lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2016/03/22 09:35]
jcs [Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold]
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2016/04/29 11:26]
jcs Fjernet da det uansett vil være behov for en sikkerhetskontrollør
Linje 37: Linje 37:
 ^ Kurs ^  Kode  ^^^ ^ Kurs ^  Kode  ^^^
 ^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^ ^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^
-| Grunnkurs for mekanikere |  88410  |    |    | 
 | Grunnkurs for montører |  88412  |    |    | | Grunnkurs for montører |  88412  |    |    |
 ====== Sertifikatkoder ====== ====== Sertifikatkoder ======
Linje 68: Linje 67:
 ====== Alstom MET: Drift og vedlikehold ====== ====== Alstom MET: Drift og vedlikehold ======
  
-**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende+**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende
  
 **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs)
Linje 76: Linje 75:
 **Grunnkurs:** 3 dager. Grundig teoretisk og praktisk gjennomgang av alle maskinens deler og funksjoner. Bytte av deler, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk eksamen (2 timer) + praktisk eksamen (1 time) **Grunnkurs:** 3 dager. Grundig teoretisk og praktisk gjennomgang av alle maskinens deler og funksjoner. Bytte av deler, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk eksamen (2 timer) + praktisk eksamen (1 time)
  
-**Repetisjonskurs (per 26 mnd):** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Bytte av deler, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time)+**Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Bytte av deler, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time)
  
 ====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ====== ====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ======
  
-**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende+**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende
  
 **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold
Linje 86: Linje 85:
 Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen.
  
-**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time)+**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time).
  
-**Repetisjonskurs (per 26 mnd):** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time)+**Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time).
  
 ====== Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold ====== ====== Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold ======
  
-**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende+**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende
  
 **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold
Linje 98: Linje 97:
 Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET DKV drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET DKV drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen.
  
-**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time)+**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time).
  
-**Repetisjonskurs (per 26 mnd):** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time)+**Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time).
  
-====== Alstom: Innlegging uten boring ======+====== Alstom MET (alle typer)Innleggelse uten boring ======
  
-**Målgruppe:** sikkerhetskontrollør signal+**Målgruppe:** Sikkerhetskontrollør signal
  
 **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold
Linje 110: Linje 109:
 Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse u/boring etter fullført kurs og bestått eksamen. Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse u/boring etter fullført kurs og bestått eksamen.
  
-**Grunnkurs:** Minimum 5 dager. 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (METDKV og BK), 1 dag FAT i Ørebro, 2 komplette innleggelser, vurdering av kandidaten før eksamen (eksamener gjennomføres under togfrie perioder med begrenset tid), 1-2 dager eksamen (tiden avhenger av innleggelsenes omfang)+**Grunnkurs:**  
 +Grunnkurset består av en teoretisk delen praktisk del og en eksamensdel.
  
-====== Kurslengde ======  +  Teoretisk del består av 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, MET DKV og MET BK) 
-  Grunnkurs for montører: 3 dager +  * Praktisk del består av 1 dag FAT hos leverandør og 2 komplette innleggelser 
-  * Grunnkurs for prosjekterende: 3 dager +  * Eksamensdelen gjennomføres i prosjekter ((kandidaten vurderes av instruktør før eksamen kan gjennomføres)). Antatt varighet 1-2 dager avhengig av prosjektets omfang
-  * Repetisjonskurs for montører: 1 dag +
-  * Repetisjonskurs for prosjekterende: dag+
  
-====== Målgruppe ======  +**Repetisjonskurs** Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det forutsettes sertifisering i drift og vedlikehold av den aktuelle drivmaskintypen.
-  Sporvekselkontrollør +
-  Kontrollør signal +
-  Sikkerhetskontrollør signal +
-  Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende.+
  
 +  * For MET dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV eller MET BK dersom man har sertifisering for dette)
 +  * For MET DKV dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET DKV eller MET drivmaskiner (eventuelt MET BK dersom man har sertifisering for dette)
 +  * For MET BK dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET BK eller MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV dersom man har sertifisering for dette)
 +
 +Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av installasjonsrapporter til instruktør for kontrollvirksomhet ((1 innleggelse = 1 sporveksel uavhengig av antall maskiner. Unntak 1: Sporveksler med bevegelig kryss; disse teller som 2 innleggelser dersom man har godkjenning for innleggelse av MET BK, og man utfører kontroll av alle drivmaskinene i vekselen. Unntak 2: Dobbelt kryssveksel; 1 drivmaskin = 1 innleggelse)).
 +====== Alstom MET: Innleggelse med boring ======
 +
 +**Målgruppe:** Sikkerhetskontrollør signal
 +
 +**Krav til forkunnskap:** Sensor Alstom MET innleggelse u/boring
 +
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse m/boring etter fullført kurs og bestått eksamen.
 +
 +**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk gjennomgang av boring for alle Alstom-drivmaskiner, praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Ingen eksamen.
 +
 +**Repetisjonskurs** Fornyet sertifisering krever godkjennelse iht. [[retningslinjer:retningslinjer_for_sensur|krav]] til sensor for anleggstypen.
 ====== Betingelse ====== ====== Betingelse ======
   
Linje 166: Linje 176:
   * Teoretisk og praktisk gjennomføring.    * Teoretisk og praktisk gjennomføring. 
   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
-  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. +  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole eller annnen kompetansetilbyder som er godkjent etter gjeldende [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|retningslinjer]]
-  * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.+
  
 ====== Maks antall deltakere ====== ====== Maks antall deltakere ======
Linje 176: Linje 186:
  
 ====== Eksamen ======  ====== Eksamen ======
-|Grunnkurs for montører|Skriftlig eksamen, ca 2 timer|Praktisk eksamen ca 1 time| +Se under det enkelte kurset.
-|Grunnkurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| +
-|Repetisjonskurs for montører|Flervalgseksamen, ca 1 time| +
-|Repetisjonskurs for prosjekterende|Flervalgseksamen, ca 1 time| +
-  +
-Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.+
  
 ====== Kontinuasjon ======  ====== Kontinuasjon ======
-|Grunnkurs for montører|Skriftlig eksamen, ca 2 timer|Praktisk eksamen ca 1 time| 
-|Grunnkurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| 
-|Repetisjonskurs for montører|Praktisk eksamen, ca 2 timer| 
-|Repetisjonskurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| 
- 
 Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd.  Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
  
Linje 209: Linje 209:
   * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget   * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget
   * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen   * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen
- 
-**Sporvekseldrivmaskin Alstom MET** 
  
 For godkjenner av sporvekseldrivverk  For godkjenner av sporvekseldrivverk
lp_sa/sporvekseldrivmaskin_alstom_met.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)