lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2013/11/28 10:59]
jcs opprettet
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2017/09/08 10:59]
jcs [Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold]
Linje 1: Linje 1:
-Læreplan  +====== LæreplanSporvekseldrivmaskin Alstom MET ======
-Sporvekseldrivmaskin Alstom MET+
  
-Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.  +====== Eier av læreplanen ====== 
-Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. + 
 +Bane NOR,  Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk 
 + 
 +====== Utarbeidet av ====== 
 + 
 +Bane NOR,  Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk 
 + 
 +====== Kurskoder ====== 
 + 
 +{{:lp_sa:image1.png?400|}} 
 + 
 +//Figuren viser avhengigheter mellom kurs og sertifiseringer// 
 + 
 +**Alstom MET: Drift og vedlikehold** 
 + 
 +^ Kurs ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^ 
 +| Grunnkurs for sporvekselkontrollører|  88350  |  88370  |  88360  | 
 +| Repetisjonskurs for sporvekselkontrollører|  88351  |  88371  |  88361  | 
 +| Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører|  88352  |  88372  |  88362  | 
 +| Repetisjonskurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører|  88353  |  88373  |  88363  | 
 + 
 + 
 +**Alstom MET: Innleggelse** 
 + 
 +^ Kurs ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^ 
 +| Grunnkurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører|  88382  ||| 
 + 
 + 
 +**Alstom MET: Boring** 
 + 
 +^ Kurs ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^ 
 +| Grunnkurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører og sporvekselkontrollører|  88412  ||| 
 +| Repetisjonskurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører og sporvekselkontrollører |  88413  ||| 
 +====== Sertifikatkoder ====== 
 + 
 +**Alstom MET: Drift og vedlikehold** 
 + 
 +^ Sertifikat ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  DKV  ^  BK  ^ 
 +| Sporvekselkontrollør signal |  8350  |  8370  |  8360  | 
 +| Kontrollør signal |  8351  |  8371  |  8361  | 
 +| Sikkerhetskontrollør signal |  8352  |  8372  |  8362  |  
 + 
 +**Alstom MET: Innleggelse** 
 + 
 +^ Sertifikat ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  DKV  ^  BK  ^ 
 +| Sikkerhetskontrollør signal |  8382  |  8402  |  8392  | 
 + 
 +**Alstom MET: Boring** 
 + 
 +^ Sertifikat ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  DKV  ^  BK  ^ 
 +| Kontrollør/sikkerhetskontrollør og sporvekselkontrollør |  8410  |||
  
   
-Eier av læreplanen JernbaneverketTeknologi +====== Alstom MET: Drift og vedlikehold ====== 
-Utarbeidet av Christopher Schive + 
-Eksamenskode  +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og sluttkontrollør 
-Sertifikatkode  + 
-  Sporvekselkontrollør:  +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) 
- Kontrollør signal:  + 
- Sikkerhetskontrollør signal:  +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. 
- Sluttkontrollør F:  + 
- Sluttkontrollør S: +**Grunnkurs:** 3 dager. Grundig teoretisk og praktisk gjennomgang av alle maskinens deler og funksjoner. Bytte av deler, justeringfeilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk eksamen (2 timer) + praktisk eksamen (1 time) 
 + 
 +**Repetisjonskurs:** 1,5 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Bytte av deler, justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time) 
 + 
 +====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal og sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. 
 + 
 +**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 +**Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 + 
 +====== Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal og sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET DKV drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. 
 + 
 +**Grunnkurs:** 1,5 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 +**Repetisjonskurs:** 1,5 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 + 
 +====== Alstom MET: Innleggelse ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse u/boring etter fullført kurs og bestått eksamen. 
 + 
 +**Grunnkurs:**  
 +Grunnkurset består av en teoretisk del, en praktisk del og en eksamensdel. 
 + 
 +  * Teoretisk del består av 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, MET DKV og MET BK) 
 +  * Praktisk del består av 1 dag FAT hos leverandør og 2 komplette innleggelser 
 +  * Eksamensdelen gjennomføres i prosjekter ((kandidaten vurderes av instruktør før eksamen kan gjennomføres)). Antatt varighet 1-2 dager avhengig av prosjektets omfang 
 + 
 +**Repetisjonskurs** Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det forutsettes sertifisering i drift og vedlikehold av den aktuelle drivmaskintypen. 
 + 
 +  * For MET dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV eller MET BK dersom man har sertifisering for dette) 
 +  * For MET DKV dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET DKV eller MET drivmaskiner (eventuelt MET BK dersom man har sertifisering for dette) 
 +  * For MET BK dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET BK eller MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV dersom man har sertifisering for dette) 
 + 
 +Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av installasjonsrapporter til instruktør for kontrollvirksomhet ((1 innleggelse = 1 sporveksel uavhengig av antall maskiner. Unntak 1Sporveksler med bevegelig kryss; disse teller som 2 innleggelser dersom man har godkjenning for innleggelse av MET BK, og man utfører kontroll av alle drivmaskinene i vekselen. Unntak 2: Dobbelt kryssveksel; 1 drivmaskin = 1 innleggelse)). 
 +====== Alstom MET: Boring ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal og sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET: Boring etter fullført kurs og bestått eksamen. Sertifiseringen gjelder for boring i forbindelse med førstegangsinstallasjon og drift/vedlikehold av alle typer Alstom MET drivmaskiner. 
 + 
 +**Grunnkurs:** 2 dager. Teoretisk gjennomgang av boring for alle Alstom-drivmaskiner, praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 +**Repetisjonskurs** 2 dager. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 +====== Betingelse ======
   
-Kurslengde  +Kurset for kontrollører/sikkehetskontrollører og sluttkontrollører de samme kursene.
- Grunnkurs for montører 3 dager +
- Grunnkurs for prosjekterende 3 dager +
- Repetisjonskurs for montører 1 dag +
- Repetisjonskurs for prosjekterende 1 dag +
-Målgruppe Sporvekselkontrollør, Kontrollør signal, Sikkerhetskontrollør signal, Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. +
-Betingelse Kurset for montører og prosjekterende er samme kurs.+
  
-For montører +**For montører** 
-Grunnkurset inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. + 
 +Grunnkurs Alstom MET: Drift og vedlikehold inngår i grunnopplæringen for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.  
 + 
 +**For godkjenner av sporvekseldrivverk** 
 + 
 +Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis etter et individuelt opplæringsløp i kurset Alstom MET: Innleggelse. Eksamen er en selvstendig gjennomføring av godkjenningsprosessen.  
 + 
 +====== Krav til forkunnskaper ====== 
 +  * Fagbrev i signalfaget 
 +eller  
 +  * Bestått kurs i signalfag for ingeniører 
 +eller 
 +  * Bestått kurs i mekanisk kompetanse 
 + 
 +====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== 
 +  * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet  
 +eller  
 +  * Kunnskap til å kunne utføre kontroller i systemet. 
 + 
 +====== Godkjenningsperiode ====== 
 +  
 +Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 
 +  * 2 år og 2 måneder
  
-For godkjenner av sporvekseldrivverk 
-Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis av instruktører som innehar denne godkjenningen, etter et individuelt opplæringsløp. Eksamen i dette er å utføre en selvstendig gjennomføring av godkjenningsprosessen.  
-Krav til forkunnskaper • Fagbrev i signalfaget 
-Eller  
-• Bestått kurs i signalfag for ingeniører. 
-Kompetanse etter gjennomført kurs • Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet.  
-Eller  
-• Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet 
-Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 
-• 2 år og 2 måneder 
 Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
-Bestått FSE med signalfaglig vinkling + 
-Deltakelse på førstehjelp +  * Bestått FSE med signalfaglig vinkling 
-Bestått kurs i NEK 400 +  Deltakelse på førstehjelp 
-Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører) +  Bestått kurs i NEK 400 
-For Sluttkontrollører gjelder også: +  Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” 
-• Bestått “Sluttkontrollørkurs” +====== Gjennomføring ====== 
-• Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd +  Teoretisk og praktisk gjennomføring.  
-Gjennomføring • Teoretisk og praktisk gjennomføring.  +  Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. 
-Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. +  Kurset kan arrangeres og administreres av kompetanseleverandør som er godkjent etter [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|gjeldende retningslinjer]]
-Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole+ 
-Maks antall deltakere Grunnkurs for montører 4 deltakere + 
- Grunnkurs for prosjekterende 4 deltakere +====== Maks antall deltakere ====== 
- Repetisjonskurs for montører 4 deltakere +|Grunnkurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører|4 deltakere| 
- Repetisjonskurs for prosjekterende 4 deltakere +|Grunnkurs for sluttkontrollører|4 deltakere| 
-Eksamen Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time +|Repetisjonskurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører|4 deltakere| 
- Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer +|Repetisjonskurs for sluttkontrollører|4 deltakere| 
- Repetisjonskurs for montører Flervalgseksamen, ca 1 time + 
- Repetisjonskurs for prosjekterende Flervalgseksamen, ca 1 time +====== Eksamen ======  
- Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. +Se under det enkelte kurset. 
-Kontinuasjon Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time + 
- Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer +====== Kontinuasjon ======  
- Repetisjonskurs for montører Praktisk eksamen, ca 2 timer +Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
- Repetisjonskurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer +
- Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. +
  
 Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges.  Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges. 
  
 Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen. Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen.
-Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent på den bestemte anleggstypen. 
-• Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. 
-• Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. 
  
-Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i h.h.t gjeldende regelverk for dette.+====== Krav til instruktørpersonell ====== 
 +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. 
 + 
 +====== Mål ====== 
 + 
 +**Alstom MET: Drift- og vedlikehold** 
 + 
 +Kandidaten skal forstå 
 + 
 +  * oppbyggingen av drivmaskinen 
 +  * bruken av og funksjonen til drivmaskinen. 
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget 
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen 
 + 
 +Kandidaten skal kunne 
 + 
 +  * foreta bytte av komponenter og moduler 
 +  * justere drivmaskinen 
 +  * vedlikeholde drivmaskinen 
 +  * anvende systemdokumentasjon 
 + 
 +**Alstom MET: Innleggelse** 
 + 
 +Kandidaten skal kunne
  
-+  * forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskiner Alstom MET
  
-Mål+**Alstom MET: Boring**
  
-Sporvekseldrivmaskin Alstom MET+Kandidaten skal kunne
  
- Kandidaten skal kunne: +  * anvende systemdokumentasjon 
-- forstå oppbyggingen av drivmaskinen +  * foreta oppmåling i forbindelse med boring av Alstom MET drivmaskiner 
-- forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen. +  * velge riktig boreutstyr for de ulike oppgavene 
-- foreta bytte av komponenter  og moduler +  * montere boreutstyr
-- forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget +
-- forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen +
-Sporvekseldrivmaskin Alstom MET+
  
-For godkjenner av sporvekseldrivverk Kandidaten skal kunne: 
-- forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskin Alstom MET 
  
lp_sa/sporvekseldrivmaskin_alstom_met.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)