lp_el:leder_for_kobling_lfk

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 08:29]
andlis [Utarbeidet av]
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/10/04 08:17]
andlis [Gjennomføring]
Linje 13: Linje 13:
 ===== Kurskode ===== ===== Kurskode =====
  
-Kommer.+Opplæring gjennomføres på lik linje med Leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431, det er derfor ikke egen kurskode for denne opplæringen
-===== Utarbeidet av =====+
  
-Bane NOR, Driftsleder+===== Sertifikatkode =====
  
-==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====+Elsikkerhetskort kode:  
 +  
 +  * 2430 Leder for kobling (LFK)
  
-Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør.+===== Kurslengde =====
  
-==== Dokumentasjon av opplæringen ====+Kurset består av ulike moduler som må bestås i oppgitt rekkefølge og iht. egne læreplaner. Det er ikke satt krav til hvor lang tid som kan disponeres for dette.
  
-Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+===== Maks antall deltakere =====
  
-===== Innledning =====+Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet.+===== Målgruppe =====
  
-Læreplanen er utarbeidet henhold til gjeldene krav og forskrifter.+Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, eller driftssentralen. Vedkommende vil etterkant av opplæring kunne utpekes som LFK og være bemyndiget til å gjennomføre koblinger i Bane NORs elektriske anlegg
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.+===== Betingelse =====
  
-Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk.
  
-==== Krav til forkunnskaper ====+===== Krav til instruktørpersonell =====
  
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha:+Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. 
  
-  * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro +Se retningslinjer her: [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]]
-  * meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på norsk +
-  * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat+
  
-===== Hovedmål for opplæringen =====+===== Krav til deltagers forkunnskaper =====
  
-Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg. Kandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelsersamt bidra til en effektiv trafikkavvikling. Etter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:+Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, 
  
-==== Innlæringsmål for kunnskaper ====+  * Beherske norsk skriftlig og muntlig 
 +  * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro 
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat 
 +  * Ha gjennomført Bane NORs kurs i sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2
  
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK 
-  * Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk 
-  * Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier 
-  * Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner 
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum 
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring 
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene 
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser 
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling 
  
-==== Innlæringsmål for ferdighet ====+===== Gjennomføring ===== 
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
  
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema +Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold teoretisk opplæring og hvis aktueltpraktisk øvelse. 
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad +
-  * Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon samhandling med andre funksjoner +
-  * Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer +
-  * Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for dagligoperativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking+
  
-==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====+Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør iht.  
 +[[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|]], deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende driftsledere. 
  
-  *  Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i elkraftsentralene. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur. 
-  *  Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, hovedsikkerhetsvakt, togleder, togekspeditør, og driftsoperatør+
  
-==== Krav til pensum ====+**Opplæringsløpet består av følgende moduler:** 
  
-  * Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning +^  Modul  ^  Beskrivelse  ^  Dag(er ^ 
-  * Interne Instrukser +|  1  |Kurs: «Førstehjelpskurs med fokus på strømskader».|  1| 
-  * Trafikkregler for jernbanenettet (TJNdekket i ORV + 2  |Kurs: «Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) Se egen læreplan|  | 
-  * Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈdekket ORV +|  3  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFSmodul 3 - grunnleggende forståelse av høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  10((Personell med relevant fagbrev får fritak fra Modul 3 (energimontør, KL-montør) ))| 
-  * Beredskapsportalen + 4  |Kurs: «Grunnkurs 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak» Se egen læreplan|  1| 
-  * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV+|  5  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFSmodul 6 - fordypning høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  5| 
 + 6  |Praksis som Leder for elsikkerhet|  10| 
 +|  7  |Avsluttende sertifiseringseksamen for kode 2431/2429. Praksis og muntlig|  1((Modul 7 kan kun gjennomføres dersom alle andre moduler er gjennomført/bestått.))|
  
-==== Gjennomføring av teori og praksis ====+Kandidaten skal ha en praksisperiode ute sammen med driftspersonale, minimum 1 måned. 
  
-LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening sentralene+(Om mulig bør dette gjennomføres i midten av opplæringsløpet)
  
-**Opplæringen består av: **+**Opplæring i sentral**
  
-  * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader +Opplæringspersonell skal veilede skal være godkjent elkraftoperatør (FO1013). 
-  * En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt +
-  * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke energimontører) +
-  * Grunnkurs for 2person ved frakobling, samt praksis +
-  * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg +
-  * Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) +
-  * Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig)+
  
-Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, min 1 mnd. Om mulig midten av opplæringsløpet.+Det tillates maksimalt 2 kandidater per sentral, som deltar på praktisk opplæring sammen med en LFK elkraftsentralen 
 +===== Sluttest =====
  
-**Antall deltakere**+Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK.  
 +Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. 
  
-Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen.+Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette
  
-**Kompetansekrav til opplæringspersonell**+Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt. 
  
-Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).+Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått
  
-===== Prinsipper for prøving/sertifisering =====+**Retningslinjer for sensor**
  
-==== Vurdering under utdanningen ====+Sensor bør være "instruktør elkraft" og/eller "fagansvarlig for elkraftsentralen". Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft i Bane NOR. 
  
-Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjonerUtdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring.+Driftsleder/assdriftsledere inviteres som observatør
  
-Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette.+===== Kompetanse etter gjennomført kurs =====
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått.+Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet.
  
-==== Retningslinjer for sensor ====+Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen. 
  
-=== Retningslinjer for eksamen/godkjenning ===+==== Læringsutbytte ====
  
-Sensor for LFK bør være //instruktør elkraft// eller //fagansvarlig for Elkraftsentralen//. //Driftsleder/assisterende driftsleder// inviteres som observatør+Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK.   
 + 
 +Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort. 
 + 
 +=== Kunnskaper === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Forstå hensikten med elsikkerhetsopplæringen 
 +  * Forstå Bane NORs organisering av elsikkerhetsansvaret 
 +  * Forstå elsikkerhetsansvaret vedkommende påtar seg ved å inneha en slik sikkerhetsfunksjon 
 +  * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
 +  * Forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer  
 +  * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling  
 + 
 + 
 +=== Ferdigheter === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema  
 +  * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad  
 +  * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner  
 +  * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking 
 +  * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør 
 +  * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser 
 +  * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling 
 +  * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg  
 +  * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK 
 +  * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier 
 +  * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner  
 +  * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette  
 +  * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer   
 + 
 + 
 +=== Generell kompetanse === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kjenne til instruks for leder for kobling (LFK) STY-600636 
 +  * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene 
 +  * Kjenne til rutiner for rapportering og innmelding av hendelser i Bane NOR 
 +  * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 
 +  * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk  
 +  * Kjenne til krav om repetisjonskurs ihtFSE (årlig repetisjon av FSE og førstehjelp) 
 +  * Kjenne til bruk og vedlikehold av elsikkerhetskort og bemyndigelse utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF 
 +  * Kjenne til Elkraftportalen, hvor det tilgjengeliggjøres informasjon om endringer i Bane NORs infrastruktur, generell informasjon fra driftsleder/driftsansvarlig og annen relevant informasjon om Bane NORs elektriske anlegg 
 +  * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) 
 +  * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) 
 +  * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) 
 +  * Kjenne til beredskapsportalen, og beredskapsrutiner  
 +  * Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell  
 + 
 +===== Dokumentasjon ===== 
 + 
 +Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.  
 + 
 +Dokumentasjon sendes til driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR, på e-post til elsikkerhetskort@banenor.no 
 + 
 +Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.  
 + 
 +===== Godkjenningsperiode ===== 
 + 
 +Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest er 13 måneder. 
 + 
 +Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukser, FSE og førstehjelp med fokus på 
 +strømskader gjennomføres. 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav ===== 
 + 
 +Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør. 
  
-For eksamener oppnevnes en sensor av //fagansvarlig Elkraft// i Bane NOR.  
  
-Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt 
  
  
  
lp_el/leder_for_kobling_lfk.txt · Sist endret: 2024/06/04 09:23 av andlis