lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning [2023/02/16 08:31]
andlis [Gjennomføring]
lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning [2024/04/24 14:23]
andlis [Gjennomføring]
Linje 2: Linje 2:
  
 Læreplanen gjelder for personell bemyndiget som leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE). Læreplanen gjelder for personell bemyndiget som leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).
 +
 Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.  Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. 
  
 ===== Eier av læreplanen ===== ===== Eier av læreplanen =====
  
-Driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF +Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR  
  
 ===== Utarbeidet av ===== ===== Utarbeidet av =====
  
-Rådgiver for driftsleder +Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig
  
-===== Eksamenskode =====+===== Kurskode =====
  
 Kommer (opplæring under utarbeidelse)  Kommer (opplæring under utarbeidelse) 
Linje 18: Linje 19:
 ===== Sertifikatkode ===== ===== Sertifikatkode =====
  
-Elsikkerhetskort kode: +Etter endt opplæring bemyndiges kursdeltager, bemyndigelse dokumenteres ved utstedelse av elsikkerhetskort med kode:  
   * 2438 Leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning    * 2438 Leder for elsikkerhet (LFS) ved brann og redning 
  
 ===== Kurslengde ===== ===== Kurslengde =====
  
-Grunnkurs1 dag+Kurs2 til 4 timer. 
 + 
 +Tilpasses det lokale brann og redningsetat.  
  
 ===== Maks antall deltakere ===== ===== Maks antall deltakere =====
  
-Grunnkurs: 20 deltakere +Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
  
 ===== Målgruppe ===== ===== Målgruppe =====
Linje 40: Linje 45:
 ===== Krav til instruktørpersonell ===== ===== Krav til instruktørpersonell =====
  
-  * Instruktør skal ha kvalifikasjoner iht. FEK §6 og/eller 7 +Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. 
-  * Være oppdatert på relevante lover, forskrifter, normer og instrukser +
-  * Være godkjent iht. Bane NOR Jernbaneskolens interne retningslinjer+
  
-Krav til deltagers forkunnskaper+Se retningslinjer her: [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]] 
 + 
 +===== Krav til deltagers forkunnskaper =====
  
   * Må beherske norsk skriftlig og muntlig    * Må beherske norsk skriftlig og muntlig 
-  * gjennomgått bedriftsintern opplæring som brann og redningspersonell +  * gjennomgått bedriftsintern opplæring som utrykningspersonell (ambulanse, politi, brann og redning evt. annet om ønskelig)
  
 ===== Gjennomføring =====  ===== Gjennomføring ===== 
      
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
 +
 +Kursarrangør utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse. 
 +
 +Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør iht. 
 +[[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]], deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig(e). 
 +
 +Opplæringen skjer med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur. 
 +
 +Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og case-oppgaver med fokus på tidligere hendelser.
 +
 Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk øvelse i redningsoppdrag med tilhørende tiltakskort STY-605519 Tiltakskort ved redningsoppdrag.  Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk øvelse i redningsoppdrag med tilhørende tiltakskort STY-605519 Tiltakskort ved redningsoppdrag. 
  
   * Teoriopplæring skal gjennomføres årlig eller oftere ved behov.    * Teoriopplæring skal gjennomføres årlig eller oftere ved behov. 
 +  * Teoriopplæring oppfyller krav om årlig repetisjon av FSE.
   * Praktisk øvelse skal gjennomgås minimum hvert femte år eller oftere om det vurderes som nødvendig.     * Praktisk øvelse skal gjennomgås minimum hvert femte år eller oftere om det vurderes som nødvendig.  
  
-===== Eksamen =====+===== Sluttest =====
  
-Det stilles ikke krav til eksamen+Det stilles ikke krav til avsluttende test
  
 ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== ===== Kompetanse etter gjennomført kurs =====
 +
 +Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet.
 +
 +==== Læringsutbytte ====
  
 Opplæringen har som mål å gi brann og redningsetaten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for redningsoppdrag langs Bane NORs infrastruktur og at dette gjennomføres på en sikker og effektiv måte.  Opplæringen har som mål å gi brann og redningsetaten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for redningsoppdrag langs Bane NORs infrastruktur og at dette gjennomføres på en sikker og effektiv måte. 
Linje 66: Linje 87:
 Opplæringen skal gi redningsetaten gode kunnskaper innen elsikkerhet og trafikksikkerhet, samt ferdigheter og holdninger tilstrekkelig for å vurdere risiko og konsekvenser ved oppdrag i og ved Bane NOR sitt elektriske høyspenningsanlegg.  Opplæringen skal gi redningsetaten gode kunnskaper innen elsikkerhet og trafikksikkerhet, samt ferdigheter og holdninger tilstrekkelig for å vurdere risiko og konsekvenser ved oppdrag i og ved Bane NOR sitt elektriske høyspenningsanlegg. 
  
-Opplæringen gir grunnlag for å gjennomføre redningsoppdrag. Etter endt opplæring skal etatene ha kunnskaperferdigheter og kompetanse som konkretiseres følgende innlæringsmål: +**Kunnskaper** 
 + 
 +Etter endt opplæringen skal kursdeltaker: 
 + 
 +  * Forstå hensikten med elsikkerhetsopplæringen 
 +  * Forstå og kjenne til elektriske farer ved utførelse av redningsoppdrag på eller nær ved Bane NORs elektriske anlegg 
 +  * Forstå Bane NORs organisering av elsikkerhetsansvaret 
 +  * Forstå elsikkerhetsansvaret vedkommende påtar seg ved å inneha en sikkerhetsfunksjon 
 + 
 +**Ferdigheter** 
 + 
 +Etter endt opplæringen skal kursdeltaker: 
 + 
 +  * Kunne kommunisere med Bane NORs togleder og leder for kobling (LFK) 
 +  * Kunne vurdere mulig risiko ved et redningsoppdrag 
 +  * Kunne bruke tiltakskort for å ivareta elsikkerheten ved redningsoppdrag 
 +  * Kunne velge arbeidsmetode og velge barrierer ihtFSE 
 +  * Kunne ivareta sikkerheten ved arbeide på et frakoblet anlegg iht. FSE 
 +  * Kunne gjennomføre en frakobling i samarbeid med leder for kobling (LFK) og etablere sikkerhetstiltak mot innkobling 
 +  * Kunne ivareta sikkerheten ved arbeide på eller nær ved et elektrisk anlegg iht. FSE 
 +  * Kunne samhandle mellom andre redningsetater som politi og helse, koordinere aktiviteter med togledere, togekspeditører og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse  
 +  * Kunne være skikket til å instruere eget redningspersonell   
 +  * Kunne vurdere ytre påvirkninger og handle forsvarlig 
 +  * Kunne Bane NORs varslingsrutiner 
 + 
 +**Generell kompetanse** 
 + 
 +Etter endt opplæringen skal kursdeltaker: 
 + 
 +  * Kjenne til hvordan adgang til sporet blir tildelt av togleder  
 +  * Kjenne til at de ikke har tillatelse til å gjennomføre en innkobling ved redningsaksjondenne handlingen utføres av Bane NOR    
 +  * Kjenne til rutiner for rapportering og innmelding av hendelser Bane NOR 
 +  * Kjenne til krav om repetisjon av teoretisk opplæring og praktisk øvelse 
 +  * Kjenne til bruk og vedlikehold av elsikkerhetskort og bemyndigelse utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF 
 +  * Kjenne til at kommunikasjon skal forgå direkte mellom togleder og leder for kobling, samt person som skal utpekes som leder for elsikkerhet  
 +  * Kjenne til instruks for leder for elsikkerhet (LFS) STY-605351 med tilhørende tiltakskort 
 +  * Kjenne til funksjonen fagleder jernbane (se egen læreplan)
  
-**Innlæringsmål for kunnskaper**  
  
-  * redningspersonell skal kunne kommunisere med Bane NORs togleder og leder for kobling (LFK) 
-  * redningspersonell skal kjennet til hvordan adgang til sporet blir tildelt av togleder   
-  * redningspersonell skal kunne gjennomføre en frakobling i samarbeid med leder for kobling (LFK) 
-  * redningspersonell skal kjenne til bruk av tiltakskort  
-  * redningspersonell skal kunne etablere sikkerhetstiltak i henholdt til tiltakskort   
-  * redningspersonell skal være skikket til å instruere eget redningspersonell   
-  * redningspersonell skal være kjent med at de ikke har tillatelse til å gjennomføre en innkobling ved redningsaksjon, denne handlingen utføres av Bane NOR    
-  * redningspersonell skal ha kunnskap om funksjonen fagleder jernbane  
  
-**Innlæringsmål for generell kompetanse**  
  
-  * redningspersonell skal ha kjennskap til jernbanens risikoer og farer som kan oppstå ved hendelser som ulykker, uhell, brann og sikringshendelser  +===== Dokumentasjon =====
-  * redningspersonell skal kunne samhandle mellom andre redningsetater som politi og helse, koordinere aktiviteter med togledere, togekspeditører og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse  +
-  * redningspersonell skal være kjent med at kommunikasjon skal forgå direkte mellom togleder og leder for kobling, samt person som skal utpekes som leder for elsikkerhet +
  
-==== Dokumentasjon ====+Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.
  
-...+Dokumentasjon av gjennomført kurs skal oversendes elkraftsentralen for registrering og utstedelse av bemyndigelseDokumentasjon sendes til elsikkerhetskort@banenor.no 
  
-==== Godkjenningsperiode ====+Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel. 
  
-Teoretisk opplæring skal gjennomføres innenfor 12 måneder iht. FSE.  
-Dokumentasjon for gjennomført opplæring følges opp av Bane NOR.  
  
-Kursdeltaker mottar dokumentasjon for gjennomført kurs og må selv påse lagring av dokumentasjonen.+===== Godkjenningsperiode =====
  
-==== Kontinuasjon ====+Kurskodens gyldighetsperiode er 13 måneder. 
  
-For å opprettholde bemyndigelse som leder for elsikkerhet (LFS) og inneha gyldig bemyndigelse, må kursdeltaker selv påse at repetisjonskurs gjennomføres årlig og innenfor 12 måneder iht. FSE. 
  
  
    
lp_el/leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning.txt · Sist endret: 2024/06/04 09:28 av andlis