Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
mekanisk_kompetansekurs [2013/12/01 20:37] – jcs | lp_sa:mekanisk_kompetansekurs [2021/02/05 11:58] – [Målgruppe] rho | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan: Mekanisk | + | ====== Læreplan: Mekanisk |
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | ||
Linje 5: | Linje 5: | ||
- | ===== Eier av læreplanen | + | ===== Kravstiller |
- | Jernbaneverket, Teknologi | + | Bane NOR, Drift og teknologi, Signalteknologi |
- | ===== Utarbeidet av ===== | + | ===== Forvalter |
- | Jernbaneverket, Teknologi | + | Bane NOR, Drift og teknologi, Konsepter |
- | ===== Eksamenskode ===== | + | ===== Kurskoder |
- | + | ||
- | ===== Sertifikatkode | + | ^ Kurs ^ Kode ^ |
- | + | | Mekanisk kompetanse signal | 87040 | | |
- | | + | | Repetisjonskurs mekanisk kompetanse |
- | | + | |
- | * Sikkerhetskontrollør | + | |
- | * Sluttkontrollør F: | + | |
- | * Sluttkontrollør S: | + | |
===== Kurslengde ===== | ===== Kurslengde ===== | ||
Linje 31: | Linje 27: | ||
===== Målgruppe ===== | ===== Målgruppe ===== | ||
- | Kandidater | + | * Personale |
===== Betingelse ===== | ===== Betingelse ===== | ||
- | Kravet til eksamen for de inkluderte | + | Eksamen for Mekanisk kompetansekurs skal også dekke det relevante innholdet i eksamen for de læreplanene |
===== Krav til forkunnskaper ===== | ===== Krav til forkunnskaper ===== | ||
- | * Minst 2 årsverk i arbeid rettet mot JBVs signalanlegg | + | * fagbrev som banemontør |
eller | eller | ||
- | * Fagarbeider som banemontør | + | * annen relevant utdanning |
- | Kompetanse etter gjennomført kurs Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i JBVs infrastruktur, med spesielt fokus på sporveksler. | + | ===== Kompetanse etter gjennomført kurs:===== |
+ | |||
+ | * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur. | ||
===== Godkjenningsperiode ===== | ===== Godkjenningsperiode ===== | ||
Linje 56: | Linje 54: | ||
Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
- | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling | ||
- | * Deltakelse på førstehjelp | ||
* Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” | ||
Linje 64: | Linje 60: | ||
* Teoretisk og praktisk gjennomføring. | * Teoretisk og praktisk gjennomføring. | ||
* Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | ||
- | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | + | * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetansetilbyder. |
+ | |||
===== Maks antall deltakere ===== | ===== Maks antall deltakere ===== | ||
Linje 80: | Linje 78: | ||
===== Kontinuasjon ===== | ===== Kontinuasjon ===== | ||
- | |Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca. 4 timer + Praktisk prøve ca. 2 timer| | + | |Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer| |
Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | ||
Linje 86: | Linje 84: | ||
Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
- | ===== Krav til instruktørpersonell ===== | ||
- | * Instruktør må være godkjent som signalmontør eller sporvekselkontrollør. | + | ===== Praksis etter endt opplæring ===== |
- | * Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. | + | |
- | * Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. | + | |
- | + | ||
- | Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i h.h.t gjeldende regelverk for dette. | + | |
+ | Ivaretas med kurs i Regler for kontroll signal | ||
+ | ===== Krav til instruktørpersonell ===== | ||
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: | ||
===== Mål ===== | ===== Mål ===== | ||
- | |||
- | **Mekanisk kompetansekurs** | ||
Kandidaten skal forstå: | Kandidaten skal forstå: | ||
* bruken av Teknisk regelverk | * bruken av Teknisk regelverk | ||
- | * enkel elektroteknikk | + | * farer ved elektriske anlegg |
- | * måleteknikk og bruk av måleinstrumenter | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * hensikten med signaltegninger benyttet i JBV infrastruktur. | + | * hensikten med signaltegninger benyttet i Bane NOR infrastruktur. |
* funksjonene og grensesnittene til sikringsanlegg | * funksjonene og grensesnittene til sikringsanlegg | ||
* funksjonene og grensesnittene til togdeteksjon | * funksjonene og grensesnittene til togdeteksjon | ||
* funksjonene og grensesnittene til ATC | * funksjonene og grensesnittene til ATC | ||
* funksjonene og grensesnittene til veisikringsanlegg | * funksjonene og grensesnittene til veisikringsanlegg | ||
+ | * FSE | ||
+ | * enkel elektroteknikk | ||
+ | * relevant måleteknikk og bruk av elektriske måleinstrumenter | ||
+ | * farene med feil håndtering av batterianlegg | ||
+ | * batterianleggets funksjoner | ||
Kandidaten skal kunne: | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | |||
+ | * utføre kontroller som sporvekselkontrollør | ||
+ | * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner i veisikringsanlegg, | ||
+ | * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med drivmaskiner | ||
+ | * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med låse- og kontrollsystemer | ||
+ | * montere baliser | ||
* metodikk for legging av kabel | * metodikk for legging av kabel | ||
- | * legge til rette for, montere og vedlikeholde | + | * bruke relevante |
- | * montere ATC-baliser. | + | |
- | Følgende | + | Relevant innhold fra følgende |
- | Sporvekseldrivmaskin Alstom MET | + | * Sporvekseldrivmaskin Alstom MET |
- | Kabelskjøting | + | * Drivmaskin Siemens ITS 710 |
- | Sporvekseldrivmaskin Bsg 9 | + | |
- | Sporsperredrivmaskin Bela | + | |
- | Låse- og kontrollsystemer for sporsperre og sporveksler | + | * Relebasert veisikrings- og varslingsanlegg m/ |
- | + | * Låse- og kontrollsystemer for sporsperre og sporveksler | |
- | **Batterianlegg** | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal kunne: | + | |
- | * forstå farene med feil håndtering av batterianlegg | + | |
- | * forstå batterianleggets funksjoner | + | |