lp_el:leder_for_kobling_lfk

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 08:38]
andlis [Kurslengde]
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 12:30]
andlis [Gjennomføring]
Linje 43: Linje 43:
 ===== Krav til deltagers forkunnskaper ===== ===== Krav til deltagers forkunnskaper =====
  
-  * Må beherske norsk skriftlig og muntlig +Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFKmå: 
-  * Førstehjelpskurs med fokus på strømskadereventuelt være påmeldt førstehjelpskurs med gjennomføring samtidig med repetisjonskurs i FSE +
- +
  
 +  * Beherske norsk skriftlig og muntlig
 +  * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro
 +  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat
 +  * Bane NORs kurs i Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, del 1 og 2
  
  
 +===== Gjennomføring =====
 +Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
  
-===== Utarbeidet av =====+Kursarrangør/administrator utarbeider opplæringsplaner på bakgrunn av kravspesifikasjon i læreplan utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF. Opplæringsplaner skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse. 
  
-Bane NOR, Driftsleder+Driftsleder/driftsansvarlig kan selv delta på kursets gjennomføring, som instruktør, deltager eller observatør. Dette gjelder også stedfortreder, rådgiver og assisterende driftsledere. 
  
-==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====+Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening i elkraftsentralene. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktør og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575 Bruk av verneutstyr i eller ved Bane NORs infrastruktur. 
  
-Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør.+**Opplæringsløpet består av følgende moduler:** 
  
-==== Dokumentasjon av opplæringen ====+^  Modul  ^  Beskrivelse  ^  Dag(er) 
 +|  1  |Kurs: «Førstehjelpskurs med fokus på strømskader».|  1| 
 +|  2  |Kurs: «Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) Se egen læreplan| 
 +|  3  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 3 - grunnleggende forståelse av høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  10((Personell med relevant fagbrev får fritak fra Modul 3 (energimontør, KL-montør) ))| 
 +|  4  |Kurs: «Grunnkurs 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak» Se egen læreplan|  1| 
 +|  5  |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 6 - fordypning i høyspenningsanlegg» Se egen læreplan|  5| 
 +|  6  |Praksis som Leder for elsikkerhet|  10| 
 +|  7  |Avsluttende sertifiseringseksamen for kode 2431/2429. Praksis og muntlig|  1((Modul 7 kan kun gjennomføres dersom alle andre moduler er gjennomført/bestått.))|
  
-Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved AdministrasjonsavdelingenKompetanseregistrering, Hamar.+Kandidaten skal ha en praksisperiode ute sammen med driftspersonaleminimum 1 måned
  
-===== Innledning =====+(Om mulig bør dette gjennomføres i midten av opplæringsløpet). 
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet.+**Opplæring sentral**
  
-Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter.+Opplæringspersonell skal veilede skal være godkjent elkraftoperatør (FO1013)
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskapferdigheter og generell kompetanse.+Det tillates maksimalt 2 kandidater per sentralsom deltar på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen 
 +===== Sluttest =====
  
-Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelserog dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+Prinsipper for prøving/sertifisering som LFK.  
 +Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskapsamt evne til å håndtere varierende situasjoner
  
-==== Krav til forkunnskaper ====+Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette. 
  
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha:+Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt. 
  
-  * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro +Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ikke bestått. 
-  * meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på norsk +
-  * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat+
  
-===== Hovedmål for opplæringen =====+**Retningslinjer for sensor**
  
-Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanleggKandidaten skal få en forståelse for at LFK mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavviklingEtter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål:+Sensor bør være "instruktør elkraft" og/eller "fagansvarlig for elkraftsentralen"Sensor oppnevnes av fagansvarlig elkraft Bane NOR
  
-==== Innlæringsmål for kunnskaper ====+Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør. 
  
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK +===== Kompetanse etter gjennomfør kurs =====
-  * Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk +
-  * Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier +
-  * Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner +
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum +
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring +
-  * Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene +
-  * Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser +
-  * Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling+
  
-==== Innlæringsmål for ferdighet ====+Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet.
  
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema +Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen. 
-  * Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad +
-  * Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner +
-  * Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildetplanlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer +
-  * Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking+
  
-==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====+==== Læringsutbytte ====
  
-  *  Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten +Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskapertekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK.  
-  *  Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, hovedsikkerhetsvakt, togleder, togekspeditør, og driftsoperatør+
  
-==== Krav til pensum ====+Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort.
  
-  * Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning +=== Kunnskaper ===
-  * Interne Instrukser +
-  * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket i ORV +
-  * Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈ) dekket i ORV +
-  * Beredskapsportalen +
-  * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) +
  
-==== Gjennomføring av teori og praksis ====+Etter endt opplæring skal kursdeltaker: 
  
-LFK opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praktisk trening sentralene. +  * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten 
 +  * Forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer  
 +  * Forstå at LFK funksjonen mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling 
  
-**Opplæringen består av: ** 
  
-  * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader +=== Ferdigheter ===
-  * En innføring i arbeidet som Hovedsikkerhetsvakt +
-  * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke energimontører) +
-  * Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis +
-  * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg +
-  * Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) +
-  * Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig)+
  
-Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, min 1 mnd. Om mulig i midten av opplæringsløpet.+Etter endt opplæring skal kursdeltaker: 
  
-**Antall deltakere**+  Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema  
 +  Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad  
 +  Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner  
 +  Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, håndtering av avvik og feilsøking 
 +  * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør 
 +  * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser 
 +  * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling 
 +  * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg  
 +  * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK 
 +  * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier 
 +  * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner  
 +  * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette  
 +  * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer  
  
-Maksimum 2 kandidater kan delta på praktisk opplæring sammen med en LFK i elkraftsentralen. 
  
-**Kompetansekrav til opplæringspersonell**+=== Generell kompetanse ===
  
-Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013).+Etter endt opplæring skal kursdeltaker: 
  
-===== Prinsipper for prøving/sertifisering =====+  * Kjenne til .. 
 +  * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene 
 +  * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 
 +  * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk  
 +  * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) 
 +  * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) 
 +  * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) 
 +  * Kjenne til beredskapsportalen, og beredskapsrutiner  
 +  * Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell 
  
-==== Vurdering under utdanningen ====+===== Dokumentasjon =====
  
-Under opplæringen blir kandidaten vurdert forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring.+Kompetansen registreres Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV
  
-Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette.+Dokumentasjon sendes til driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR, på e-post til elsikkerhetskort@banenor.no
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått.+Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel
  
-==== Retningslinjer for sensor ====+===== Godkjenningsperiode =====
  
-=== Retningslinjer for eksamen/godkjenning ===+Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest er 13 måneder.
  
-Sensor for LFK bør være //instruktør elkraft// eller //fagansvarlig for Elkraftsentralen//. //Driftsleder/assisterende driftsleder// inviteres som observatør+Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukser, FSE og førstehjelp med fokus på 
 +strømskader gjennomføres. 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav ===== 
 + 
 +Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør. 
  
-For eksamener oppnevnes en sensor av //fagansvarlig Elkraft// i Bane NOR.  
  
-Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt 
  
  
  
lp_el/leder_for_kobling_lfk.txt · Sist endret: 2024/06/04 09:23 av andlis