lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning [2023/02/16 08:40]
andlis [Kompetanse etter gjennomført kurs]
lp_el:leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning [2023/02/16 09:30]
andlis [Kompetanse etter gjennomført kurs]
Linje 65: Linje 65:
  
 Opplæringen skal gi redningsetaten gode kunnskaper innen elsikkerhet og trafikksikkerhet, samt ferdigheter og holdninger tilstrekkelig for å vurdere risiko og konsekvenser ved oppdrag i og ved Bane NOR sitt elektriske høyspenningsanlegg.  Opplæringen skal gi redningsetaten gode kunnskaper innen elsikkerhet og trafikksikkerhet, samt ferdigheter og holdninger tilstrekkelig for å vurdere risiko og konsekvenser ved oppdrag i og ved Bane NOR sitt elektriske høyspenningsanlegg. 
 +
 +==== Læringsmål ====
  
 Opplæringen gir grunnlag for å gjennomføre redningsoppdrag. Etter endt opplæring skal etatene ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:  Opplæringen gir grunnlag for å gjennomføre redningsoppdrag. Etter endt opplæring skal etatene ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål: 
  
-**Innlæringsmål for kunnskaper** +**Kursdeltager skal etter endt opplæring kunne: ** 
  
   * redningspersonell skal kunne kommunisere med Bane NORs togleder og leder for kobling (LFK)   * redningspersonell skal kunne kommunisere med Bane NORs togleder og leder for kobling (LFK)
Linje 79: Linje 81:
   * redningspersonell skal ha kunnskap om funksjonen fagleder jernbane    * redningspersonell skal ha kunnskap om funksjonen fagleder jernbane 
  
-**Innlæringsmål for generell kompetanse** +**Kursdeltager skal etter endt opplæring kjenne til: ** 
  
   * redningspersonell skal ha kjennskap til jernbanens risikoer og farer som kan oppstå ved hendelser som ulykker, uhell, brann og sikringshendelser    * redningspersonell skal ha kjennskap til jernbanens risikoer og farer som kan oppstå ved hendelser som ulykker, uhell, brann og sikringshendelser 
Linje 85: Linje 87:
   * redningspersonell skal være kjent med at kommunikasjon skal forgå direkte mellom togleder og leder for kobling, samt person som skal utpekes som leder for elsikkerhet    * redningspersonell skal være kjent med at kommunikasjon skal forgå direkte mellom togleder og leder for kobling, samt person som skal utpekes som leder for elsikkerhet 
  
-==== Dokumentasjon ====+===== Dokumentasjon =====
  
 Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV. Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.
Linje 94: Linje 96:
  
  
-==== Godkjenningsperiode ====+===== Godkjenningsperiode =====
  
 Teoretisk opplæring skal gjennomføres innenfor 12 måneder iht. FSE.  Teoretisk opplæring skal gjennomføres innenfor 12 måneder iht. FSE. 
Linje 101: Linje 103:
 Kursdeltaker mottar dokumentasjon for gjennomført kurs og må selv påse lagring av dokumentasjonen. Kursdeltaker mottar dokumentasjon for gjennomført kurs og må selv påse lagring av dokumentasjonen.
  
-==== Kontinuasjon ====+===== Kontinuasjon =====
  
 For å opprettholde bemyndigelse som leder for elsikkerhet (LFS) og inneha gyldig bemyndigelse, må kursdeltaker selv påse at repetisjonskurs gjennomføres årlig og innenfor 12 måneder iht. FSE. For å opprettholde bemyndigelse som leder for elsikkerhet (LFS) og inneha gyldig bemyndigelse, må kursdeltaker selv påse at repetisjonskurs gjennomføres årlig og innenfor 12 måneder iht. FSE.
lp_el/leder_for_elsikkerhet_lfs_ved_brann_og_redning.txt · Sist endret: 2024/06/04 09:28 av andlis