Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2018/12/04 17:52] jcs [Mål for grunnmodul] |
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2020/05/07 13:18] jcs [Mål for grunnmodul] |
||
---|---|---|---|
Linje 12: | Linje 12: | ||
===== Kurskoder ===== | ===== Kurskoder ===== | ||
- | + | {{tablelayout? | |
- | ^ Kurs ^ Kode ^ | + | ^ Kurs ^ Kode |
- | | Signalfag for ingeniører | + | | Signalfag for ingeniører |
- | | Signalfag for ingeniører retning ERTMS | 87026 | | + | |
===== Kurslengde ===== | ===== Kurslengde ===== | ||
- | Kurset består av 1 grunnmodul og 1 tilvalgsmodul. | + | Kursets varighet er ca. 20 dager. Det tilkommer |
- | + | ||
- | ^ Kursdel | + | |
- | | Grunnmodul | Signalteknikk | 20, | + | |
- | | Tilvalgsmodul | Relebaserte systemer og ATC | 10 dager | | + | |
- | | Tilvalgsmodul | Grunnleggende prinsipper for ERTMS | 9 dager | | + | |
- | + | ||
- | I grunnmodulen | + | |
===== Målgruppe ===== | ===== Målgruppe ===== | ||
* De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal | * De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal | ||
Linje 57: | Linje 49: | ||
===== Eksamen/ | ===== Eksamen/ | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | | Eksamen | ||
+ | | Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe | ||
- | | Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe | Felles vurdering av gruppen | Vurderes bestått/ | + | * Både eksamen og prosjektoppgave |
- | | Modul 1 | Skriftlig | + | |
- | | Modul 2 | Skriftlig eksamen (2 timer) (en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver) |Vurderes med karakterskala A-F | | + | |
- | + | ||
- | * Prosjektoppgaven | + | |
- | * Eksamen i modul 1 må bestås for å kunne avlegge eksamen i modul 2 | + | |
===== Kontinuasjon ===== | ===== Kontinuasjon ===== | ||
Linje 70: | Linje 60: | ||
Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt. | Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt. | ||
- | Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. | + | Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. |
Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt. | Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt. | ||
===== Fravær ===== | ===== Fravær ===== | ||
- | Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset. Fraværsmelding med årsak leveres skolen. Ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær. | + | Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset. |
===== Krav til instruktørpersonell ===== | ===== Krav til instruktørpersonell ===== | ||
* Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: | ||
===== Mål for grunnmodul ===== | ===== Mål for grunnmodul ===== | ||
- | ==== Historisk utvikling og jernbaneterminologi ==== | ||
- | |||
- | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Grunnleggende jernbanebegreper | ||
- | * Historisk utvikling i signalanlegg | ||
- | * Historisk utvikling i hastighetsovervåkning | ||
==== Trafikk ==== | ==== Trafikk ==== | ||
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling | + | * Jernbanens historie i Norge |
- | + | * Signalanleggets rolle for togframføring/ | |
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | * Togframføring i praksis, herunder simulator, modelljernbane og stillerapparat | + | |
* Ulike roller innen trafikkavvikling | * Ulike roller innen trafikkavvikling | ||
- | * Bruken av skjematisk plan og forriglingstabell og betydningen av disse | + | * Ulike regler |
+ | * Togframføring med ERTMS | ||
- | ==== Grunnleggende sikkerhet | + | ==== Prinsipper for signalanlegg |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * RAMS-standardene | + | * Signalanleggenes tekniske utvikling, og fremtidens løsninger (grunnprinsipper ERTMS) |
- | * Bane NORs arbeidsprosesser | + | * Grunnleggende prinsipper |
- | * Sikkerhetsstyring | + | * Ulike typer av signalanlegg |
- | * Forskriftskrav | + | |
- | * Felles sikkerhetsmetode | + | |
- | * Oppbygging og innhold i sikkerhetsbevis | + | |
- | * Dagens trusselbilde i forbindelse med security/ | + | |
- | Kandidaten skal kunne: | + | ==== Praksis ==== |
- | * Sende melding og søknad | + | |
- | * Utarbeide RAMS-dokumentasjon, | + | |
- | Kandidaten skal forstå: | + | Kandidaten skal kjenne til: |
- | * Innhold | + | * De ulike komponentene |
- | * Roller | + | |
- | * Hensikten med sikkerhetsbevis | + | |
+ | Kandidaten skal forstå: | ||
+ | * Togframføring i praksis (eks. modelljernbanen og simulator) | ||
==== Regelverk ==== | ==== Regelverk ==== | ||
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Sammenhengen mellom | + | * Sammenhengen mellom |
- | * Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, tekniske spesifikasjoner og veiledninger | + | * Engineering guidelines |
Kandidaten skal kunne: | Kandidaten skal kunne: | ||
Linje 127: | Linje 104: | ||
Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks | Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks | ||
- | * Hensikt | + | * Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordning, |
- | * Omfang | + | |
- | * Inndeling | + | |
- | * Gyldighet | + | |
- | * Dispensasjonsordning | + | |
- | * Distribusjon | + | |
- | ==== Prosjektgjennomføring | + | ==== Verktøy for prosjektgjennomføring |
- | Kandidaten skal kjenne til: | + | Kandidaten skal kunne: |
- | * Prosessen fra prosjektbestilling | + | * Benytte Autocad |
- | Kandidaten skal forstå: | + | ==== Innføring i arbeidsprosesser for signal |
- | * Oppgavene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon | + | |
- | * Rollene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon | + | |
- | + | ||
- | ==== Prosjektering | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * ProArc | + | * RAMS-standarden og Bane NORs arbeidsprosesser |
- | * Banedata innsyn | + | * Hvordan man jobber i signals arbeidsprosesser |
- | * Strekningsanalyse (målevogn) | + | * De ulike planfasene, og viktigste leveranser i disse |
- | * Dokumenthåndteringsprogram (saksrom) | + | |
Kandidaten skal kunne: | Kandidaten skal kunne: | ||
- | * Bruke databasert tegneverktøy til enkle oppgaver | + | * Navigere i signals arbeidsprosesser |
- | ==== Sikringsanlegg/ | + | ==== Systemdefinisjon |
- | + | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | * Grunnleggende prinsipper for sikringsanlegg, | + | |
- | * Forriglingsutrustning, | + | |
- | * Hva som styrer en sporveksel (kjenne til migrasjon mellom eksiterende anlegg og ERTMS/ | + | |
- | * Innstilling og utløsning av togveier | + | |
- | * Innstilling og utløsning av linjeblokk | + | |
- | * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk | + | |
- | * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon | + | |
- | * Forskjeller og likheter mellom ulike typer sikringsanlegg | + | |
- | * Lokal forrigling versus sentral forrigling | + | |
- | * Relebaserte sikringsanlegg versus programvarebaserte sikringsanlegg / programvarebaserte sikringsanlegg med ERTMS standard | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Programvareteknikk ==== | + | |
- | + | ||
- | Varighet: 1 dag | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | * Programvarebaserte systemer | + | |
- | * Programvareteknikk | + | |
- | * Utvikling av programvare | + | |
- | * Spesifisering av krav | + | |
- | * Arkitektur og design | + | |
- | * Komponentdesign | + | |
- | * Implementering | + | |
- | * Integrering | + | |
- | * Sikring av programvare | + | |
- | * Testing | + | |
- | * Verifisering | + | |
- | * Validering | + | |
- | * Assessment | + | |
- | * Kvalitetssikring | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Arbeidsmetodikk, | + | * Kontroll av grunnlagsdata |
+ | * Systemdefinisjon (tekstdokumentet (skjematisk plan og forriglingstabell dekkes i egen modul)) | ||
+ | * Sikkerhetsanalyse | ||
+ | * Melding til SJT | ||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | * Utarbeide enkel systemdefinisjon | ||
- | ==== Prosjektering | + | ==== Kravspesifikasjon==== |
- | + | ||
- | Varighet: 3 dager | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | * Prinsippene for oppbygging av en faseplan, hvorfor faseplaner brukes og hva som medfører signalendring i fasene | + | |
- | * Hvordan faseplanen påvirker fremdriften i et prosjekt og godkjenningsprosessen | + | |
- | * Hvordan jobbe med signaltekniske utfordringer ut fra faseplaner basert på sporplaner | + | |
- | * Signaltekniske tegninger i de ulike planfasene | + | |
- | * Viktigheten og behovet for koordinering mellom de ulike jernbanetekniske fagene | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Oppgavene | + | * Hensikten med og innholdet |
- | * Roller i planfasene, primært i detalj- | + | |
- | * Prosjektering av jernbane med digitale verktøy | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal kunne: | + | |
- | * Bruke databasert tegneverktøy til enkle oppgaver | + | |
- | + | ||
- | ==== Prinsipper for sikringsanlegg ==== | + | |
- | Varighet: 2 dager | + | |
- | Kandidaten skal forstå: | + | ==== Skjematisk plan og forriglingstabell/ |
- | * Grunnleggende prinsipper for sikringsanlegg, | + | |
- | * Forskjeller | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Grunnleggende prinsipper | + | * Ulike typer av skjematiske planer |
+ | * Prinsipper | ||
+ | * Prinsipper for skifteveier, | ||
+ | * Prinsipper for lokalområder, | ||
+ | * Prinsipper for arbeidsområder, | ||
+ | * Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne | ||
+ | * Kravsporing | ||
- | ==== Funksjonalitet i sikringsanlegg | + | Kandidaten skal kunne: |
+ | * Prosjektere endringer på skjematisk plan og forriglingstabell | ||
- | Varighet: 1 dag | + | Kandidaten skal forstå: |
+ | * Bruken og betydning av skjematiske planer | ||
+ | * Bruken av forriglingstabell/ | ||
- | __Sikringsanlegg__ | + | ==== Forriglingsutrustning ==== |
- | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Hva som styrer en sporveksel | ||
- | * Innstilling og utløsing av togveier | ||
- | * Innstilling og utløsing av linjeblokk | ||
- | * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk | ||
- | * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning | ||
- | * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon | ||
- | |||
- | __Veisikringsanlegg__ | ||
- | |||
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget | + | * Relebaserte sikringsanlegg |
- | * Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsingsfeltene | + | * Releteknikk (grunnleggende) |
- | * Batterianleggets funksjoner | + | * Sikkerhetsreleer |
- | * Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg | + | * Manøversats |
+ | * Linjeblokk | ||
+ | * Elektroniske | ||
+ | * Moduler | ||
+ | * Undersystemer | ||
+ | * Grensesnitt | ||
- | ==== Betjeningsanlegg | + | ==== Hastighetsovervåking |
- | Varighet: 1 dag | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | |||
- | * Grunnbegreper og systemforståelse | ||
- | * Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg | ||
- | * Hvilken informasjon CTC krever for at prosjekterte data vises riktig i CTC-systemet | ||
- | * Hvordan kommunikasjon mellom sentral og stasjon fungerer | ||
- | * Ordre og indikeringer | ||
- | * Symbolkatalogene | ||
- | * Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Hastighetsovervåkning ==== | ||
- | |||
- | Varighet: 1 dag | ||
- | |||
- | Kandidaten skal kjenne til: | ||
* Grunnbegreper og systemforståelse | * Grunnbegreper og systemforståelse | ||
* Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter | * Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter | ||
- | * Prosjektere og kontrollere en midlertidig | + | * Midlertidig |
* Lenking av signalbalisegrupper | * Lenking av signalbalisegrupper | ||
* De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper | * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper | ||
Linje 273: | Linje 180: | ||
* Krysningsbarriere | * Krysningsbarriere | ||
* Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, | * Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, | ||
+ | * Grensesnittet mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning | ||
+ | * ATC versus ETCS | ||
+ | * RBC | ||
+ | ==== Betjeningsanlegg ==== | ||
- | ==== Praksis | + | * Kandidaten skal kjenne til:: |
- | Varighet: 2-4 dager | + | * Grunnbegreper |
+ | * Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg | ||
+ | * Hvilken informasjon CTC krever for at prosjekterte data vises riktig i CTC-systemet | ||
+ | * Hvordan kommunikasjon mellom sentral og stasjon fungerer | ||
+ | * Ordre og indikeringer | ||
+ | * Symbolkatalogene | ||
+ | * Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg | ||
+ | * Hva som endrer seg ved innføring av TMS og hva TMS hovedsakelig skal løse | ||
- | Kandidaten skal gjennom befaring kjenne til: | + | ==== Togdeteksjon ==== |
- | * Togledersentral | + | |
- | * Elkraftsentral | + | |
- | * NSI 63-anlegg | + | |
- | * BUES 2000-anlegg | + | |
- | * Programvarebasert anlegg | + | |
- | * Objektbefaring | + | |
- | * Praktisk feilretting gjennom praksis i skolens anlegg | + | |
- | ==== ERTMS ==== | + | Kandidaten skal kjenne til: |
- | Varighet: 1 dag | + | * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon |
+ | * Ulike typer av togdeteksjon (akseltellere, | ||
+ | * Grensesnitt mot sikringsanlegg | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | ==== Veisikringsanlegg ==== |
- | * Bruken av GSM-R | + | |
- | * Hensikten med ERTMS | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Overordnet systembeskrivelse | + | * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget |
- | * Kravspesifikasjon og forskrifter | + | * Ulike type veisikringsanlegg (relebaserte, |
- | * ERTMS tekniske utforming i og utenfor togmateriell | + | * Grensesnitt mot sikringsanlegg |
- | + | ==== Lyssignaler | |
- | ==== Tillatelse til å ta i bruk anlegg | + | |
- | + | ||
- | Varighet: 0,5 dager | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Forskriftskrav for ibruktakelse | + | * Oppbyggingen |
- | * Felles sikkerhetsmetode (CSM-RA) | + | * Ulike typer av lyssignaler |
+ | * Grensesnitt mot sikringsanlegg | ||
- | Kandidaten skal kunne: | + | ==== Sporveksler, |
- | * Sende melding og søknad | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Sikkerhetsbevis | + | |
- | Varighet: 0,5 dag | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | * Hensikten med sikkerhetsbevis | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Oppbygging | + | * Oppbygning av og funksjonen til sporveksler og drivmaskin |
+ | * Ulike typer av sporveksler/ | ||
+ | * Grensesnitt mot sikringsanlegg | ||
- | + | ==== Prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon | |
- | ==== Verifisering | + | |
- | Varighet: 1 dag | + | |
Kandidaten skal kjenne til: | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Ulike typer revisjoner | + | * Hva aktiviteten «prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon» innebærer |
+ | * Omfang | ||
+ | * Leveranser | ||
+ | * Metodikk | ||
+ | * Sjekklister | ||
+ | * Kontroll av dokumentasjon fra ekstern systemleverandør (iht. full prosess og ERTMS-prosess) | ||
+ | * Hensikten med validering og hvordan underlag som prosjektering er relevant for dette | ||
+ | * Hensikten med og prinsipper for faseplaner | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | ==== Viktige milepæler |
- | * Hvordan man gjennomfører en revisjon/ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Sluttkontroll ==== | + | |
- | Varighet: 1 dag | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | * Hensikten med sluttkontroll | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal kjenne til: | + | |
- | * Hvordan en sluttkontroll gjennomføres | + | |
- | * Obligatorisk dokumentasjon, | + | |
- | * De forskjellige typene sluttkontroller | + | |
- | * Forskjellen mellom sluttkontroll for konvensjonelle og programvarebaserte anlegg | + | |
- | * Hensikt med og bruk av felles avvikslogg | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Prosjektoppgave ==== | + | |
- | Varighet: 9 dager inkl. presentasjon | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal kunne: | + | |
- | * Prosjektere en enkel endring | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Følgende læreplaner inngår med selvstendige eksamener og skal ikke vurderes i eksamen for Signalfag for ingeniører ==== | + | |
- | + | ||
- | Estimert varighet: 3 dager | + | |
- | + | ||
- | * FSE Signal | + | |
- | * Jording | + | |
- | * Personlig sikkerhet for befaring ved spor (heldags sikkerhetskurs) | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ====== Tilvalg: Relebaserte systemer og ATC ====== | + | |
- | + | ||
- | ===== Mål ===== | + | |
- | + | ||
- | ==== ATC ==== | + | |
- | + | ||
- | Varighet: 2 dager | + | |
Kandidaten skal forstå: | Kandidaten skal forstå: | ||
- | * Hastighetsovervåkningssystemets grunnbegreper | + | * Roller |
- | * Hastighetsovervåkningssystemets ombord- | + | * Hensikt |
- | * Koding av stasjon | + | |
- | * Prosjektere | + | |
- | * Lenking av signalbalisegrupper | + | |
- | * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper | + | |
- | * ATC i forbindelse | + | |
- | * Annullering av balisegrupper | + | |
- | * ATC krysningsbarriere | + | |
- | ==== NSI 63, veisikring og linjeblokk ==== | ||
- | Varighet: 8 dager | ||
- | __NSI 63 med linjeblokk__ | ||
- | |||
- | Kandidaten skal forstå: | ||
- | * Hva som styrer en sporveksel | ||
- | * Innstilling og utløsing av togveier | ||
- | * Innstilling og utløsing av linjeblokk | ||
- | * Tegninger i strømforsyningen | ||
- | * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk | ||
- | * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og ATC | ||
- | * Oppbyggingen av og funksjonen til togdeteksjonen | ||
- | |||
- | Kandidaten skal kunne: | ||
- | * Prosjektere og kunne bruke forriglingstabeller | ||
- | |||
- | __Skifteveier__ | ||
- | |||
- | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * Bruk av dvergsignaler og sikring av skifteveier | ||
- | |||
- | __Veisikringsanlegg__ | ||
- | |||
- | * Kandidaten skal forstå: | ||
- | * Oppbyggingen av og funksjonen til Veisikringsanlegget | ||
- | * Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsingsfeltene | ||
- | * Batterianleggets funksjoner | ||
- | * Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg | ||
- | |||
- | __Praksis og befaring__ | ||
- | |||
- | * Praktisk feilretting gjennom praksis i skolens anlegg | ||
- | |||
- | ====== Tilvalg: Grunnleggende prinsipper for ERTMS ====== | ||
- | |||
- | ===== Mål ===== | ||
- | |||
- | Kandidaten skal forstå: | ||
- | * operasjonelle scenarioer | ||
- | * prosessene med togframføring og fjernstyring | ||
- | * regelverk for togframføring (TEØ) | ||
- | * kravspesifikasjon for ERTMS | ||
- | * ERTMS: Ombordutstyr | ||
- | * ERTMS: Utstyr i og langs spor | ||
- | * ERTMS og miljøet | ||
- | |||
- | Kandidaten skal kunne: | ||
- | * grunnprinsipper for ERTMS | ||
- | * tekniske spesifikasjoner for samtrafikk (TSI CSS og TSI OPE) og relevante forskrifter | ||
- | * prosessene med togframføring og fjernstyring | ||
- | * ombordutrustningen ved ERTMS | ||
- | * samspillet mellom fjernstyring og ERTMS | ||
- | * prosjekteringsregler for ERTMS | ||
- | |||
- | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | * relevante kravspesifikasjoner for ERTMS | ||
- | * planer for ERTMS-utbyggingen | ||
- | * utfordringer rundt migrasjon til ERTMS | ||
- | * grunnleggende begreper i ERTMS | ||
- | * utvikling av ERTMS i andre europeiske land | ||