Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 08:40] andlis [Krav til deltagers forkunnskaper] |
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 12:10] andlis [Innledning] |
||
---|---|---|---|
Linje 43: | Linje 43: | ||
===== Krav til deltagers forkunnskaper ===== | ===== Krav til deltagers forkunnskaper ===== | ||
- | | + | Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, må: |
+ | |||
+ | | ||
+ | * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro | ||
+ | * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat | ||
* Bane NORs kurs i Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, | * Bane NORs kurs i Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, | ||
- | * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader, | + | |
===== Gjennomføring ===== | ===== Gjennomføring ===== | ||
Linje 58: | Linje 62: | ||
Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/ | Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/ | ||
- | + | ===== Sluttest ===== | |
+ | Prinsipper for prøving/ | ||
+ | Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. | ||
+ | Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette. | ||
+ | Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt. | ||
- | ===== Utarbeidet av ===== | + | Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ |
- | Bane NOR, Driftsleder | + | **Retningslinjer for sensor** |
- | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | + | Sensor bør være " |
- | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten | + | Driftsleder/ |
- | ==== Dokumentasjon av opplæringen | + | ===== Kompetanse etter gjennomfør kurs ===== |
- | Elektroniske for registrering | + | Forventet læringsutbytte ved gjennomføring |
- | ===== Innledning ===== | + | Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. Opplæringens mål er å sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at LFK funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele opplæringen. |
- | Utdanningen | + | ==== Læringsutbytte ==== |
+ | |||
+ | Opplæringen | ||
+ | |||
+ | Etter gjennomført opplæring | ||
+ | |||
+ | === Kunnskaper === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten | ||
+ | * Forstå trafikkbildet, | ||
+ | * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Ferdigheter === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema | ||
+ | * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad | ||
+ | * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner | ||
+ | * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, | ||
+ | * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør | ||
+ | * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser | ||
+ | * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling | ||
+ | * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg | ||
+ | * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer | ||
+ | * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling | ||
+ | * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner | ||
+ | * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette | ||
+ | * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Generell | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Kjenne | ||
+ | * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene | ||
+ | * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 | ||
+ | * Kjenne til og ha inngående kunnskap | ||
+ | * Kjenne til trafikkregler | ||
+ | * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) | ||
+ | * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) | ||
+ | * Kjenne til beredskapsportalen, | ||
+ | * Kjenne til krav og instrukser som ligger | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Henvisning | ||
+ | |||
+ | Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 - Elkraftoperatør. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
- | Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. | ||
- | Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
- | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha: | ||
- | * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro | ||
- | * meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne på norsk | ||
- | * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== |