Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2014/02/20 12:19] 127.0.0.1 ekstern redigering |
lp_sa:sporvekseldrivmaskin_alstom_met [2019/05/07 17:42] jcs [Alstom MET: Boring] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Læreplan: Sporvekseldrivmaskin Alstom MET ====== | ====== Læreplan: Sporvekseldrivmaskin Alstom MET ====== | ||
- | |||
- | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | ||
- | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | ||
====== Eier av læreplanen ====== | ====== Eier av læreplanen ====== | ||
- | Jernbaneverket, Teknologi | + | Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi |
====== Utarbeidet av ====== | ====== Utarbeidet av ====== | ||
- | Jernbaneverket, Teknologi | + | Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi |
+ | |||
+ | ====== Kurskoder ====== | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | //Figuren viser avhengigheter mellom kurs og sertifiseringer// | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Drift og vedlikehold** | ||
+ | |||
+ | ^ Kurs ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ MET BK ^ MET DKV ^ | ||
+ | | Grunnkurs for sporvekselkontrollører| | ||
+ | | Repetisjonskurs for sporvekselkontrollører| | ||
+ | | Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører| | ||
+ | | Repetisjonskurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Innleggelse** | ||
+ | |||
+ | ^ Kurs ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ MET BK ^ MET DKV ^ | ||
+ | | Grunnkurs for kontrollører/ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Boring** | ||
+ | |||
+ | ^ Kurs ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ MET BK ^ MET DKV ^ | ||
+ | | Grunnkurs for kontrollører/ | ||
+ | | Repetisjonskurs for kontrollører/ | ||
+ | ====== Sertifikatkoder ====== | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Drift og vedlikehold** | ||
+ | |||
+ | ^ Sertifikat ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ DKV ^ BK ^ | ||
+ | | Sporvekselkontrollør signal | 8350 | 8370 | 8360 | | ||
+ | | Kontrollør signal | 8351 | 8371 | 8361 | | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør signal | 8352 | 8372 | 8362 | | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Innleggelse** | ||
+ | |||
+ | ^ Sertifikat ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ DKV ^ BK ^ | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør signal | 8382 | 8402 | 8392 | | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Boring** | ||
+ | |||
+ | ^ Sertifikat ^ Kode ^^^ | ||
+ | ^ ^ MET ^ DKV ^ BK ^ | ||
+ | | Kontrollør/ | ||
- | ====== Eksamenskode ====== | ||
- | ====== | + | ====== |
- | * Sporvekselkontrollør: | + | |
- | * Kontrollør | + | **Målgruppe:** Sporvekselkontrollør signal, kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal og sluttkontrollør |
- | * Sikkerhetskontrollør | + | |
- | * Sluttkontrollør F: | + | **Krav til forkunnskap: |
- | * Sluttkontrollør S: | + | |
- | + | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. | |
- | ====== | + | |
- | * Grunnkurs for montører: 3 dager | + | **Grunnkurs:** 3 dager. Grundig teoretisk og praktisk gjennomgang av alle maskinens deler og funksjoner. Bytte av deler, justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Teoretisk eksamen (2 timer) + praktisk eksamen (1 time) |
- | * Grunnkurs | + | |
- | * Repetisjonskurs | + | **Repetisjonskurs: |
- | * Repetisjonskurs | + | |
+ | ====== Alstom MET BK: Drift og vedlikehold ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe: | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap:** Kontrollfunksjon signal (eller bestått signalingeniørkurs) og sertifisering Alstom MET drift og vedlikehold | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET BK drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs:** 1 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). | ||
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs:** 1 dag. Enkel teoretisk repetisjon av de viktigste temaene. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe: | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap: | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering for Alstom MET DKV drift og vedlikehold etter fullført kurs og bestått eksamen. | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs:** 1,5 dag. Teoretisk og praktisk gjennomgang av deler og funksjoner som er ulike fra Alstom MET. Justering, feilretting og kontroll gjennomføres i praksis, bytte av deler i teori. Praktisk-teoretisk eksamen (1 time). | ||
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Alstom MET: Innleggelse ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe: | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap: | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs:** | ||
+ | Grunnkurset består av en teoretisk del, en praktisk del og en eksamensdel. | ||
+ | |||
+ | * Teoretisk del består av 1 dag teori om innleggelse av de ulike maskinene (MET, MET DKV og MET BK) | ||
+ | * Praktisk del består av 1 dag FAT hos leverandør og 2 komplette innleggelser | ||
+ | * Eksamensdelen gjennomføres i prosjekter ((kandidaten vurderes av instruktør før eksamen kan gjennomføres)). Antatt varighet 1-2 dager avhengig av prosjektets omfang | ||
+ | |||
+ | **Repetisjonskurs** Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det forutsettes sertifisering i drift og vedlikehold av den aktuelle drivmaskintypen. | ||
+ | |||
+ | * For MET dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV eller MET BK dersom man har sertifisering | ||
+ | * For MET DKV dokumenteres minimum | ||
+ | * For MET BK dokumenteres minimum 3 innleggelser av Alstom MET BK eller MET drivmaskiner (eventuelt MET DKV dersom man har sertifisering for dette) | ||
+ | |||
+ | Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av installasjonsrapporter til instruktør for kontrollvirksomhet ((1 innleggelse = 1 sporveksel uavhengig av antall maskiner. Unntak 1: Sporveksler med bevegelig kryss; disse teller som 2 innleggelser dersom man har godkjenning | ||
+ | ====== Alstom MET: Boring ====== | ||
+ | |||
+ | **Målgruppe: | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskap: | ||
+ | |||
+ | Kontrollører kan søke sertifisering | ||
+ | |||
+ | **Grunnkurs: | ||
+ | |||
+ | Sertifiseringen fornyes ved dokumentasjon av praksis i godkjenningsperioden. Det må dokumenteres minimum to boringer for Alstom drivmaskiner siste 26 måneder. Resertifiseringen dokumenteres ved at man sender inn kopi av utfylte og signerte sjekklister til instruktør kontrollvirksomhet signal. Med en boring menes boring av minimum én sporvekseldrivmaskin i én sporveksel. | ||
- | ====== Målgruppe ====== | + | Alternativt kan kandidaten fornye sertifiseringen ved deltagelse på **repetisjonskurs: |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | * Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. | + | |
====== Betingelse ====== | ====== Betingelse ====== | ||
- | Kurset for montører | + | Kurset for kontrollører/ |
**For montører** | **For montører** | ||
- | Grunnkurset | + | Grunnkurs Alstom MET: Drift og vedlikehold |
**For godkjenner av sporvekseldrivverk** | **For godkjenner av sporvekseldrivverk** | ||
- | Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis av instruktører som innehar denne godkjenningen, | + | Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis etter et individuelt opplæringsløp |
====== Krav til forkunnskaper ====== | ====== Krav til forkunnskaper ====== | ||
* Fagbrev i signalfaget | * Fagbrev i signalfaget | ||
eller | eller | ||
- | * Bestått kurs i signalfag for ingeniører. | + | * Bestått kurs i signalfag for ingeniører |
+ | eller | ||
+ | * Bestått kurs i mekanisk kompetanse | ||
====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ||
* Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet | * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet | ||
eller | eller | ||
- | * Kunnskap til å kunne prosjektere | + | * Kunnskap til å kunne utføre kontroller |
====== Godkjenningsperiode ====== | ====== Godkjenningsperiode ====== | ||
Linje 65: | Linje 169: | ||
* Deltakelse på førstehjelp | * Deltakelse på førstehjelp | ||
* Bestått kurs i NEK 400 | * Bestått kurs i NEK 400 | ||
- | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” | + | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” |
- | + | ||
- | For Sluttkontrollører gjelder også: | + | |
- | + | ||
- | * Bestått “Sluttkontrollørkurs” | + | |
- | * Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd. | + | |
====== Gjennomføring ====== | ====== Gjennomføring ====== | ||
* Teoretisk og praktisk gjennomføring. | * Teoretisk og praktisk gjennomføring. | ||
* Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | ||
- | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | + | * Kurset |
====== Maks antall deltakere ====== | ====== Maks antall deltakere ====== | ||
- | |Grunnkurs for montører|4 deltakere| | + | |Grunnkurs for kontrollører/ |
- | |Grunnkurs for prosjekterende|4 deltakere| | + | |Grunnkurs for sluttkontrollører|4 deltakere| |
- | |Repetisjonskurs for montører|4 deltakere| | + | |Repetisjonskurs for kontrollører/ |
- | |Repetisjonskurs for prosjekterende|4 deltakere| | + | |Repetisjonskurs for sluttkontrollører|4 deltakere| |
====== Eksamen ====== | ====== Eksamen ====== | ||
- | |Grunnkurs for montører|Skriftlig eksamen, ca 2 timer|Praktisk eksamen ca 1 time| | + | Se under det enkelte kurset. |
- | |Grunnkurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| | + | |
- | |Repetisjonskurs for montører|Flervalgseksamen, | + | |
- | |Repetisjonskurs for prosjekterende|Flervalgseksamen, | + | |
- | + | ||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | |
====== Kontinuasjon ====== | ====== Kontinuasjon ====== | ||
- | |Grunnkurs for montører|Skriftlig eksamen, ca 2 timer|Praktisk eksamen ca 1 time| | ||
- | |Grunnkurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| | ||
- | |Repetisjonskurs for montører|Praktisk eksamen, ca 2 timer| | ||
- | |Repetisjonskurs for prosjekterende|Skriftlig eksamen, ca 2 timer| | ||
- | |||
Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | ||
Linje 104: | Linje 193: | ||
====== Krav til instruktørpersonell ====== | ====== Krav til instruktørpersonell ====== | ||
- | | + | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende |
- | * Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. | + | |
- | | + | |
- | + | ||
- | Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i h.h.t gjeldende | + | |
====== Mål ====== | ====== Mål ====== | ||
- | **Sporvekseldrivmaskin | + | **Alstom MET: Drift- og vedlikehold** |
+ | |||
+ | Kandidaten skal forstå | ||
+ | |||
+ | * oppbyggingen av drivmaskinen | ||
+ | * bruken av og funksjonen til drivmaskinen. | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne | ||
+ | |||
+ | * foreta bytte av komponenter og moduler | ||
+ | * justere drivmaskinen | ||
+ | * vedlikeholde drivmaskinen | ||
+ | * anvende systemdokumentasjon | ||
+ | |||
+ | **Alstom MET: Innleggelse** | ||
- | Kandidaten skal kunne: | + | Kandidaten skal kunne |
- | * Forstå oppbyggingen av drivmaskinen | + | * forestå |
- | * Forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen. | + | |
- | * Foreta bytte av komponenter | + | |
- | * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | + | |
- | * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen | + | |
- | **Sporvekseldrivmaskin | + | **Alstom MET: Boring** |
- | For godkjenner av sporvekseldrivverk | + | Kandidaten skal kunne |
- | Kandidaten skal kunne: | + | * anvende systemdokumentasjon |
+ | * foreta oppmåling i forbindelse med boring av Alstom MET drivmaskiner | ||
+ | * velge riktig boreutstyr for de ulike oppgavene | ||
+ | * montere boreutstyr | ||
- | * Forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskin Alstom MET. | ||