lp_el:leder_for_kobling_lfk

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2021/06/23 09:18]
jcs
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 12:17]
andlis [Gjennomføring]
Linje 1: Linje 1:
 ====== Læreplan: Leder for kobling (LFK) ====== ====== Læreplan: Leder for kobling (LFK) ======
  
-Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.+Læreplanen for personell som skal inneha og ivareta funksjonen leder for kobling (LFK) iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) og Bane NORs instrukser.
  
 ===== Eier av læreplanen ===== ===== Eier av læreplanen =====
  
-Bane NOR, Banedirektør+Driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF
  
 ===== Utarbeidet av ===== ===== Utarbeidet av =====
  
-Bane NOR, Driftsleder+Rådgiver for driftsleder
  
-==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====+===== Kurskode =====
  
-Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør.+Kommer..
  
-==== Dokumentasjon av opplæringen ====+===== Sertifikatkode =====
  
-Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Elsikkerhetskort kode:  
 +  
 +  * 2430 Leder for kobling (LFK)
  
-===== Innledning =====+===== Kurslengde =====
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet.+Kurs: ??
  
-Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter.+===== Maks antall deltakere =====
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.+Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
  
-Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+===== Målgruppe =====
  
-==== Krav til forkunnskaper ====+Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, eller driftssentralen. Vedkommende vil i etterkant av opplæring kunne utpekes som LFK og være bemyndiget til å gjennomføre koblinger i Bane NORs elektriske anlegg. 
  
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha:+===== Betingelse =====
  
-  * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro +Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk.
-  * meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på norsk +
-  * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat+
  
-===== Hovedmål for opplæringen =====+===== Krav til instruktørpersonell =====
  
-Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanleggKandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavviklingEtter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaperferdigheter og kompetanse som konkretiseres følgende innlæringsmål:+Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.  
 + 
 +===== Krav til deltagers forkunnskaper ===== 
 + 
 +Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, må:  
 + 
 +  * Beherske norsk skriftlig og muntlig 
 +  * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro 
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat 
 +  * Bane NORs kurs i Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2 
 + 
 + 
 +===== Gjennomføring ===== 
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør. 
 + 
 +Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.  
 + 
 +Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør, deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende driftsledere.  
 + 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i elkraftsentralene. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur.  
 + 
 +Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/administrators rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og case-oppgaver med fokus på tidligere hendelser. 
 + 
 +**Opplæringen består av** 
 + 
 +  * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader  
 +  * Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) 
 +  * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke personell med fagbrev som energimontør) 
 +  * Grunnkurs for 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak 
 +  * ...  
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +===== Sluttest ===== 
 + 
 +Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK.  
 +Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner.  
 + 
 +Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette.  
 + 
 +Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt.  
 + 
 +Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått.  
 + 
 +**Retningslinjer for sensor** 
 + 
 +Sensor bør være "instruktør elkraft" og/eller "fagansvarlig for elkraftsentralen". Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft i Bane NOR.  
 + 
 +Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør.  
 + 
 +===== Kompetanse etter gjennomfør kurs ===== 
 + 
 +Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet. 
 + 
 +Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen.  
 + 
 +==== Læringsutbytte ==== 
 + 
 +Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK.   
 + 
 +Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukserOg inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort. 
 + 
 +=== Kunnskaper === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
 +  * Forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer  
 +  * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling  
 + 
 + 
 +=== Ferdigheter === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema  
 +  * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad  
 +  * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner  
 +  * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking 
 +  * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør 
 +  * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser 
 +  * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling 
 +  * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg  
 +  * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK 
 +  * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på livhelse og materielle verdier 
 +  * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner  
 +  * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette  
 +  * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer   
 + 
 + 
 +=== Generell kompetanse === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kjenne til .. 
 +  * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene 
 +  * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 
 +  * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk  
 +  * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) 
 +  * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) 
 +  * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) 
 +  * Kjenne til beredskapsportalen, og beredskapsrutiner  
 +  * Kjenne til krav og instrukser som ligger regelverk for operativt personell  
 + 
 +===== Dokumentasjon ===== 
 + 
 +Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.  
 + 
 +Dokumentasjon sendes til driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR, på e-post til elsikkerhetskort@banenor.no 
 + 
 +Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.  
 + 
 +===== Godkjenningsperiode ===== 
 + 
 +Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest er 13 måneder. 
 + 
 +Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukser, FSE og førstehjelp med fokus på 
 +strømskader gjennomføres. 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav ===== 
 + 
 +Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør.  
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
  
-==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
  
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK 
-  * Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk 
-  * Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier 
-  * Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner 
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum 
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring 
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene 
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser 
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling 
  
-==== Innlæringsmål for ferdighet ==== 
  
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema 
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad 
-  * Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner 
-  * Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer 
-  * Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking 
  
-==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== 
  
-  *  Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
-  *  Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, hovedsikkerhetsvakt, togleder, togekspeditør, og driftsoperatør 
  
-==== Krav til pensum ==== 
  
-  * Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning 
-  * Interne Instrukser 
-  * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket i ORV 
-  * Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈ) dekket i ORV 
-  * Beredskapsportalen 
-  * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)  
  
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
Linje 84: Linje 194:
   * En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt   * En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt
   * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke energimontører)   * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke energimontører)
-  
   * Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis   * Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis
   * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg   * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg
Linje 100: Linje 209:
 Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013). Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).
  
-===== Prinsipper for prøving/sertifisering ===== 
- 
-==== Vurdering under utdanningen ==== 
- 
-Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring. 
- 
-Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette. 
- 
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått. 
- 
-==== Retningslinjer for sensor ==== 
- 
-=== Retningslinjer for eksamen/godkjenning === 
- 
-Sensor for LFK bør være //instruktør elkraft// eller //fagansvarlig for Elkraftsentralen//. //Driftsleder/assisterende driftsleder// inviteres som observatør 
- 
-For eksamener oppnevnes en sensor av //fagansvarlig Elkraft// i Bane NOR.  
  
-Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt 
  
  
  
lp_el/leder_for_kobling_lfk.txt · Sist endret: 2024/06/04 09:23 av andlis