Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 11:41] andlis [Krav til deltagers forkunnskaper] |
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 12:17] andlis [Gjennomføring] |
||
---|---|---|---|
Linje 58: | Linje 58: | ||
Driftsleder/ | Driftsleder/ | ||
- | Opplæringen | + | Opplæringen |
Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/ | Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangør/ | ||
+ | |||
+ | **Opplæringen består av** | ||
+ | |||
+ | * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader | ||
+ | * Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) | ||
+ | * Grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg (gjelder ikke personell med fagbrev som energimontør) | ||
+ | * Grunnkurs for 2. person ved etablering og avvikling av sikkerhetstiltak | ||
+ | * ... | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
===== Sluttest ===== | ===== Sluttest ===== | ||
Linje 86: | Linje 98: | ||
==== Læringsutbytte ==== | ==== Læringsutbytte ==== | ||
+ | |||
+ | Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. | ||
Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort. | Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort. | ||
+ | === Kunnskaper === | ||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten | ||
+ | * Forstå trafikkbildet, | ||
+ | * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling | ||
+ | === Ferdigheter === | ||
- | + | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | |
+ | * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema | ||
+ | * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad | ||
+ | * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner | ||
+ | * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, | ||
+ | * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør | ||
+ | * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser | ||
+ | * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling | ||
+ | * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg | ||
+ | * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK | ||
+ | * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier | ||
+ | * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner | ||
+ | * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette | ||
+ | * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer | ||
+ | === Generell kompetanse === | ||
- | ===== Utarbeidet av ===== | + | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: |
- | Bane NOR, Driftsleder | + | * Kjenne til .. |
+ | * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene | ||
+ | * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 | ||
+ | * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk | ||
+ | * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | ||
+ | * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) | ||
+ | * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) | ||
+ | * Kjenne til beredskapsportalen, | ||
+ | * Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell | ||
- | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav | + | ===== Dokumentasjon ===== |
- | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør. | + | Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV. |
- | ==== Dokumentasjon | + | Dokumentasjon |
- | Elektroniske for registrering | + | Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring |
- | ===== Innledning | + | ===== Godkjenningsperiode |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse for at de utgjør en barriere i forhold til sikkerhet. | + | Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest |
- | Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter. | + | Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukser, FSE og førstehjelp med fokus på |
+ | strømskader gjennomføres. | ||
- | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. | ||
- | Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | ||
- | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning | + | ===== Henvisning |
- | * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro | + | Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner |
- | * meget gode skriftlige | + | |
- | * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat | + | |
- | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. Kandidaten skal evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg. Kandidaten skal få en forståelse for at LFK i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling. Etter endt utdanning skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i følgende innlæringsmål: | ||
- | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for LFK | ||
- | * Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk | ||
- | * Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier | ||
- | * Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner | ||
- | * Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring | ||
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene | ||
- | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser | ||
- | * Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling | ||
- | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema | ||
- | * Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad | ||
- | * Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner | ||
- | * Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, | ||
- | * Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, | ||
- | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten | ||
- | * Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet, | ||
- | ==== Krav til pensum ==== | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
- | * Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning | ||
- | * Interne Instrukser | ||
- | * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket i ORV | ||
- | * Strekningsbeskrivelsen og hensetting av tog (SJN og TRASÈ) dekket i ORV | ||
- | * Beredskapsportalen | ||
- | * Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) | ||
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
Linje 191: | Linje 209: | ||
Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013). | Veileder i sentralen skal være Elkraftoperatør (FO1013). | ||
- | ===== Prinsipper for prøving/ | ||
- | |||
- | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | |||
- | Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring. | ||
- | |||
- | Fagansvarlig Elkraft har ansvaret for oppfølgning av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er klar for dette. | ||
- | |||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ | ||
- | |||
- | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | |||
- | === Retningslinjer for eksamen/ | ||
- | |||
- | Sensor for LFK bør være // | ||
- | |||
- | For eksamener oppnevnes en sensor av // | ||
- | Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt | ||