lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2013/11/28 10:59]
jcs opprettet
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2019/05/07 17:42]
jcs [Alstom MET: Boring]
Linje 1: Linje 1:
-Læreplan  +====== LæreplanSporvekseldrivmaskin Alstom MET ======
-Sporvekseldrivmaskin Alstom MET+
  
-Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.  +====== Eier av læreplanen ====== 
-Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. + 
 +Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk 
 + 
 +====== Utarbeidet av ====== 
 + 
 +Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk 
 + 
 +====== Kurskoder ====== 
 + 
 +{{:lp_sa:image1.png?400|}} 
 + 
 +//Figuren viser avhengigheter mellom kurs og sertifiseringer// 
 + 
 +**Alstom MET: Drift og vedlikehold** 
 + 
 +^ Kurs ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^ 
 +| Grunnkurs for sporvekselkontrollører|  88350  |  88370  |  88360  | 
 +| Repetisjonskurs for sporvekselkontrollører|  88351  |  88371  |  88361  | 
 +| Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører|  88352  |  88372  |  88362  | 
 +| Repetisjonskurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører|  88353  |  88373  |  88363  | 
 + 
 + 
 +**Alstom MET: Innleggelse** 
 + 
 +^ Kurs ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^ 
 +| Grunnkurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører|  88382  ||| 
 + 
 + 
 +**Alstom MET: Boring** 
 + 
 +^ Kurs ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  MET BK  ^  MET DKV  ^ 
 +| Grunnkurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører og sporvekselkontrollører|  88412  ||| 
 +| Repetisjonskurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører og sporvekselkontrollører |  88413  ||| 
 +====== Sertifikatkoder ====== 
 + 
 +**Alstom MET: Drift og vedlikehold** 
 + 
 +^ Sertifikat ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  DKV  ^  BK  ^ 
 +| Sporvekselkontrollør signal |  8350  |  8370  |  8360  | 
 +| Kontrollør signal |  8351  |  8371  |  8361  | 
 +| Sikkerhetskontrollør signal |  8352  |  8372  |  8362  |  
 + 
 +**Alstom MET: Innleggelse** 
 + 
 +^ Sertifikat ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  DKV  ^  BK  ^ 
 +| Sikkerhetskontrollør signal |  8382  |  8402  |  8392  | 
 + 
 +**Alstom MET: Boring** 
 + 
 +^ Sertifikat ^  Kode  ^^^ 
 +^ ^  MET  ^  DKV  ^  BK  ^ 
 +| Kontrollør/sikkerhetskontrollør og sporvekselkontrollør |  8410  |||
  
   
-Eier av læreplanen JernbaneverketTeknologi +====== Alstom MET: Drift og vedlikehold ====== 
-Utarbeidet av Christopher Schive + 
-Eksamenskode  +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og sluttkontrollør 
-Sertifikatkode  + 
-  Sporvekselkontrollør:  +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) 
- Kontrollør signal:  + 
- Sikkerhetskontrollør signal:  +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. 
- Sluttkontrollør F:  + 
- Sluttkontrollør S: +**Grunnkurs:** 3 dager. Grundig teoretisk og praktisk gjennomgang av alle maskinens deler og funksjoner. Bytte av deler, justeringfeilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk eksamen (2 timer) + praktisk eksamen (1 time) 
 + 
 +**Repetisjonskurs:** 1,5 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Bytte av deler, justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time) 
 + 
 +====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal og sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. 
 + 
 +**Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 +**Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 + 
 +====== Alstom MET DKV: Drift og vedlikehold ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollører signal, kontrollør signal og sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET DKV drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. 
 + 
 +**Grunnkurs:** 1,5 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 +**Repetisjonskurs:** 1,5 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 + 
 +====== Alstom MET: Innleggelse ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET innleggelse u/boring etter fullført kurs og bestått eksamen. 
 + 
 +**Grunnkurs:**  
 +Grunnkurset består av en teoretisk del, en praktisk del og en eksamensdel. 
 + 
 +  * Teoretisk del består av 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, MET DKV og MET BK) 
 +  * Praktisk del består av 1 dag FAT hos leverandør og 2 komplette innleggelser 
 +  * Eksamensdelen gjennomføres i prosjekter ((kandidaten vurderes av instruktør før eksamen kan gjennomføres)). Antatt varighet 1-2 dager avhengig av prosjektets omfang 
 + 
 +**Repetisjonskurs** Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det forutsettes sertifisering i drift og vedlikehold av den aktuelle drivmaskintypen. 
 + 
 +  * For MET dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV eller MET BK dersom man har sertifisering for dette) 
 +  * For MET DKV dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET DKV eller MET drivmaskiner (eventuelt MET BK dersom man har sertifisering for dette) 
 +  * For MET BK dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET BK eller MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV dersom man har sertifisering for dette) 
 + 
 +Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av installasjonsrapporter til instruktør for kontrollvirksomhet ((1 innleggelse = 1 sporveksel uavhengig av antall maskiner. Unntak 1Sporveksler med bevegelig kryss; disse teller som 2 innleggelser dersom man har godkjenning for innleggelse av MET BK, og man utfører kontroll av alle drivmaskinene i vekselen. Unntak 2: Dobbelt kryssveksel; 1 drivmaskin = 1 innleggelse)). 
 +====== Alstom MET: Boring ====== 
 + 
 +**Målgruppe:** Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal og sikkerhetskontrollør signal 
 + 
 +**Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold 
 + 
 +Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET: Boring etter fullført kurs og bestått eksamen. Sertifiseringen gjelder for boring i forbindelse med førstegangsinstallasjon og drift/vedlikehold av alle typer Alstom MET drivmaskiner. 
 + 
 +**Grunnkurs:** 2 dager. Teoretisk gjennomgang av boring for alle Alstom-drivmaskiner, praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). 
 + 
 +Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det må dokumenteres minimum to boringer for Alstom drivmaskiner siste 26 måneder. Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av utfylte og signerte sjekklister til instruktør kontrollvirksomhet signal. Med en boring menes boring av minimum én sporvekseldrivmaskin i én sporveksel. 
 + 
 +Alternativt kan kandidaten fornye sertifiseringen ved deltagelse på **repetisjonskurs:**  2 dager. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene, praktisk oppmåling og montering av boreutstyr. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time).  
 + 
 +====== Betingelse ======
   
-Kurslengde  +Kurset for kontrollører/sikkehetskontrollører og sluttkontrollører de samme kursene.
- Grunnkurs for montører 3 dager +
- Grunnkurs for prosjekterende 3 dager +
- Repetisjonskurs for montører 1 dag +
- Repetisjonskurs for prosjekterende 1 dag +
-Målgruppe Sporvekselkontrollør, Kontrollør signal, Sikkerhetskontrollør signal, Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. +
-Betingelse Kurset for montører og prosjekterende er samme kurs.+
  
-For montører +**For montører** 
-Grunnkurset inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. + 
 +Grunnkurs Alstom MET: Drift og vedlikehold inngår i grunnopplæringen for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.  
 + 
 +**For godkjenner av sporvekseldrivverk** 
 + 
 +Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis etter et individuelt opplæringsløp i kurset Alstom MET: Innleggelse. Eksamen er en selvstendig gjennomføring av godkjenningsprosessen.  
 + 
 +====== Krav til forkunnskaper ====== 
 +  * Fagbrev i signalfaget 
 +eller  
 +  * Bestått kurs i signalfag for ingeniører 
 +eller 
 +  * Bestått kurs i mekanisk kompetanse 
 + 
 +====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== 
 +  * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet  
 +eller  
 +  * Kunnskap til å kunne utføre kontroller i systemet. 
 + 
 +====== Godkjenningsperiode ====== 
 +  
 +Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 
 +  * 2 år og 2 måneder
  
-For godkjenner av sporvekseldrivverk 
-Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis av instruktører som innehar denne godkjenningen, etter et individuelt opplæringsløp. Eksamen i dette er å utføre en selvstendig gjennomføring av godkjenningsprosessen.  
-Krav til forkunnskaper • Fagbrev i signalfaget 
-Eller  
-• Bestått kurs i signalfag for ingeniører. 
-Kompetanse etter gjennomført kurs • Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet.  
-Eller  
-• Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet 
-Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 
-• 2 år og 2 måneder 
 Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
-Bestått FSE med signalfaglig vinkling + 
-Deltakelse på førstehjelp +  * Bestått FSE med signalfaglig vinkling 
-Bestått kurs i NEK 400 +  Deltakelse på førstehjelp 
-Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører) +  Bestått kurs i NEK 400 
-For Sluttkontrollører gjelder også: +  Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” 
-• Bestått “Sluttkontrollørkurs” +====== Gjennomføring ====== 
-• Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd +  Teoretisk og praktisk gjennomføring.  
-Gjennomføring • Teoretisk og praktisk gjennomføring.  +  Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. 
-Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. +  Kurset kan arrangeres og administreres av kompetanseleverandør som er godkjent etter [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|gjeldende retningslinjer]]
-Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole+ 
-Maks antall deltakere Grunnkurs for montører 4 deltakere + 
- Grunnkurs for prosjekterende 4 deltakere +====== Maks antall deltakere ====== 
- Repetisjonskurs for montører 4 deltakere +|Grunnkurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører|4 deltakere| 
- Repetisjonskurs for prosjekterende 4 deltakere +|Grunnkurs for sluttkontrollører|4 deltakere| 
-Eksamen Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time +|Repetisjonskurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører|4 deltakere| 
- Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer +|Repetisjonskurs for sluttkontrollører|4 deltakere| 
- Repetisjonskurs for montører Flervalgseksamen, ca 1 time + 
- Repetisjonskurs for prosjekterende Flervalgseksamen, ca 1 time +====== Eksamen ======  
- Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. +Se under det enkelte kurset. 
-Kontinuasjon Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time + 
- Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer +====== Kontinuasjon ======  
- Repetisjonskurs for montører Praktisk eksamen, ca 2 timer +Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
- Repetisjonskurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer +
- Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. +
  
 Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges.  Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges. 
  
 Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen. Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen.
-Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent på den bestemte anleggstypen. 
-• Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. 
-• Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. 
  
-Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i h.h.t gjeldende regelverk for dette.+====== Krav til instruktørpersonell ====== 
 +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. 
 + 
 +====== Mål ====== 
 + 
 +**Alstom MET: Drift- og vedlikehold** 
 + 
 +Kandidaten skal forstå 
 + 
 +  * oppbyggingen av drivmaskinen 
 +  * bruken av og funksjonen til drivmaskinen. 
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget 
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen 
 + 
 +Kandidaten skal kunne 
 + 
 +  * foreta bytte av komponenter og moduler 
 +  * justere drivmaskinen 
 +  * vedlikeholde drivmaskinen 
 +  * anvende systemdokumentasjon 
 + 
 +**Alstom MET: Innleggelse** 
 + 
 +Kandidaten skal kunne
  
-+  * forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskiner Alstom MET
  
-Mål+**Alstom MET: Boring**
  
-Sporvekseldrivmaskin Alstom MET+Kandidaten skal kunne
  
- Kandidaten skal kunne: +  * anvende systemdokumentasjon 
-- forstå oppbyggingen av drivmaskinen +  * foreta oppmåling i forbindelse med boring av Alstom MET drivmaskiner 
-- forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen. +  * velge riktig boreutstyr for de ulike oppgavene 
-- foreta bytte av komponenter  og moduler +  * montere boreutstyr
-- forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget +
-- forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen +
-Sporvekseldrivmaskin Alstom MET+
  
-For godkjenner av sporvekseldrivverk Kandidaten skal kunne: 
-- forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskin Alstom MET 
  
lp_sa/sporvekseldrivmaskin_alstom_met.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)