Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_sa:lase-_og_kontrollsystemer_for_sporveksler_og_sporsperrer [2013/11/28 09:24] jcs opprettet |
lp_sa:lase-_og_kontrollsystemer_for_sporveksler_og_sporsperrer [2014/10/24 13:29] jcs [Gjennomføring] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | Læreplan | + | ====== |
- | Låse- og kontrollsystemer for sporveksler og sporsperrer | + | |
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | ||
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | ||
- | |||
- | Eier av læreplanen Jernbaneverket, | + | ====== |
- | Utarbeidet av Christopher Schive | + | |
- | Eksamenskode | + | Jernbaneverket, |
- | Sertifikatkode | + | |
- | Sporvekselkontrollør: | + | ====== |
- | Kontrollør signal: | + | |
- | Sikkerhetskontrollør signal: | + | Jernbaneverket, |
- | Sluttkontrollør F: | + | |
- | Sluttkontrollør S: | + | ====== |
+ | |||
+ | ====== | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
- | Kurslengde | + | ====== |
- | Grunnkurs | + | |
- | + | | |
- | Repetisjonskurs | + | |
- | Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. | + | Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. |
- | Målgruppe Sporvekselkontrollør, Kontrollør signal, Sikkerhetskontrollør signal, Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. | + | |
- | Betingelse For montører | + | ====== |
+ | * Sporvekselkontrollør | ||
+ | * Kontrollør signal | ||
+ | * Sikkerhetskontrollør signal | ||
+ | * Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. | ||
+ | |||
+ | ====== | ||
+ | |||
+ | **For montører** | ||
Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. | Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. | ||
- | For prosjekterende | + | |
- | Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæringskurset “Signalfag for ingeniører” | + | **For prosjekterende** |
+ | |||
+ | Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæringskurset “Signalfag for ingeniører”. | ||
Repetisjonskurs for montører og prosjekterende er samme kurs. Begge målgrupper kan delta på samme kurs. | Repetisjonskurs for montører og prosjekterende er samme kurs. Begge målgrupper kan delta på samme kurs. | ||
- | Krav til forkunnskaper • Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør | + | |
- | Eller | + | ====== |
- | • Bestått kurs i signalfag for ingeniører. | + | * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør |
- | Kompetanse etter gjennomført kurs Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. Eller Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet | + | eller |
- | Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | + | |
- | • 5 år og 2 måneder | + | |
+ | ====== | ||
+ | |||
+ | Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. Eller Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet. | ||
+ | |||
+ | ====== | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
+ | |||
+ | * 5 år og 2 måneder | ||
Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
- | • Bestått FSE med signalfaglig vinkling | + | |
- | • Deltakelse på førstehjelp | + | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling |
- | • Bestått kurs i NEK 400 | + | |
- | • Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører) | + | |
+ | | ||
For Sluttkontrollører gjelder også: | For Sluttkontrollører gjelder også: | ||
- | • Bestått | + | |
- | • Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd | + | * Bestått |
- | Gjennomføring • Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | + | |
- | • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | + | |
- | • Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | + | ====== |
- | Maks antall deltakere Grunnkurs | + | * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. |
- | 7 deltakere i praksis | + | |
+ | | ||
+ | * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. | ||
+ | ====== | ||
+ | |Grunnkurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis| | ||
+ | |Repetisjonskurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis| | ||
- | Repetisjonskurs 20 deltakere i teori | + | ====== Eksamen ====== |
- | 7 deltakere i praksis | + | |Grunnkurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| |
+ | |Repetisjonskurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| | ||
- | Eksamen Grunnkurs Skriftlig | + | Bestått |
- | + | ||
- | Repetisjonskurs | + | ====== Kontinuasjon ====== |
+ | |Grunnkurs|Praktisk eksamen| | ||
+ | |Repetisjonskurs|Praktisk | ||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. |
- | Kontinuasjon Grunnkurs Praktisk eksamen | + | |
- | + | ||
- | Repetisjonskurs Praktisk eksamen | + | |
- | + | ||
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | + | |
Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
- | Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent på den bestemte anleggstypen. | ||
- | • Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. | ||
- | • Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. | ||
- | Kurset kan arrangeres og administreres | + | ====== Krav til instruktørpersonell ====== |
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent | ||
+ | |||
+ | ====== Mål ====== | ||
+ | |||
+ | **Låse- og kontrollsystemer | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal: | ||
+ | |||
+ | * Foreta bytte av komponenter | ||
+ | * Forstå grensesnittet mellom mekaniske komponenter og sikringsanlegget | ||
+ | |||
+ | **Kontrollås for sporveksel og sporsperre** | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal: | ||
+ | |||
+ | * Forstå oppbyggingen av og funksjonen til kontrollåser. | ||
+ | |||
+ | **Rigel DSI/NSI** | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal: | ||
- | + | * Forstå oppbyggingen av og funksjonen til rigelen. | |
- | Mål | + | **Sporsperre** |
- | Låse- og kontrollsystemer for sporveksler og sporsperrer Kandidaten skal: | + | Kandidaten skal: |
- | - foreta bytte av komponenter | + | |
- | - forstå grensesnittet mellom mekaniske komponenter og sikringsanlegget | + | |
- | Kontrollås for sporveksel og sporsperre Kandidaten skal: | + | * Forstå |
- | - forstå oppbyggingen av og funksjonen til kontrollåser. | + | |
- | rigel DSI/ | + | |
- | - forstå oppbyggingen av og funksjonen til rigelen. | + | |
- | Sporsperre Kandidaten skal: | + | |
- | - forstå | + | |
Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | ||