Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_sa:drivmaskin_bsg_9 [2017/06/13 10:54] – [Sertifikatkoder] jcs | lp_sa:drivmaskin_bsg_9 [2017/06/13 12:38] – [Kurs- og sertifikatkoder] jcs | ||
---|---|---|---|
Linje 9: | Linje 9: | ||
Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk | Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk | ||
- | ===== Kurs- og sertifikatkoder ===== | + | ====== Kurs- og sertifikatkoder |
^ Funksjon | ^ Funksjon | ||
- | | Sporvekselkontrollør| Repetisjonskurs | 88457 | 8450 | | + | | Sporvekselkontrollør| Repetisjonskurs((Grunnkurs inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører)) |
| Kontrollør |::: | | Kontrollør |::: | ||
| Sikkerhetskontrollør |::: | | Sikkerhetskontrollør |::: | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
====== Kurslengde ====== | ====== Kurslengde ====== | ||
- | * Grunnkurs: 1 dag | ||
- | * Repetisjonskurs: | ||
- | Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. | + | * Repetisjonskurs: |
====== Målgruppe ====== | ====== Målgruppe ====== | ||
Linje 28: | Linje 26: | ||
* Kontrollør signal | * Kontrollør signal | ||
* Sikkerhetskontrollør signal | * Sikkerhetskontrollør signal | ||
- | * Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. | ||
- | ====== Betingelse ====== | ||
- | |||
- | **For montører** | ||
- | |||
- | Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. | ||
- | |||
- | **For prosjekterende** | ||
- | |||
- | Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæringskurset “Signalfag for ingeniører”. | ||
- | |||
- | Repetisjonskurs for montører og prosjekterende er samme kurs. Begge målgrupper kan delta på samme kurs. | ||
====== Krav til forkunnskaper ====== | ====== Krav til forkunnskaper ====== | ||
Linje 49: | Linje 35: | ||
====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ||
- | Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig | + | Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. |
====== Godkjenningsperiode ====== | ====== Godkjenningsperiode ====== | ||
Linje 63: | Linje 49: | ||
* Bestått kurs i NEK 400 | * Bestått kurs i NEK 400 | ||
* Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører). | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører). | ||
- | |||
- | For Sluttkontrollører gjelder også: | ||
- | |||
- | * Bestått “Sluttkontrollørkurs” | ||
====== Gjennomføring ====== | ====== Gjennomføring ====== | ||
* Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | ||
* Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | ||
- | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | + | * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetanseleverandør |
- | * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører | + | |
Linje 97: | Linje 78: | ||
====== Mål ====== | ====== Mål ====== | ||
- | **Drivmaskin BSG9** | + | Kandidaten skal forstå: |
+ | |||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
Kandidaten skal kunne: | Kandidaten skal kunne: | ||
- | * Forstå oppbyggingen av drivmaskinen | + | * foreta |
- | * Forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen. | + | |
- | * Foreta | + | |
- | * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | + | |
- | * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen. | + | |
Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | ||