Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_sa:mekanisk_kompetansekurs [2013/11/28 09:16] jcs opprettet |
lp_sa:mekanisk_kompetansekurs [2021/02/05 11:52] rho [Kompetanse etter gjennomført kurs:] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | Læreplan | + | ====== |
- | Mekanisk | + | |
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | ||
Linje 6: | Linje 5: | ||
- | Eier av læreplanen Jernbaneverket, Teknologi | + | ===== Kravstiller ===== |
- | Utarbeidet av Christopher Schive | + | |
- | Eksamenskode | + | Bane NOR, Drift og teknologi, Signalteknologi |
- | Sertifikatkode | + | |
- | Sporvekselkontrollør: | + | ===== Forvalter ===== |
- | Kontrollør signal: | + | |
- | Sikkerhetskontrollør signal: | + | Bane NOR, Drift og teknologi, Konsepter |
- | Sluttkontrollør F: | + | |
- | Sluttkontrollør S: | + | ===== Kurskoder ===== |
+ | |||
+ | ^ Kurs ^ Kode ^ | ||
+ | | Mekanisk kompetanse signal | 87040 | | ||
+ | | Repetisjonskurs mekanisk kompetanse signal | 87041 | | ||
- | Kurslengde | + | ===== Kurslengde |
- | Grunnkurs | + | |
- | Repetisjonskurs 24 dager | + | Grunnkurs: |
- | 4 dager | + | |
- | Målgruppe Kandidater som ønsker kompetanse for å utføre arbeidsoppgaver som sporvekselkontrollør. | + | Repetisjonskurs: |
- | Betingelse Kravet til eksamen | + | |
- | Krav til forkunnskaper • Minst 2 årsverk i arbeid rettet mot JBVs signalanlegg | + | ===== Målgruppe |
- | Eller | + | |
- | • Fagarbeider | + | * Sporvekselkontrollør. |
- | Kompetanse etter gjennomført kurs Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i JBVs infrastruktur, med spesielt fokus på sporveksler. | + | |
- | Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | + | ===== Betingelse |
- | • 2 år og 2 måneder for grunnkurs | + | |
- | • 5 år og 2 måneder for repetisjonskurs | + | Eksamen |
+ | |||
+ | ===== Krav til forkunnskaper | ||
+ | |||
+ | * fagbrev | ||
+ | |||
+ | eller | ||
+ | |||
+ | * annen relevant utdanning | ||
+ | |||
+ | ===== Kompetanse etter gjennomført kurs:===== | ||
+ | |||
+ | * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur. | ||
+ | |||
+ | ===== Godkjenningsperiode | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
+ | |||
+ | * 2 år og 2 måneder for grunnkurs | ||
+ | | ||
Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
- | • Bestått FSE med signalfaglig vinkling | ||
- | • Deltakelse på førstehjelp | ||
- | • Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” | ||
- | Gjennomføring • Teoretisk og praktisk gjennomføring. | ||
- | • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | ||
- | • Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | ||
- | Maks antall deltakere Grunnkurs | ||
- | Repetisjonskurs 6 deltakere | ||
- | 6 deltakere | ||
- | Eksamen Grunnkurs og | ||
- | Repetisjonskurs Skriftlig eksamen, ca 3 timer + | + | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” |
- | Praktisk prøve ca 6 timer | + | |
- | Flervalgseksamen, | + | ===== Gjennomføring ===== |
- | Praktisk prøve ca 1,5 timer | + | |
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | * Teoretisk og praktisk gjennomføring. |
- | Kontinuasjon Grunnkurs | + | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. |
- | Praktisk prøve ca 2 timer | + | * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetansetilbyder. |
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Maks antall deltakere ===== | ||
+ | |||
+ | |Grunnkurs|6 deltakere| | ||
+ | |Repetisjonskurs|6 deltakere| | ||
+ | |||
+ | ===== Eksamen ===== | ||
+ | |||
+ | |Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer| | ||
+ | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
+ | |||
+ | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
+ | |||
+ | ===== Kontinuasjon | ||
+ | |||
+ | |Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer| | ||
+ | |||
+ | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | ||
Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
- | Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent som signalmontør eller sporvekselkontrollør. | ||
- | • Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. | ||
- | • Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. | ||
- | Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører | + | |
+ | ===== Praksis etter endt opplæring ===== | ||
+ | |||
+ | Ivaretas med kurs i Regler for kontroll signal | ||
+ | ===== Krav til instruktørpersonell ===== | ||
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende | ||
+ | ===== Mål ===== | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal forstå: | ||
+ | * bruken av Teknisk | ||
+ | * farer ved elektriske anlegg | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kjenne til: | ||
+ | * hensikten med signaltegninger benyttet i Bane NOR infrastruktur. | ||
+ | * funksjonene og grensesnittene til sikringsanlegg | ||
+ | * funksjonene og grensesnittene til togdeteksjon | ||
+ | * funksjonene og grensesnittene til ATC | ||
+ | * funksjonene og grensesnittene til veisikringsanlegg | ||
+ | * FSE | ||
+ | * enkel elektroteknikk | ||
+ | * relevant måleteknikk og bruk av elektriske måleinstrumenter | ||
+ | * farene med feil håndtering av batterianlegg | ||
+ | * batterianleggets funksjoner | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | |||
+ | * utføre kontroller som sporvekselkontrollør | ||
+ | * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner i veisikringsanlegg, | ||
+ | * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med drivmaskiner | ||
+ | * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med låse- og kontrollsystemer | ||
+ | * montere baliser | ||
+ | * metodikk for legging av kabel | ||
+ | * bruke relevante mekaniske måleinstrumenter | ||
+ | |||
+ | Relevant innhold fra følgende læreplaner inngår | ||
+ | |||
+ | * Sporvekseldrivmaskin Alstom MET | ||
+ | * Drivmaskin Siemens ITS 710 | ||
+ | * Sporvekseldrivmaskin Siemens Bsg 9 | ||
+ | * Sporsperredrivmaskin Bela | ||
+ | * Relebasert veisikrings- og varslingsanlegg m/ | ||
+ | * Låse- og kontrollsystemer for sporsperre og sporveksler | ||