Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2013/11/28 10:59] jcs opprettet |
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2017/03/02 10:30] jcs [Kurskoder] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | Læreplan | + | ====== |
- | Sporvekseldrivmaskin Alstom MET | + | |
- | Denne læreplanen | + | ====== Eier av læreplanen |
- | Læreplanen danner grunnlaget | + | |
+ | Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk | ||
+ | |||
+ | ====== Utarbeidet | ||
+ | |||
+ | Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk | ||
+ | |||
+ | ====== Kurskoder ====== | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | //Figuren viser avhengigheter mellom kurs og sertifiseringer// | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Drift og vedlikehold** | ||
+ | |||
+ | ^ Kurs ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ MET BK ^ MET DKV ^ | ||
+ | | Grunnkurs | ||
+ | | Repetisjonskurs for mekanikere | 88351 | 88371 | 88361 | | ||
+ | | Grunnkurs for montører | 88352 | 88372 | 88362 | | ||
+ | | Repetisjonskurs for montører | 88353 | 88373 | 88363 | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Innleggelse** | ||
+ | |||
+ | ^ Kurs ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ MET BK ^ MET DKV ^ | ||
+ | | Grunnkurs for montører | 88382 | 88402 | 88392 | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Boring** | ||
+ | |||
+ | ^ Kurs ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ MET BK ^ MET DKV ^ | ||
+ | | Grunnkurs for montører og mekanikere | 88412 ||| | ||
+ | ====== Sertifikatkoder ====== | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Drift og vedlikehold** | ||
+ | |||
+ | ^ Sertifikat ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ DKV ^ BK ^ | ||
+ | | Sporvekselkontrollør signal | 8350 | 8370 | 8360 | | ||
+ | | Kontrollør signal | 8351 | 8371 | 8361 | | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør signal | 8352 | 8372 | 8362 | | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Innleggelse** | ||
+ | |||
+ | ^ Sertifikat ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ DKV ^ BK ^ | ||
+ | | Sporvekselkontrollør signal | 8380 | 8400 | 8390 | | ||
+ | | Kontrollør signal | 8381 | 8401 | 8391 | | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør signal | 8382 | 8402 | 8392 | | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Boring** | ||
+ | |||
+ | ^ Sertifikat ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ DKV ^ BK ^ | ||
+ | | Sporvekselkontrollør signal | 8410 | 8430 | 8420 | | ||
+ | | Kontrollør signal | 8411 | 8431 | 8421 | | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør signal | 8412 | 8432 | 8422 | | ||
- | Eier av læreplanen Jernbaneverket, Teknologi | + | ====== Alstom MET: Drift og vedlikehold ====== |
- | Utarbeidet | + | |
- | Eksamenskode | + | **Målgruppe: |
- | Sertifikatkode | + | |
- | Sporvekselkontrollør: | + | **Krav til forkunnskap: |
- | Kontrollør | + | |
- | Sikkerhetskontrollør signal: | + | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. |
- | Sluttkontrollør F: | + | |
- | Sluttkontrollør S: | + | **Grunnkurs: |
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs: | ||
+ | |||
+ | ====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap: | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). | ||
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs: | ||
+ | |||
+ | ====== Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe: | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap: | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET DKV drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs: | ||
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs: | ||
+ | |||
+ | ====== Alstom MET: Innleggelse ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe: | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse u/boring etter fullført kurs og bestått eksamen. | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs:** | ||
+ | Grunnkurset består av en teoretisk del, en praktisk del og en eksamensdel. | ||
+ | |||
+ | * Teoretisk del består av 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, MET DKV og MET BK) | ||
+ | * Praktisk del består av 1 dag FAT hos leverandør og 2 komplette innleggelser | ||
+ | * Eksamensdelen gjennomføres i prosjekter ((kandidaten vurderes av instruktør før eksamen kan gjennomføres)). Antatt varighet 1-2 dager avhengig av prosjektets omfang | ||
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs** Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det forutsettes sertifisering i drift og vedlikehold av den aktuelle drivmaskintypen. | ||
+ | |||
+ | * For MET dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV eller MET BK dersom man har sertifisering for dette) | ||
+ | * For MET DKV dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET DKV eller MET drivmaskiner (eventuelt MET BK dersom man har sertifisering for dette) | ||
+ | * For MET BK dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET BK eller MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV dersom man har sertifisering for dette) | ||
+ | |||
+ | Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av installasjonsrapporter til instruktør for kontrollvirksomhet ((1 innleggelse = 1 sporveksel uavhengig av antall maskiner. Unntak 1: Sporveksler med bevegelig kryss; disse teller som 2 innleggelser dersom man har godkjenning for innleggelse av MET BK, og man utfører kontroll av alle drivmaskinene i vekselen. Unntak 2: Dobbelt kryssveksel; | ||
+ | ====== Alstom MET: Boring ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe: | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap: | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET: Boring etter fullført kurs og bestått eksamen. Sertifiseringen gjelder for boring i forbindelse med førstegangsinstallasjon og drift/ | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs: | ||
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs** 2 dager. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). | ||
+ | ====== Betingelse ====== | ||
- | Kurslengde | + | Kurset for montører og prosjekterende er de samme kursene. |
- | Grunnkurs for montører 3 dager | + | |
- | Grunnkurs for prosjekterende 3 dager | + | |
- | Repetisjonskurs for montører 1 dag | + | |
- | Repetisjonskurs for prosjekterende 1 dag | + | |
- | Målgruppe Sporvekselkontrollør, | + | |
- | Betingelse Kurset for montører og prosjekterende er samme kurs. | + | |
- | For montører | + | **For montører** |
- | Grunnkurset | + | |
+ | Grunnkurs Alstom MET: Drift og vedlikehold | ||
+ | |||
+ | **For godkjenner av sporvekseldrivverk** | ||
+ | |||
+ | Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis etter et individuelt opplæringsløp i kurset Alstom MET: Innleggelse. Eksamen er en selvstendig gjennomføring av godkjenningsprosessen. | ||
+ | |||
+ | ====== Krav til forkunnskaper ====== | ||
+ | * Fagbrev i signalfaget | ||
+ | eller | ||
+ | * Bestått kurs i signalfag for ingeniører | ||
+ | eller | ||
+ | * Bestått kurs i mekanisk kompetanse | ||
+ | |||
+ | ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ||
+ | * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet | ||
+ | eller | ||
+ | * Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet. | ||
+ | |||
+ | ====== Godkjenningsperiode ====== | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
+ | * 2 år og 2 måneder | ||
- | For godkjenner av sporvekseldrivverk | ||
- | Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis av instruktører som innehar denne godkjenningen, | ||
- | Krav til forkunnskaper • Fagbrev i signalfaget | ||
- | Eller | ||
- | • Bestått kurs i signalfag for ingeniører. | ||
- | Kompetanse etter gjennomført kurs • Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. | ||
- | Eller | ||
- | • Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet | ||
- | Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
- | • 2 år og 2 måneder | ||
Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
- | • Bestått FSE med signalfaglig vinkling | + | |
- | • Deltakelse på førstehjelp | + | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling |
- | • Bestått kurs i NEK 400 | + | |
- | • Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” | + | |
- | For Sluttkontrollører gjelder også: | + | |
- | • Bestått “Sluttkontrollørkurs” | + | ====== Gjennomføring ====== |
- | • Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd | + | |
- | Gjennomføring • Teoretisk og praktisk gjennomføring. | + | |
- | • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | + | |
- | • Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | + | |
- | Maks antall deltakere Grunnkurs for montører 4 deltakere | + | |
- | Grunnkurs for prosjekterende 4 deltakere | + | ====== |
- | Repetisjonskurs for montører 4 deltakere | + | |Grunnkurs for montører|4 deltakere| |
- | Repetisjonskurs for prosjekterende 4 deltakere | + | |Grunnkurs for prosjekterende|4 deltakere| |
- | Eksamen Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time | + | |Repetisjonskurs for montører|4 deltakere| |
- | Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer | + | |Repetisjonskurs for prosjekterende|4 deltakere| |
- | Repetisjonskurs for montører Flervalgseksamen, | + | |
- | Repetisjonskurs for prosjekterende Flervalgseksamen, | + | ====== |
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | Se under det enkelte kurset. |
- | Kontinuasjon Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time | + | |
- | Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer | + | ====== |
- | Repetisjonskurs for montører Praktisk eksamen, ca 2 timer | + | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. |
- | Repetisjonskurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer | + | |
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | + | |
Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges. | Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges. | ||
Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen. | Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen. | ||
- | Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent på den bestemte anleggstypen. | ||
- | • Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. | ||
- | • Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. | ||
- | Kurset kan arrangeres og administreres | + | ====== Krav til instruktørpersonell ====== |
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent | ||
+ | |||
+ | ====== Mål ====== | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Drift- og vedlikehold** | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal forstå | ||
+ | |||
+ | * oppbyggingen av drivmaskinen | ||
+ | * bruken av og funksjonen til drivmaskinen. | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne | ||
+ | |||
+ | * foreta bytte av komponenter og moduler | ||
+ | * justere drivmaskinen | ||
+ | * anvende systemdokumentasjon | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Innleggelse** | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne | ||
- | + | * forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskiner Alstom MET | |
- | Mål | + | **Alstom MET: Boring** |
- | Sporvekseldrivmaskin Alstom MET | + | Kandidaten skal kunne |
- | Kandidaten skal kunne: | + | * anvende systemdokumentasjon |
- | - forstå oppbyggingen | + | * foreta oppmåling i forbindelse med boring |
- | - forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen. | + | * velge riktig boreutstyr for de ulike oppgavene |
- | - foreta bytte av komponenter | + | |
- | - forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | + | |
- | - forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen | + | |
- | Sporvekseldrivmaskin Alstom MET | + | |
- | For godkjenner av sporvekseldrivverk Kandidaten skal kunne: | ||
- | - forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskin Alstom MET | ||