og organisering på et skadested | ||
+ | * lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver | ||
+ | * hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres | ||
+ | * hovedinnholdet i RID regelverket | ||
+ | * merking av farlig gods | ||
+ | * hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kjenne til: | ||
+ | |||
+ | * hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder | ||
+ | * hovedprinsippene for proaktiv ledelse | ||
+ | * hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser | ||
+ | * granskning av uønskede hendelser | ||
+ | * de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner | ||
+ | * kommunikasjon med media ved ulykker i på jernbanen | ||
+ | * farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes | ||
+ | * fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/ | ||
+ | * normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse | ||
+ | * prinsippene for hvordan et skadested organiseres | ||
+ | * hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger) | ||
+ | |||