Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2021/06/23 09:06] jcs File build by odt2dw plugin from fileLæreplan LFK (003) revidert 10.06.2021 (002).odt |
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 12:10] andlis [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan LFK (003) revidert 10.06.2021 (002) ====== | + | ====== Læreplan: Leder for kobling (LFK) ====== |
- | < | + | |
- | ===== - Læreplan | + | Læreplanen |
- | |**Læreplan for: | + | ===== Eier av læreplanen ===== |
- | |**Kravstiller kompetanse: | + | |
- | === - === | + | Driftsleder/ |
- | === - Eier av læreplanen | + | ===== Utarbeidet |
- | Driftsleder Bane NOR. | + | Rådgiver for driftsleder |
- | ==== - Utarbeidet av ==== | + | ===== Kurskode ===== |
- | ==== - Driftsleder. ==== | + | Kommer.. |
- | ==== - Henvisning til gjeldende kompetansekrav | + | ===== Sertifikatkode ===== |
- | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav | + | Elsikkerhetskort kode: |
+ | |||
+ | * 2430 Leder for kobling (LFK) | ||
- | ==== - Agressokode | + | ===== Kurslengde ===== |
- | FO1013 – Elkraftoperatør. | + | Kurs: ?? |
- | ==== - Dokumentasjon av opplæringen | + | ===== Maks antall deltakere ===== |
- | Elektroniske for registrering | + | Fastsettes |
- | ===== - Innledning | + | ===== Målgruppe |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere | + | Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, |
- | Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter. | + | ===== Betingelse ===== |
- | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter | + | Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk. |
- | Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | + | ===== Krav til instruktørpersonell ===== |
- | ==== - Krav til forkunnskaper ==== | + | Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. |
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning | + | ===== Krav til deltagers forkunnskaper ===== |
- | - relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro | + | Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, må: |
- | - meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på Norsk | + | |
- | - gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat | + | |
- | ===== - Hovedmål for opplæringen ===== | + | |
- | Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske | + | * Beherske norsk skriftlig |
+ | * Ha relevant fagbrev | ||
+ | * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat | ||
+ | * Bane NORs kurs i Sikkert | ||
- | ==== - Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | - Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK | + | ===== Gjennomføring |
- | - Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk | + | Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør. |
- | - Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier | + | |
- | - Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner | + | |
- | - Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum | + | |
- | - Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring | + | |
- | - Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene | + | |
- | - Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser | + | |
- | - Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling | + | |
- | ==== - Innlæringsmål for ferdighet | + | |
- | - Kandidaten | + | Kursarrangør/ |
- | - Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad | + | |
- | - Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon | + | |
- | - Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, | + | |
- | - Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, | + | |
- | ==== - Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | + | |
- | - Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten | + | Driftsleder/ |
- | - Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, | + | |
- | ==== - Krav til pensum ==== | + | |
- | | + | Opplæringen skjer med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør/ |
- | | + | |
- | - Trafikkregler | + | Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/ |
- | | + | |
- | | + | ===== Sluttest ===== |
- | | + | |
- | ==== - Gjennomføring av teori og praksis ==== | + | Prinsipper |
+ | Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. | ||
+ | |||
+ | Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette. | ||
+ | |||
+ | Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt. | ||
+ | |||
+ | Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ | ||
+ | |||
+ | **Retningslinjer for sensor** | ||
+ | |||
+ | Sensor bør være " | ||
+ | |||
+ | Driftsleder/ | ||
+ | |||
+ | ===== Kompetanse etter gjennomfør kurs ===== | ||
+ | |||
+ | Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/ | ||
+ | |||
+ | Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen. | ||
+ | |||
+ | ==== Læringsutbytte ==== | ||
+ | |||
+ | Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. | ||
+ | |||
+ | Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort. | ||
+ | |||
+ | === Kunnskaper === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten | ||
+ | * Forstå trafikkbildet, | ||
+ | * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Ferdigheter === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema | ||
+ | * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad | ||
+ | * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner | ||
+ | * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, | ||
+ | * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør | ||
+ | * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser | ||
+ | * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling | ||
+ | * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg | ||
+ | * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK | ||
+ | * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier | ||
+ | * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner | ||
+ | * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette | ||
+ | * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Generell kompetanse === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Kjenne til .. | ||
+ | * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene | ||
+ | * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 | ||
+ | * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk | ||
+ | | ||
+ | * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav ===== | ||
+ | |||
+ | Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i sentralene. | LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i sentralene. | ||
Linje 86: | Linje 162: | ||
**Opplæringen består av: ** | **Opplæringen består av: ** | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | (gjelder ikke energimontører) | + | * Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis |
+ | * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg | ||
+ | * Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) | ||
+ | * Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig) | ||
- | - Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis | ||
- | - Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg | ||
- | - Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) | ||
- | - Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig) | ||
Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, | Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, | ||
- | **Antall deltakere**\\ Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen. | + | **Antall deltakere** |
- | **Kompetansekrav til opplæringspersonell**\\ Veileder | + | Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen. |
- | ===== - Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | + | **Kompetansekrav til opplæringspersonell** |
- | ==== - Vurdering under utdanningen ==== | + | Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013). |
+ | |||
+ | ===== Prinsipper for prøving/ | ||
+ | |||
+ | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring. | Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring. | ||
Linje 109: | Linje 188: | ||
Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette. | Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette. | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen | + | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen |
- | + | ||
- | ==== - ==== | + | |
- | ==== - Retningslinjer for sensor ==== | + | ==== Retningslinjer for sensor ==== |
- | === - Retningslinjer for Eksamen/Godkjenning | + | === Retningslinjer for eksamen/godkjenning |
- | Sensor for LFK bør være Instruktør Elkraft | + | Sensor for LFK bør være // |
- | For eksamener oppnevnes en sensor av fagansvarlig Elkraft i Bane NOR. | + | For eksamener oppnevnes en sensor av //fagansvarlig Elkraft// i Bane NOR. |
Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt | Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt |