Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_sa:kabelskjotekurs [2016/12/23 11:11] 127.0.0.1 ekstern redigering |
lp_sa:kabelskjotekurs [2017/06/28 13:10] jcs |
||
---|---|---|---|
Linje 14: | Linje 14: | ||
Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk | Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk | ||
+ | ===== Kurs- og sertifikatkoder ===== | ||
- | ===== Kurskoder ===== | + | ^ |
- | + | | Sporvekselkontrollør | |
- | ^ Kurs ^ | + | | (Sikkerhets)kontrollør |
- | | Grunnkurs for mekanikere | + | |
- | | Grunnkurs for montører | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Sertifikatkoder ===== | + | |
- | + | ||
- | ^ Sertifikat ^ Kode ^ | + | |
- | | Sporvekselkontrollør | + | |
- | | Sikkerhetskontrollør signal | + | |
===== Kurslengde ===== | ===== Kurslengde ===== | ||
- | Grunnkurs for montører: 1 dag | + | Grunnkurs for (sikkerhets)kontrollører: 1 dag |
===== Målgruppe ===== | ===== Målgruppe ===== | ||
Linje 38: | Linje 30: | ||
===== Betingelse ===== | ===== Betingelse ===== | ||
- | **For signalmontører** | + | **For (sikkerhets)kontrollører** |
Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. | Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. | ||
Linje 59: | Linje 51: | ||
===== Gjennomføring ===== | ===== Gjennomføring ===== | ||
- | * Praktisk og teoretisk gjennomføring. | + | * Praktisk og teoretisk gjennomføring |
- | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | + | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget |
- | * Kurset arrangeres | + | * Kurset arrangeres av [[retningslinjer: |
- | * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende | + | |
===== Maks antall deltakere ===== | ===== Maks antall deltakere ===== | ||
- | | Grunnkurs for montører | + | | Grunnkurs for (sikkerhets)kontrollører |
| Repetisjonskurs | 4 deltakere pr. instruktør | | | Repetisjonskurs | 4 deltakere pr. instruktør | | ||
===== Eksamen ===== | ===== Eksamen ===== | ||
- | | Grunnkurs for montører | + | | Grunnkurs for sikkerhets)kontrollører |
| Repetisjonskurs | Praktisk eksamen | | | Repetisjonskurs | Praktisk eksamen | | ||
===== Kontinuasjon ===== | ===== Kontinuasjon ===== | ||
- | | Grunnkurs for montører | + | | Grunnkurs for sikkerhets)kontrollører |
| Repetisjonskurs | Praktisk eksamen | | | Repetisjonskurs | Praktisk eksamen | | ||
Linje 93: | Linje 84: | ||
===== Mål ===== | ===== Mål ===== | ||
- | ==== Kabelskjøting ==== | + | Kandidaten skal kunne: |
+ | |||
+ | * utføre avslutning av kabler i relérom og apparatskap | ||
+ | * utføre forlegning og lagring av kabler | ||
+ | * registrere kabelskjøter | ||
+ | * utføre skjøting av signalkabler | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | Kandidaten skal: | + | * kabeltyper som skjøtemetodikken benyttes til |
+ | * farer ved feilskjøting | ||
+ | * forhold som omfatter egen sikkerhet ved utførelse av skjøting | ||
- | * kjenne til kabeltyper som skjøtemetodikken benyttes til | ||
- | * kunne utføre avslutning av kabler i relérom og apparatskap | ||
- | * kunne utføre forlegning og lagring av kabler | ||
- | * kunne registrere kabelskjøter | ||
- | * kunne utføre skjøting av signalkabler | ||
- | * kjenne til farer ved feilskjøting | ||
- | * kjenne til forhold som omfatter egen sikkerhet ved utførelse av skjøting | ||
Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. |