Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2017/03/27 12:09] mette_ryghseter |
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Fagleder jernbane ===== | ||
- | |||
- | ==== Utpeking og godkjenning ==== | ||
- | |||
- | Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. | ||
- | | ||
- | Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, | ||
- | |||
- | Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøy, godkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, | ||
- | |||
- | Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen. | ||
- | |||
- | ==== Opplæring ==== | ||
- | |||
- | Tiltakskort for fagleder jernbane ble revidert i 2016 basert på overordnet aktøranalyse. Læreplan og opplæringsplan er revidert på bakgrunn av dette. Alt nytt personell skal derfor innen 2017 ha gjennomgått ny opplæring uavhengig av tidligere gjennomførte kurs. | ||
- | |||
- | Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. | ||
- | |||
- | Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen. | ||
- | |||
- | I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde. | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Læreplan fagleder jernbane ==== | ||
- | |||
- | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av Norsk Jernbaneskole. | ||
- | |||
- | [[https:// | ||
- | |||
- | === Eier av læreplanen === | ||
- | Bane NOR, Infrastrukturdirektøren | ||
- | |||
- | === Utarbeidet av === | ||
- | Leder sikkerhet og miljø | ||
- | |||
- | === Eksamenskode === | ||
- | |||
- | Fagleder jernbane 56108 | ||
- | |||
- | === Sertifikatkode === | ||
- | |||
- | === Kurslengde === | ||
- | |||
- | |Grunnkurs med generell beredskapsopplæring: | ||
- | |El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: |1 dag | | ||
- | |Repetisjonskurs|2 dager | | ||
- | |||
- | === Målgruppe === | ||
- | |||
- | Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. | ||
- | |||
- | === Betingelse=== | ||
- | |||
- | * Kandidaten må være ansatt i Bane NOR | ||
- | * Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag | ||
- | * Kandidaten skal være en del av ordinær driftsvakt | ||
- | |||
- | === Krav til forkunnskaper === | ||
- | |||
- | * Operativ driftserfaring på jernbanen | ||
- | * Strekningskompetanse | ||
- | * Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen | ||
- | * Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV) | ||
- | |||
- | === Kompetanse etter gjennomført kurs === | ||
- | |||
- | Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, | ||
- | |||
- | === Godkjenningsperiode === | ||
- | |||
- | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år og 2 måneder | ||
- | |||
- | * Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), førstehjelp og strekningskunnskap hver 12. måned | ||
- | |||
- | === Gjennomføring === | ||
- | |||
- | * Teoretisk og praktisk gjennomføring | ||
- | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | ||
- | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole | ||
- | |||
- | === Eksamen === | ||
- | |||
- | |||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |||
- | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | ||
- | |||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
- | |||
- | === Kontinuasjon === | ||
- | |||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |||
- | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | ||
- | |||
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. | ||
- | |||
- | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
- | |||
- | ==== Krav til instruktører ==== | ||
- | |||
- | === Ansatte i BaneNOR === | ||
- | |||
- | * Bestått kurs Grunnkurs beredskap | ||
- | * Bestått kurs Repetisjonskurs beredskap i tråd med etablert krav om intervall | ||
- | * Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene | ||
- | * Inngående kjennskap til Bane NORs regime for beredskap | ||
- | * Gode pedagogiske evner | ||
- | |||
- | === Eksternt instruktørpersonell === | ||
- | |||
- | * Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon | ||
- | * Erfaring fra innsats på skadested | ||
- | * Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap | ||
- | |||
- | ==== Læringsmål ==== | ||
- | |||
- | Kandidaten skal forstå: | ||
- | |||
- | * sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (KO) | ||
- | * samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet | ||
- | * de ulike rollene og organisering på et skadested | ||
- | * lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver | ||
- | * hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres | ||
- | * hovedinnholdet i RID regelverket | ||
- | * merking av farlig gods | ||
- | * hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last | ||
- | |||
- | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | |||
- | * hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder | ||
- | * hovedprinsippene for proaktiv ledelse | ||
- | * hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser | ||
- | * granskning av uønskede hendelser | ||
- | * de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner | ||
- | * kommunikasjon med media ved ulykker i på jernbanen | ||
- | * farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes | ||
- | * fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/ | ||
- | * normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse | ||
- | * prinsippene for hvordan et skadested organiseres | ||
- | * hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger) | ||
- | |||