lp_el:leder_for_kobling_lfk

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 08:31]
andlis [Kurskode]
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 12:30]
andlis [Gjennomføring]
Linje 20: Linje 20:
    
   * 2430 Leder for kobling (LFK)   * 2430 Leder for kobling (LFK)
-===== Utarbeidet av ===== 
  
-Bane NOR, Driftsleder+===== Kurslengde =====
  
-==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====+Kurs: ??
  
-Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør.+===== Maks antall deltakere =====
  
-==== Dokumentasjon av opplæringen ====+Fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
  
-Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+===== Målgruppe =====
  
-===== Innledning =====+Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, eller driftssentralen. Vedkommende vil i etterkant av opplæring kunne utpekes som LFK og være bemyndiget til å gjennomføre koblinger i Bane NORs elektriske anlegg. 
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet.+===== Betingelse =====
  
-Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter.+Kurset foregår på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk.
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.+===== Krav til instruktørpersonell =====
  
-Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. 
  
-==== Krav til forkunnskaper ====+===== Krav til deltagers forkunnskaper =====
  
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha:+Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFKmå: 
  
-  * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro +  * Beherske norsk skriftlig og muntlig 
-  * meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på norsk +  * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro 
-  * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat+  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat 
 +  * Bane NORs kurs i Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2
  
-===== Hovedmål for opplæringen ===== 
  
-Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFKKandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg. Kandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling. Etter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:+===== Gjennomføring ===== 
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
  
-==== Innlæringsmål for kunnskaper ====+Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse. 
  
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK +Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktørdeltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortrederrådgiver og assisterende driftsledere. 
-  * Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE)samt annet relevant regelverk +
-  * Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på livhelse eller materielle verdier +
-  * Kandidaten skal kunne utarbeidemotta og forstå el-sikkerhetsplaner +
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum +
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring +
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene +
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser +
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling+
  
-==== Innlæringsmål for ferdighet ====+Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i elkraftsentralene. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur. 
  
-  Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema +**Opplæringsløpet består av følgende moduler:** 
-  Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad +
-  Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner +
-  Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer +
-  * Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking+
  
-==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====+^  Modul  ^  Beskrivelse  ^  Dag(er) 
 +|  1  |Kurs: «Førstehjelpskurs med fokus på strømskader».|  1| 
 +|  2  |Kurs: «Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) Se egen læreplan| 
 +|  3  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 3 - grunnleggende forståelse av høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  10((Personell med relevant fagbrev får fritak fra Modul 3 (energimontør, KL-montør) ))| 
 +|  4  |Kurs: «Grunnkurs 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak» Se egen læreplan|  1| 
 +|  5  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 6 - fordypning i høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  5| 
 +|  6  |Praksis som Leder for elsikkerhet|  10| 
 +|  7  |Avsluttende sertifiseringseksamen for kode 2431/2429. Praksis og muntlig|  1((Modul 7 kan kun gjennomføres dersom alle andre moduler er gjennomført/bestått.))|
  
-  *  Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten +Kandidaten skal ha en praksisperiode ute sammen med driftspersonaleminimum 1 måned. 
-  *  Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, hovedsikkerhetsvakt, togleder, togekspeditørog driftsoperatør+
  
-==== Krav til pensum ====+(Om mulig bør dette gjennomføres i midten av opplæringsløpet). 
  
-  Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning +**Opplæring sentral**
-  Interne Instrukser +
-  * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket ORV +
-  Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈ) dekket i ORV +
-  Beredskapsportalen +
-  * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) +
  
-==== Gjennomføring av teori og praksis ====+Opplæringspersonell skal veilede skal være godkjent elkraftoperatør (FO1013). 
  
-LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening sentralene+Det tillates maksimalt 2 kandidater per sentral, som deltar på praktisk opplæring sammen med en LFK elkraftsentralen 
 +===== Sluttest =====
  
-**Opplæringen består av: **+Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK.  
 +Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. 
  
-  * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader +Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette
-  * En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt +
-  * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke energimontører) +
-  * Grunnkurs for 2person ved frakobling, samt praksis +
-  * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg +
-  * Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) +
-  * Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig)+
  
-Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonalemin 1 mnd. Om mulig midten av opplæringsløpet.+Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres løpet av en vakt
  
-**Antall deltakere**+Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått. 
  
-Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen.+**Retningslinjer for sensor**
  
-**Kompetansekrav til opplæringspersonell**+Sensor bør være "instruktør elkraft" og/eller "fagansvarlig for elkraftsentralen". Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft i Bane NOR. 
  
-Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).+Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør
  
-===== Prinsipper for prøving/sertifisering =====+===== Kompetanse etter gjennomfør kurs =====
  
-==== Vurdering under utdanningen ====+Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet.
  
-Under opplæringen blir kandidaten vurdert forhold til teoretisk og praktisk kunnskapsamt evne til å håndtere varierende situasjonerUtdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring.+Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg rollenhar god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhetOpplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen
  
-Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette.+==== Læringsutbytte ====
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått.+Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK 
  
-==== Retningslinjer for sensor ====+Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort.
  
-=== Retningslinjer for eksamen/godkjenning ===+=== Kunnskaper ===
  
-Sensor for LFK bør være //instruktør elkraft// eller //fagansvarlig for Elkraftsentralen////Driftsleder/assisterende driftsleder// inviteres som observatør+Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
 +  * Forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer  
 +  * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling  
 + 
 + 
 +=== Ferdigheter === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema  
 +  * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad  
 +  * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner  
 +  * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking 
 +  * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør 
 +  * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser 
 +  * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling 
 +  * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg  
 +  * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK 
 +  * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier 
 +  * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner  
 +  * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette  
 +  * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer   
 + 
 + 
 +=== Generell kompetanse === 
 + 
 +Etter endt opplæring skal kursdeltaker:  
 + 
 +  * Kjenne til .
 +  * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene 
 +  * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 
 +  * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk  
 +  * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) 
 +  * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) 
 +  * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) 
 +  * Kjenne til beredskapsportalen, og beredskapsrutiner  
 +  * Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell  
 + 
 +===== Dokumentasjon ===== 
 + 
 +Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.  
 + 
 +Dokumentasjon sendes til driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR, på e-post til elsikkerhetskort@banenor.no 
 + 
 +Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.  
 + 
 +===== Godkjenningsperiode ===== 
 + 
 +Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest er 13 måneder. 
 + 
 +Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukser, FSE og førstehjelp med fokus på 
 +strømskader gjennomføres. 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav ===== 
 + 
 +Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør. 
  
-For eksamener oppnevnes en sensor av //fagansvarlig Elkraft// i Bane NOR.  
  
-Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt 
  
  
  
lp_el/leder_for_kobling_lfk.txt · Sist endret: 2024/06/04 09:23 av andlis