lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2016/03/22 09:57]
jcs [Gjennomføring]
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2016/04/29 10:08]
jcs [Alstom MET BK: Drift og vedlikehold]
Linje 68: Linje 68:
 ====== Alstom MET: Drift og vedlikehold ====== ====== Alstom MET: Drift og vedlikehold ======
  
-**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende+**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende
  
 **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs)
Linje 80: Linje 80:
 ====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ====== ====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ======
  
-**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende+**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og prosjekterende
  
 **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold
Linje 86: Linje 86:
 Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen.
  
-**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time)+**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time).
  
-**Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time)+**Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk flervalgseksamen (1 time).
  
 ====== Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold ====== ====== Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold ======
Linje 112: Linje 112:
 **Grunnkurs:** Minimum 5 dager. 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, DKV og BK), 1 dag FAT hos leverandør, 2 komplette innleggelser, vurdering av kandidaten før eksamen (eksamener gjennomføres under togfrie perioder med begrenset tid), 1-2 dager eksamen (tiden avhenger av innleggelsenes omfang) **Grunnkurs:** Minimum 5 dager. 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, DKV og BK), 1 dag FAT hos leverandør, 2 komplette innleggelser, vurdering av kandidaten før eksamen (eksamener gjennomføres under togfrie perioder med begrenset tid), 1-2 dager eksamen (tiden avhenger av innleggelsenes omfang)
  
 +**Repetisjonskurs** Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden.
 ====== Alstom MET: Innleggelse med boring ====== ====== Alstom MET: Innleggelse med boring ======
  
Linje 122: Linje 122:
  
 **Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk gjennomgang av boring for alle Alstom-drivmaskiner, praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Ingen eksamen. **Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk gjennomgang av boring for alle Alstom-drivmaskiner, praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Ingen eksamen.
 +
 +**Repetisjonskurs** Fornyet sertifisering krever godkjennelse iht. [[retningslinjer:retningslinjer_for_sensur|krav]] til sensor for anleggstypen.
 ====== Betingelse ====== ====== Betingelse ======
   
Linje 164: Linje 166:
   * Teoretisk og praktisk gjennomføring.    * Teoretisk og praktisk gjennomføring. 
   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
-  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole eller annnen kompetansetilbyder som er godkjent etter [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|gjeldende retningslinjer]].+  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole eller annnen kompetansetilbyder som er godkjent etter gjeldende [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|retningslinjer]].
  
  
Linje 174: Linje 176:
  
 ====== Eksamen ======  ====== Eksamen ======
-|Grunnkurs for montører|Skriftlig eksamen, ca 2 timer|Praktisk eksamen ca 1 time| +Se under det enkelte kurset.
-|Grunnkurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| +
-|Repetisjonskurs for montører|Flervalgseksamen, ca 1 time| +
-|Repetisjonskurs for prosjekterende|Flervalgseksamen, ca 1 time| +
-  +
-Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.+
  
 ====== Kontinuasjon ======  ====== Kontinuasjon ======
-|Grunnkurs for montører|Skriftlig eksamen, ca 2 timer|Praktisk eksamen ca 1 time| 
-|Grunnkurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| 
-|Repetisjonskurs for montører|Praktisk eksamen, ca 2 timer| 
-|Repetisjonskurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| 
- 
 Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd.  Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
  
lp_sa/sporvekseldrivmaskin_alstom_met.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)