Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_sa:sikringsanlegg_thales_signan [2014/02/20 12:19] 127.0.0.1 ekstern redigering |
lp_sa:sikringsanlegg_thales_signan [2014/10/25 10:02] jcs [Krav til instruktørpersonell] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | ====== Læreplan: Sikringsanlegg Thales L90 5 ====== | ||
+ | |||
// | // | ||
+ | |||
+ | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | ||
+ | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Eier av læreplanen ====== | ||
+ | |||
+ | Jernbaneverket, | ||
+ | |||
+ | ====== Utarbeidet av ====== | ||
+ | |||
+ | Jernbaneverket, | ||
+ | |||
+ | ====== Eksamenskode ====== | ||
+ | |||
+ | ====== Sertifikatkode ====== | ||
+ | * Sporvekselkontrollør: | ||
+ | * Kontrollør signal: | ||
+ | * Sikkerhetskontrollør signal: | ||
+ | * Sluttkontrollør F: | ||
+ | * Sluttkontrollør S: | ||
+ | |||
+ | ====== Kursstruktur====== | ||
+ | |||
+ | | Modul 1 | Systemoverikt | | ||
+ | | Modul 2 | L90 5 Drift og vedlikehold | | ||
+ | | Modul 3 | MCe - Vedlikeholdssenter | | ||
+ | | Modul 4A | Togdeteksjon Thales akselteller AzLM | | ||
+ | | Modul 4B | HIS - Lokal operatørplass | | ||
+ | | Modul 4C | L826H - Sporveksel- og sporsperreutrustning | | ||
+ | | Modul 4D | Power Supply - Strømforsyning | | ||
+ | | Modul AE | LED matrise | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Kurslengde ====== | ||
+ | |||
+ | **Montører** | ||
+ | | Modul | Grunnkurs| Repetisjonskurs | | ||
+ | | Modul 1 | 2 dager | | ||
+ | | Modul 2 | 7 dager | | ||
+ | | Modul 3 | 5 dager | | ||
+ | | Modul 4A | 5 dager | | ||
+ | | Modul 4B | 5 dager | | ||
+ | | Modul 4C | 3 dager | | ||
+ | | Modul 4D | 3 dager | | ||
+ | | Modul 4E | 2 dager | | ||
+ | |||
+ | **Prosjekterende og OPM** | ||
+ | | Modul | Grunnkurs| Repetisjonskurs | | ||
+ | | Modul 1 | 2 dager | | ||
+ | | Modul 2 | 3 dager | | ||
+ | | Modul 3 | 3 dager | | ||
+ | | Modul 4A | 3 dager | | ||
+ | | Modul 4B | 3 dager | | ||
+ | | Modul 4C | 2 dager | | ||
+ | | Modul 4D | 2 dager | | ||
+ | | Modul 4E | 1 dager | | ||
+ | |||
+ | ====== Målgruppe ====== | ||
+ | * Kontrollør signal | ||
+ | * Sikkerhetskontrollør signal | ||
+ | * Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. | ||
+ | * OPM | ||
+ | |||
+ | ====== Betingelse ====== | ||
+ | |||
+ | **Moduler** | ||
+ | * Det er krav om bestått på Modul 1 før deltakelse på Modul 2 | ||
+ | * Det er krav om bestått på Modul 2 før deltakelse på Modul 3 | ||
+ | * Det er krav om bestått på Modul 3 før deltakelse på Modulene 4 | ||
+ | |||
+ | **Moduler** | ||
+ | * Det gis egen eksamenskode for modul 1 + 2 + 3. Gir grunnlag for søknad om sertifisering for Thales L90 5 | ||
+ | * Modulene 4 gis egne individuelle eksamenskoder og gir rett til å søke om sertifiseringskoder tilsvarende bestått på modulen. Modulene arrangeres og sertifiseres frittstående. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Roller knyttet til ulike kurs** | ||
+ | * Kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal, sluttkontrollører S/F og prosjekterende | ||
+ | * Prosjekterende | ||
+ | * OPM | ||
+ | ====== Krav til forkunnskaper ====== | ||
+ | * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør signal | ||
+ | * Sertifisering i Jernbaneverkets hastighetssystem ATC | ||
+ | eller | ||
+ | * Bestått kurs i signalfag for ingeniører. | ||
+ | * Bestått eksamen i Jernbaneverkets hastighetssystem ATC for prosjekterende innenfor siste 2 år. | ||
+ | |||
+ | ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ||
+ | * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i anleggstypen | ||
+ | eller | ||
+ | * Kunnskap til å kunne prosjektere/ | ||
+ | |||
+ | ====== Godkjenningsperiode ====== | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
+ | * 2 år og 2 måneder | ||
+ | |||
+ | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
+ | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling | ||
+ | * Deltakelse på førstehjelp | ||
+ | * Bestått kurs i NEK 400 | ||
+ | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører). | ||
+ | |||
+ | For Sluttkontrollører gjelder også: | ||
+ | * Bestått “Sluttkontrollørkurs” | ||
+ | * Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd. | ||
+ | |||
+ | ====== Gjennomføring ====== | ||
+ | * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | ||
+ | * For montører er praktisk opplæring obligatorisk før avsluttende eksamen i modulene. | ||
+ | * Alle monduler avsluttes med egen eksamen. | ||
+ | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | ||
+ | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | ||
+ | * Norsk jernbaneskole tilbyr kurset via Thales Norge. | ||
+ | |||
+ | ====== Maks antall deltakere ====== | ||
+ | |Teorisekvenser|8 deltakere| | ||
+ | |Praktiske sekvenser|4 deltakere pr. øvingsanlegg. 1 instruktør pr. øvingsanlegg| | ||
+ | |Repetisjonskurs |4 deltakere pr. øvingsanlegg. 1 instruktør pr. øvingsanlegg| | ||
+ | |||
+ | ====== Eksamen ====== | ||
+ | |Alle moduler for montører|Praktisk og teoretisk eksamen| | ||
+ | |Alle moduler for prosjekterende|Teoretisk eksamen | | ||
+ | |Repetisjonskurs|Praktisk og teoretisk eksamen| | ||
+ | |||
+ | Bestått eksamen ved minimum 85 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. Eksamen kan også være praktisk. | ||
+ | |||
+ | Eksamen kan vare opp til 7 timer | ||
+ | ====== Kontinuasjon ====== | ||
+ | |Grunnkurs for montører|Flervalgseksamen for modul 1|4 timer skriftlig eksamen for modul 2| | ||
+ | |Grunnkurs for prosjekterende|Flervalgseksamen for modul 1|4 timer skriftlig eksamen for modul 2| | ||
+ | |Repetisjonskurs for montører|4 timer skriftlig eksamen| | ||
+ | |Repetisjonskurs for prosjekterende|4 timer skriftlig eksamen| | ||
+ | |||
+ | Kontinuasjonseksamen arrangeres etter samme struktur som ordinær eksamen. | ||
+ | |||
+ | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | ||
+ | |||
+ | Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges. | ||
+ | |||
+ | Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen. | ||
+ | |||
+ | ====== Krav til instruktørpersonell ====== | ||
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi iht. gjeldende [[retningslinjer: | ||
+ | |||
+ | ====== Mål ====== | ||
+ | |||
+ | **Systemoppbygging, | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | * Oppbyggingen av systemet Thales L 90 5 | ||
+ | * Oppbyggingen av systemet Thales MCe | ||
+ | * Oppbyggingen av systemet Thales HIS Maintenance | ||
+ | * Oppbyggingen av systemet Thales HIS Operation | ||
+ | * Oppbyggingen av systemet Thales Power Supply | ||
+ | * Anvende teknikerterminal (GDI) for å tolke alarmer og hendelseslogger | ||
+ | * Laste ned systemloggfiler og diskdumper | ||
+ | * Bytte hardware og reinstallere software | ||
+ | * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales L 90 5 | ||
+ | * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales MCe | ||
+ | * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales HIS | ||
+ | * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales Power Supply | ||
+ | * Programmere og kontrollere LEU | ||
+ | * Programmere og kontrollere baliser | ||
+ | |||
+ | **Dokumentasjon Thales L 90 5** | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | * Følge kretser i anlegget ved hjelp av anleggstegningene | ||
+ | * Forstå en forriglingstabell | ||
+ | * Forstå frigivelsesdokument (ATC) | ||
+ | |||
+ | **Thales AzLM** | ||
+ | * Læreplan for Thales AzLM inngår i kurset i sin helhet. | ||
+ | |||
+ | **ATC Bombardier LEU** | ||
+ | * Læreplan for ATC Bombardier LEU tillegges kurset som en frittstående modul med en frittstående eksamen. | ||
+ | |||
+ | **Thales innføringsmodul** | ||
+ | * Opplæringen i modulen gir en overordnet tverrfaglig forståelse av systemene innen Thales L 90 5 | ||
+ | |||
+ | **PTE 2000** | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | |||
+ | *Anvende balisetester PTE 2000 for å kontrollere og programmere baliser. |